Video Una dintre cele mai vechi căi ferate din România a împlinit 140 de ani. Drumul fierului, fără trenuri VIDEO
0Una dintre cele mai vechi căi ferate din România leagă orașele Hunedoara și Simeria. A fost deschisă circulației în 1884, iar la 140 de ani de la inaugurare, trenurile de călători nu mai circulă pe ea.
140 de ani au trecut de la inaugurarea căii ferate Hunedoara – Simeria (video). Tronsonul feroviar de pe valea Cernei din Hunedoara a fost extrem de circulat în secolul XX, datorită uzinelor metalurgice și apoi a combinatului siderurgic Hunedoara.
Drumul fierului din Hunedoara
Mii de oameni foloseau trenurile pentru a ajunge în Hunedoara, unde munceau în combinat.
După 1990, traficul feroviar s-a redus, iar din 2018, trenurile de călători nu mai circulă pe calea ferată Hunedoara Simeria. Hoții au produs pagube vechii căi ferate, furând cablurile de cupru și componente ale instalațiilor sale.
Au fost distruse și câteva dintre construcțiile feroviare de pe traseul dintre cele două orașe, iar pentru a fi ferită de distrugeri, gara din Hunedoara a fost închisă și lăsată în conservare.
„Era mare forfotă în jurul acestei gări până prin anii 2000, pentru că aici ajungeau trenurile cu navetiști care lucrau în Hunedoara. Un tren pleca din Iași și ajungea la Hunedoara. Dincolo de peroane se vedeau marile construcții ale combinatului, iar priveliștea industrială era asemănătoare pe traseul spre Simeria, începând din gară, până după de halta Peștișul Mare”, își amintește un fost navetist.
140 de ani de la inugurarea căii ferate
Calea ferată Hunedoara Simeria a fost inaugurată în 1884 și este una dintre cele mai vechi rute feroviare din România.
În urmă cu 140 de ani, ruta de circa 15 kilometri devenise o legătură între așezarea unde funcționau Uzinele de Fier Hunedoara și nodul feroviar Simeria (video), vechiul Piski de pe Valea Mureșului.
La sfârșitul secolului al XIX-lea, au avut loc investiții importante în infrastructura feroviară din Ardeal. În anul 1868 a fost deschisă magistrala Arad – Alba Iulia, care traversa Valea Mureșului, legând vestul de centrul regiunii.
În anii următori au fost inaugurate și ramificațiile sale spre centrul metalurgic Hunedoara și spre ținutul cărbunelui din Valea Jiului.
Din anii ’50, în completarea căii ferate, au fost construite numeroase linii industriale necesare combinatului siderurgic, cu o lungime totală care depăşea 150 de kilometri. În 1984, calea ferată Hunedoara Simeria a fost electrificată.
În ultimele decenii, traficul feroviar s-a redus treptat, până când în 2018, CFR a decis scoaterea din folosinţă a traseului Hunedoara – Simeria.
Operatorii privaţi nu s-au arătat de a mai prelua această rută. Calea ferată mai este utilizată doar pentru transportul de mărfuri, însă garniturile feroviare, care circulă rar, nu mai ajung în gara Hunedoara (video), ci doar până la Peştişul Mare.