Radarele fixe: de când vor intra în funcțiune pe Valea Oltului și unde vor fi montate

0
Publicat:

România este singura țară din Uniunea Europeană unde nu există radare fixe, a spus recent Ministerul Transporturilor (MT), când a prezentat un proiect de lege pentru sistemul numit „e-SIGUR”. 

Radarele mobile vor fi completate cu radare fixe pe Valea Oltului DN7
Monitoritorizare trafic cu radarul mobil al Poliției Rutiere pe Valea Oltului Foto IPJ Vâlcea jpeg

Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România va veni în completarea sistemelor inteligente de transport deja existente. Cu această ocazie a anunțat că a găsit și sursa de finanțare: prin PNRR.

Despre reinstalarea acestui sistem de radare fixe se vorbește de câțiva ani de zile, după ce s-a renunțat la el în urmă cu mai bine de un deceniu, din cauza legislației deficitare.

Deși s-a preconizat că de anul viitor 500 de radare fixe vor fi remontate pe rețeaua CNAIR, în realitate operaționalizarea sistemului e-SIGUR se va face în maximum doi ani de la intrarea în vigoare a legii, care se află acum la faza de proiect.

Unde vor fi camere inteligente în Defileul Oltului

Ministerul Transporturilor a anunțat că Valea Oltului va fi printre primele tronsoane rutiere pe care vom avea din nou radare fixe, ca parte a arterei București – Sibiu (A1 / DN7 / E81), unul dintre drumurile vizate alături de DN1, între Bucureşti - Braşov și Autostrada Soarelui, de la București până la Mangalia. Pe aceste trei artere intens circulate ar urma să se amplaseze 131 de radare fixe.

O acțiune de monitorizare din elicopter desfășurată în această toamnă pe Defileul Oltului a demonstrat încă o dată că, deși este vorba despre un drum montan cu multe curbe și doar o bandă pe sensul de mers, se circulă cu viteză peste limita legală și se încalcă deseori linia continuă.

Valea Oltului sau „Valea Morții” din cauza numărului mare de accidente rutiere
Trafic blocat pe Valea Oltului între Sibiu și Vâlcea urmare a unui accident rutier mortal Foto DMS

Potrivit reprezentanților Poliției Județene Vâlcea, pe tronsonul care străbate județul, de aproximativ 90 de kilometri, ar urma să fie montate până în 20 de astfel de camere inteligente.

Ele vor fi prezente în zonele considerate nevralgice, inclusiv în sensurile giratorii, intersecții, treceri de pietoni: pe centura ocolitoare a municipiului Râmnicu Vâlcea – la intrare / ieșire și la sensul giratoriu de la intersecția cu bulevardul care duce către centrul orașului; în Călimănești – Căciulata tot la intrare și la ieșire din stațiune, și în zona hotelieră, dar și pe centura ocolitoare; la granițele cu județele Argeș și Sibiu, și în zone precum: Budeşti, Seaca, Lotrişor, Gura Lotrului etc..

Monitorizare în tip real

Va exista un sistem de monitorizare video a traficului prin radio în timp real, cu dispecerat dedicat, pentru a se putea vedea în orice moment ce se întâmplă în trafic: depășirea limitei legale de viteză, încălcarea culorii roșie a semaforului, conducere agresivă, nerespectarea trecerii la nivel cu cale ferată, ori conducere fără permis ori cu acte expirate.

În comparație cu vechile radare fixe, noile camere vor putea citi plăcuțele de înmatriculare și la distanțe apreciabile. Rămâne de văzut cum se vor evita problemele din trecut, de genul: numere de înmatriculare acoperite cu noroi sau vopsea, ori persoane cu funcții care se grăbeau deseori să ajungă la destinație și încălcau în acest fel regimul de viteză și alte reguli rutiere.

„Sistemul ITS de pe autostrăzi și drumuri expres poate fi oricând transformat”

Noile radare fixe ar urma să fie semnalizate cu 500 - 1.000 de metri pe autostradă, 100 - 500 metri în afara localităților și 50 - 100 de metri în localitate.  

Cum România este pe primul loc în Europa la numărul de decese şi persoane grav rănit în accidente rutiere, potrivit statisticilor (anul trecut numărul de decese înregistrat în evenimentele de pe drumurile publice a fost mai mare față de anii precedenți - 932 de morți), se urmărește ca prin montarea camerelor inteligente să se reducă acest fenomen cu cel puțin 25% până în 2025.

Purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale pentru Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, Cristian Tudor, a explicat pentru „Adevărul” despre cum sistemele inteligente de transport pot fi transformate pentru a fi exploatate ca radare fixe, odată cu schimbarea legislației: „Noi oricum avem pe autostrăzi montat sistemul ITS care poate fi transformat oricând în radar fix. Avem camere de monitorizare inclusiv pe drumurile expres, pe ce se construiește nou. Până la urmă este o chestiune de soft. Este capabil să monitorizeze inclusiv viteza, dar  am avea în acest mod și cadrul legislativ”.

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite