Învăţăturile unei actriţe ca să scăpăm de monotonia izolării. Secrete din spatele scenei: „Avem nevoie doar de un băţ“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ioana şi Vladimir Farcaş FOTO Facebook
Ioana şi Vladimir Farcaş FOTO Facebook

Departe de scenă, dar cu amintirea aplauzelor pe care le-a primit „pe viu“ până nu demult, o actriţă din Ploieşti încearcă să-şi ţină aproape publicul oferind on-line parte din secretele meseriei.

Alături de Vladimir, fiul său în vârstă de opt ani şi jumătate, Ioana Farcaş, actriţă a Teatrului ”Toma Caragiu” din Ploieşti, ne invită în fiecare joi la un altfel de spectacol.

Pentru că distanţarea socială impusă de starea de urgenţă ne obligă pe toţi să ne schimbăm rânduiala, Ioana Farcaş ne propune o serie de cursuri de actorie. 

Iniţiativa a fost gândită, în primul rând, pentru a veni în sprijinul mamelor izolate cu copiii în apartamente de bloc, dar este binevenită pentru toţi ceilalţi care vor să iasă din rutina apăsătoare.

Nu de puţine ori ne întrebăm cum de actorii pot avea o dicţie şi o intonaţie perfecte. Nu este doar talent, ci şi enorm de multă muncă în spate. Sunt eforturi, secrete sau trucuri la care publicul nu are acces, dar pe care le poate afla acum.

”Fiecare actor are grijă de vocea lui, de dicţia lui acasă şi abia apoi intervine lucrul la un spectacol şi în cele din urmă apare produsul finit. Dar până acolo cu asta începem. Până la urmă toate aceste exerciţii de dicţie şi improvizaţie fac parte din munca noastră a actorilor, acasă, muncă pe care nu o vezi nici măcar la repetiţii”, spune Ioana Farcaş.

ioana farcas teatrul toma caragiu

Ioana şi Vladimir Farcaş FOTO Facebook/

Aşadar, până la o carieră fulminantă pe scenă, fiecare actor începe de jos, de la exerciţiile de respiraţie, exerciţii de dicţie cu haioasele frământări de limbă, tehnici de relaxare, improvizaţie, metamorfozare de obiecte, abordarea unor texte fără rigorile impuse de şcoală, creaţie personală, totul fără constrângeri. Cursul Ioanei Farcaş a fost gândit în aşa fel încât să atragă în special copiii, dar scopul nu este acela de a descoperi talente, ci de a-i ajuta să se cunoască mai bine, să scape de emoţiile care îi împiedică să interacţioneze şi să le stimuleze imaginaţia.

”Până la scenă şi carieră în teatru drumul este lung. Ţelul meu este cu totul altul. Să ne cunoaştem pe noi, să vedem că imaginaţia nu are limite, că un obiect poate deveni orice, că putem face dintr-un lem orice vrem noi, că tu te poţi tranforma în orice. Un curs de genul acesta te ajută să ai şi o lejeritate, să poţi să-ţi provoci imaginaţia, să poţi să ai încredere în colegul tău, să poţi să ai o comunicare reală cu colegul tău, cu îndrumătorul tău, nicidecum să ajungi la obligativitatea să fii corect într-un produs finit. La cursul de actorie n-ai ce să greşeşti. Te poate ajuta să scapi de tracul din societate pentru că, dacă aţi observat, copiii de astăzi se apropie foarte greu unul de celălalt. Nu au o joacă activă, toate jocurile lor se raportează la telefon, dacă nu se joacă pe telefon povestesc despre el”, spune Ioana Farcaş.

vladimir farcas elev scoala de actorie

Vladimir, la cursul de exerciţii de dicţie

Dacă în primul episod cursanţii au învăţat tehnicile de respiraţie fără de care un orator, fie că e actor sau nu, nu poate controla ritmul, debitul verbal sau forţa vocii, în al doilea episod Ioana Farcaş şi Vladimir au trecut la următorul pas: provocarea imaginaţiei.

 ”Avem un spaţiu, un obiect, iar în spaţiul respectiv trebuie să construieşti o poveste. Intervine în joc foarte mult imaginaţia şi cumva ne întoarcem la perioada în care eram noi, copiii de odinioară, aveam nevoie la joacă doar de un băţ pe care îl transformam în ce doream noi. Nu aveam nevoie de gadgeturi sau de jucării fancy”, explică Ioana Farcaş.

ioana farcas teatrul toma caragiu

Actriţă Ioana Farcaş, împreună cu Vladimir, fiul ei devenit primul elev al cursului de actorie FOTO Facebook

Următoarele episoade se vor axa pe abordarea unui text dat. Pur şi simplu eşti provocat să citeşti un text la prima vedere, în maniera ta personală, dând la o parte regulile pe care ţi le impune şcoala sau profesorul.

”O să ajungem să abordăm şi nişte texte, eu m-am gândit la poezii. Sunt foarte curioasă ce impact o să aibă, vreau să văd cum o să răspundă Vladimir la provocarea asta. Nu vreau să-l pregătesc înainte, chiar vreau să fie autentic totul. Nu vreau poezii spuse corect, aşa cum învăţăm la şcoală, totul trebuie să curgă ca o poveste”, explică actriţa.

Cursul de actorie poate fi urmărit pe pagina de Facebook facebook.com/teatrultomacaragiu

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite