Oraș împânzit de radare fixe. Municipalitatea speră ca la nivel local să facă ceea ce nu s-a putut face pe național

0
Publicat:

Administrația publică locală a unui cunoscut municipiu din țară crede că a găsit soluția împotriva vitezomanilor - radarele fixe cu afișaj electronic. Doar că legislația națională are câteva hibe în această privință.

Radare fixe cu afișaj în Râmnicu Vâlcea Foto ilustrativ
Radare fixe cu afișaj în Râmnicu Vâlcea Foto ilustrativ

Este vorba despre Râmnicu Vâlcea unde s-au achiziționat deja dispozitivele care urmează să fie montate în scurt timp în cinci locuri problematice din oraș, iar în zona trecerilor de pietoni vor exista panouri cu afișaj a vitezei de deplasare, potrivit reprezentanților din administrația publică locală.

De ani de zile, în orașul de pe malurile Oltului și Olăneștiului există câteva zone transformate de unii șoferi în piste de Formula 1, imaginile surprinse de martori și postate pe rețelele sociale fiind dovezi în acest sens. Doar că, deseori, vitezomanii au reușit să scape de repercusiuni, chiar și după ce Municipalitatea a extins sistemul de supraveghere video al orașului.   

La nivel național se încearcă de ani de zile, fără sorți de izbândă, reintroducerea radarelor fixe pe arterele rutiere cele mai tranzitate din România pe care se produc și cele mai multe accidente rutiere cu victime, precum DN7 / E81, Autostrada Soarelui ori DN1 - între București și Brașov. 

„Măcar îi vor speria și liniști la buzunar”

Există zone în Râmnicu Vâlcea, ca de altfel în toate orașele țării, în care nu de puține ori s-au organizat adevărate curse ilegale de mașini, cu viteze chiar și de trei ori mai mari decât limita maximă admisă, după cum a recunoscut chiar primarul orașului, Mircia Gutău: „Sunt părinți care deseori spun – «Domnule, dacă nu țineam copilul de mână, mi-l lua de pe trotuar, atât de mare viteză avea!». Sperăm ca în acest mod să îi liniștim pe cei care circulă pe bulevard cu viteze de 120-150 km/h (în realitate, s-a depășit și 180 km/h - n.red.) ”.

Sursa citată a explicat și despre ce dispozitive este vorba și a menționat chiar că cei găsiți vinovați vor putea fi sancționați: „Sunt radare care te înștiințează cu ce viteză circuli, dar și ce viteză ar trebui să ai (precum cele întâlnite acum pe autostrăzi - n.red.), ca să nu zică cineva că nu a știut. Te înștiințează cu privire la viteza pe care o ai și îți afișează și restricția. Spre exemplu, tu ai restricție de 50 km/h și îți arată că circuli cu 80 km/h. Vin dotate și cu camere de luat vederi, iar șoferii care încalcă legea vor primi hârtiuța (amenda - n.red.) acasă, prin poștă. Măcar îi vor speria și liniști la buzunar”.

Tineri surprinși în Râmnicu Vâlcea încălcând legislația rutieră Colaj
Tineri surprinși în Râmnicu Vâlcea încălcând legislația rutieră Colaj

Proiectul radarelor fixe la nivel național

În România s-a renunțat de aproximativ un deceniu și jumătate la radarele fixe după ce s-a constatat că nu există un cadru legislativ pentru funcționarea acestora în mod legal.

În urmă cu aproximativ un an și jumătate, reprezentanții Ministerului Transporturilor atrăgeau atenția asupra faptului că România este singura țară din Uniunea Europeană unde nu există astfel de dispozitive pe șosele, care să vină în completarea radarelor mobile. Tot atunci se menționa despre operaționalizarea sistemului E-sigur, prin care se dorea remontarea a sute de radare fixe pe șoselele pe care se înregistrează cele mai multe accidente rutiere cu victime, și care se afla încă la faza de proiect. România domină de ani de zile statisticile la nivel european privind numărul de decese și persoane grav rănite în accidente rutiere.  

Se mai preciza la vremea respectivă despre un sistem de monitorizare trafic video prin radio, în timp real, cu dispecerat propriu capabil să detecteze atât depășirea limitei legale de viteză, cât și încălcarea culorii semaforului, conducerea agresivă, conducerea fără permis și să depisteze chiar și când o mașină este furată, precum și multe alte aspecte.

Pe autostrăzile și drumurile expres nou construite din România există implementat un sistem ITS (sistem inteligent de transport) ce ar putea fi oricând exploatat ca unul de radare fixe, după cum menționa pentru „Adevărul”, într-un articol anterior pe această temă, un reprezentant al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova. 

În 2024, proiectul trebuia finalizat, dar cel mai probabil ca în orice an electoral radarele fixe vor constitui, mai degrabă, subiect de dezbateri aprige.

Poliția Locală nu poate amenda vitezomanii surprinși de radarul fix

Și specialiștii de la Rutieră au confirmat pentru „Adevărul” faptul că nu există încă un cadru legal pentru ca șoferii surprinși de radarele fixe să poată fi sancționați și au amintit despre programul derulat la nivel național prin care se urmărește reintroducerea acestora, fiind mai multe instituții care trebuie să avizeze procedurile necesare.

Cât despre radarele fixe de la nivel local, acestea nu pot decât să înregistreze viteza, nu și să tipărească procesele verbale pentru sancționarea vitezomanilor, activitate care cade în sarcina agenților de circulație, nicidecum a Poliției Locale. 

Am solicitat reprezentanților Primăriei Râmnicu Vâlcea să ne spună inclusiv la cât s-a ridicat valoarea achiziției. Ni s-a comunicat că se vor oferi mai multe detalii în momentul în care vor fi amplasate dispozitivele.   

Până atunci, rămâne de văzut cum va implementa municipalitatea din Râmnicu Vâlcea ceva ce nu s-a reușit nici măcar la nivel național, ca metodă de sancționare a șoferilor care încalcă legea.  

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite