Video Salba de tuneluri de pe noua magistrală feroviară din vestul României. Cum arată șantierul uriaș VIDEO

0
Publicat:

Mai multe tuneluri feroviare sunt construite, începând din anul 2021, în județul Hunedoara, pe malul stâng al Mureșului, pe noua magistrală feroviară Simeria – județul Arad (km 614).

Lucrările la tunelurile de pe valea Mureșului, aflate între localitățile hunedorene Tisa și Sălciva au început de peste doi ani, dar sunt departe de final.

Polata (tunel la zid, descoperit parţial) a fost excavată, însă la unul dintre tuneluri lucrările abia au demarat. În aceste zile. zeci de utilaje și muncitori sunt mobilizate pe tronsonul feroviar, însă termenul de finalizare a investiției, estimat pentru finalul acestui an, pare aproape imposibil de realizat.

Salba de tuneluri de pe valea Mureșului

Sectorul care are două tuneluri şi o polată, în lungime totală de 1,2 kilometri, se află în apropiere de Zam, pe malul stâng al râului Mureș, și face parte din tronsonul Gurasada Ilteu, în lungime de 22,4 kilometri.

Tunelurile de pe Valea Mureșului, în șantier. Foto: Daniel Guță
Tunelurile de pe Valea Mureșului, în șantier. Foto: Daniel Guță

Derularea investiției a întâmpinat unele întârzieri, iar potrivit celui mai recent raport publicat de Căile Ferate Române, în luna decembrie 2022, stadiul lucrărilor pe tronsonul Gurasada Ilteu a ajuns la 59 la sută. Termenul estimat de finalizare a proiectului este decembrie 2023, arată raportul publicat de CFR.

Contractul pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la cei peste 22 de kilometri de cale ferată a fost semnat în noiembrie 2017, de CFR şi Asocierea Railworks (formată din companiile Alstom, Aktor şi Arcada), iar proiectul are o valoare de 1.78 miliarde de lei, fără TVA şi este finanţat din fonduri europene și de Guvernul României.

Trenuri mai rapide pe magistrala Simeria Arad

Salba de tuneluri, proiectat pe tronsonul Ilteu – Gurasada al noii magistrale feroviare, este necesar pentru a putea creşte viteza de deplasare a trenurilor, faţă de cea de pe vechiul traseu al căii ferate Simeria – Arad, de pe malul celălalt al râului, pe care trenurile circulă neîntrerupt de peste un secol şi jumătate. 

Din apropiere de ieșirea din tuneluri, la capătul podului feroviar de la Tisa, traseul magistralei feroviare va trece pe malul stâng al râului Mureş pe o distanţă de circa 10 kilometri, până la podul aflat în construcţie în zona Ilteu (judeţul Arad).

Investiţia de pe tronsonul Gurasada Ilteu vizează construcţia celor circa 22,3 de kilometri de cale ferată, a 13 poduri, dintre care două peste râul Mureş, a 15 podeţe, a unui pasaj superior şi a trei pasaje inferioare, a două viaducte, a tunelurilor şi polatei, precum şi lucrări civile în patru staţii de cale ferată.

Tuneluri și poduri noi pe valea Mureșului

Proiectul noii magistrale Simeria - județul Arad vizează modernizarea a 141 de kilometri de cale ferată şi construcţia a nouă poduri feroviare peste Mureş, a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului, în zona localităților Zam și Bătuța şi a circa 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad.

Tuneluri în șantier. Foto: Daniel Guță
Tuneluri în șantier. Foto: Daniel Guță

După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.

Modificarea traseului vechi va duce la eliminarea curbelor cu raze mici, care nu puteau face posibilă circulaţia trenurilor la viteze superioare.

Tunelurile în șantier. Foto: Daniel Guță.
Tunelurile în șantier. Foto: Daniel Guță.

Magistrala Simeria Arad din vestul României va fi integrată în Coridorul IV paneuropean, în lungime de 2.000 de kilometri, care cuprinde traseul Nurnberg - Praga - Viena - Budapesta - Curtici - Simeria - Sighişoara - Braşov – Bucureşti – Constanţa. Ea va străbate România pe o distanţă de aproape 900 de kilometri.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite