Dezastrul podurilor din Neamţ. Accidentul de la Luțca este doar vârful aisbergului
0
Prăbuşirea în Siret a podului de la Luţca, considerat vârful aisbergului în domeniu, pe 9 mai 2022, a scos la iveală marile carenţe ale infrastructurii rutiere. Alte mari construcţii, care traversează cursuri de ape, sunt într-o stare precară, expertize recente efectuate după neverosimilul accident de la Luțca, confirmând acest lucru.
Ca și cum acest lucru nu era de ajuns, și municipiul Piatra Neamţ se confruntă cu situaţii similare. Dezastrul podurilor este evident și în cazul punţilor pietonale de peste pârâul Cuiejdi sau râul Bistriţa, cinci la număr, care nu mai prezintă siguranţă din cauza infiltraţiilor şi a armăturilor corodate.
Pe 19 septembrie 2022, primăria a decis închiderea uneia dintre ele, la Piaţa Centrală, pentru că, pur şi simplu, s-a „umflat“. Traficul era oricum restricţinat de câteva luni doar pe mijlocul ei, dar acum a fost interzis complet deoarece mozaicul a crăpat și s-a ridicat.
Joi, 22 septembrie, în şedinţa Consiliului Local Piatra Neamţ, ar urma să se supună aprobării rectificarea bugetului, pentru alocarea de fonduri în vederea reparării a trei punţi pietonale, toate construite în anii ‘70 şi realizarea uneia noi peste pârâul Cuiejdi, conform recomandărilor experţilor.
„Am mai spus-o şi repet: am preluat un oraş cu o infrastructură în pragul colapsului, cu drumuri în care ne rupem maşinile şi poduri aflate la sfârşitul perioadei de viaţă. Oricâte eforturi facem, deceniile de neglijenţă nu pot fi recuperate bătând din palme. Mai ales când legea şi procedurile ne obligă la hârtii şi etape care necesită timp“, a declarat primarul Andrei Carabelea.
Tot aşa stau lucrurile şi în cazul podului suspendat de peste Bistriţa, care face legătura cu cel mai mare punct de atracţie estivală a oraşului, ştrandul. Pe această punte, din iulie pot trece doar zece persoane în același timp. Au fost alocaţi bani pentru reabilitare şi urmează licitaţia pentru atribuirea contractului.
Restricţii pe podurile de pe drumuri naţionale şi judeţene
Şi podurile rutiere din oraş sunt într-o stare jalnică. Anul trecut, o parte din cel situat în zona Pieţei Centrale, la vărsarea Cujejdiului în Bistriţă, care fusese construit în anul 1965, s-a prăbuşit. Va fi reabilitat, fiind prevăzute trei benzi de circulaţie, cu fonduri europene, lucrările începând în cadrul unui proiect mai amplu.
Probleme sunt şi la construcţia din faţa Spitalului Judeţean, care a fost dată în folosinţă în 1972. O expertiză tehnică a stabilit că trebuie construitrii un nou pod, pe amplasamentul celui existent. Va avea o deschidere de 18 metri şi o lungime de 20. Contractul de execuţie a fost semnat deja, finanţarea fiind tot cu fonduri europene.
Îngrijorătoare este şi situaţia în care se află trei poduri de pe drumuri principale, ele fiind pericol public. Este vorba despre cele care traversează râurile Moldova, Bistriţa şi Cracău, ridicate şi ele cu peste jumătate de secol în urmă. Pentru că traversarea lor implică riscuri, autorităţile au decis restricţii de circulaţie, în plan fiind şi reabilitarea lor.
Pe podul de la Girov, pe DN 15 D, cel de peste râul Cracău, construit la începutul anilor 1960, se circulă cu până la 30 km/h şi tonajul nu trebuie să depăşească 7,5 tone. A fost instituit şi un punct fix al Poliţiei, pentru monitorizarea traficului. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi are sarcina să urmărească parametrii construcţiei.

În cazul construcţiei de peste râul Moldova, la Tupilaţi, pe DJ 208, care face legătura cu E 86 (pe la Hanul Ancuţei), s-a decis o restricţie de 30 km/h şi o greutate a maşinilor de până la 30 de tone. O documentaţie de reabilitare a fost aprobată, urmând să se stabilească cine îl va reface. Probleme mai sunt şi la podul de pe DN15, peste Bistriţa, la Pângăraţi, şi în această zonă fiind restricţii de circulație.