Video Şantierul magistralei feroviare de mare viteză din vestul României. Unde sunt punctele critice VIDEO
0
În mai multe locuri de pe noua magistrală feroviară construită în vestul României, constructorii au întâmpinat dificultăţi.
Asociaţia Pro Infrastructură, care monitorizează proiectele mari de infrastructură derulate în România, a publicat un raport privind situaţia lucrărilor de modernizarea a magistralei feroviare Simeria – Arad (KM 614), în lungime totală de 141 de kilometri.
Membrii asociaţiei arată că au identificat împreună cu unul dintre antreprenori şi cu reprezentanţii Căilor Ferate Române punctele critice de pe şantierul căii ferate din vestul ţării.
Unul dintre acestea se află la Mintia, fiind cuprins în proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Simeria – Gurasada, în lungime de 41 de kilometri. Pe acest sector, lucrările au început în toamna anului 2017 şi au termen de finalizare anul 2023.
„Descărcarea arheologică de la castrul roman Micia (la vest de Mintia) a amânat lucrările în zonă. Arheologii sunt în teren şi aşteptăm antreprenorul (FCC) să dea startul execuţiei pe primul fir în scurt timp”, arată Asociaţia Pro Infrastructură.
Podurile feroviare de peste Râul Mureş. ADEVĂRUL
Trei tuneluri feroviare, dintre care unul deschis parţial (polată) sunt construite pe malul stâng al râului Mureş, în vecinătatea localităţilor Tisa (comuna Burjuc) şi Sălciva (comuna Zam). Lucrările la tuneluri au început în urmă cu peste doi ani, în cadrul proiectului de modernizare a magistralei feroviare, pe tronsonul Ilteu – Gurasada, de 22 de kilometri, demarat la sfârşitul anului 2017.
„La Sălciva, polata este avansată, iar tunelul mare are portalul estic început. După el va exista un tunel mai scurt. Evident, cei de la Aktor sunt în întârziere, dar date fiind dificultăţile lor financiare, este pozitiv că doresc să ducă şantierul la bun sfârşit. Suntem informaţi că săpăturile la tunelul mare au început. Restul lotului Aktor-Arcada se prezintă bine: ambele poduri pe poziţie, terasamente ridicate, staţii cu fire noi instalate. Dar lipsa tunelurilor va menţine traficul feroviar pe firul vechi de pe malul drept al Mureşului (Burjuc-Zam-Ilteu) câţiva ani în plus”, informează Asociaţia Pro Infrastructură, pe pagina sa de Facebook.
Tunelul Bătuţa, săpat aproape în întregime
Alte două zone în care constructorii întâmpină dificultăţi se află în judeţul Arad, pe subtronsonul Bârzava – Iteu, aflat în şantier din 2017. Cele mai complexe lucrări au loc în zona localităţii Bătuţa, unde se construieşte un tunel de aproape 600 de metri. Un deal aflat în faţa tunelului Bătuţa spre est urmează a fi excavat. „Am primit o estimare, jumătatea lunii mai, pentru asigurarea accesului utilajelor, astfel încât consolidarea dealului să nu întârzie circulaţia prin noul tunel (aşteptată în 2023). Săpătura a ajuns la 466 din cei 586 metri, iar portalul vestic este avansat”, informează asociaţia.
Potrivit reprezentanţilor acesteia, la cetatea Vărădia se circulă pe traseul provizoriu proiectat, pe un singur fir. „Linia definitivă este prevăzută pe amplasamentul cetăţii, care trebuie deci mutată. Sursele indică faptul că documentaţia necesară strămutării este avansată, deci sperăm să putem filma în curând aceste operaţiuni arheologice speciale”, arată API.
Tunelurile de pe valea Mureşului, în şantir, judeţul Huendoara. ADEVĂRUL
Magistrala Simeria – Arad va cuprinde 60 de kilometri de traseu nou, trei tuneluri, o polată (tunel la zid) şi nouă poduri peste râul Mureş: trei la Brănişca, două în zona comunei Zam, două la Bârzava şi două la Conop.
„Toate cele nouă poduri poduri noi peste Mureş sunt acum pe poziţie. Sunt lucrări avansate pentru mutarea traficului pe două din podurile noi, la Conop, sperăm în octombrie-noiembrie. Terasamentele sunt avansate pe toate secţiunile. În scurt timp se va intra pe fir nou pe distanţa Ilia -Câmpuri Surduc cap Y. Noul pasaj rutier de la Ilia va primi traficul în curând, ceea ce va permite demolarea pasajului vechi (executat prea jos pentru noul nivel al căii ferate) şi definitivarea traseului liniei în zonă”, informează Asociaţia.
Noua magistrală de cale ferată din vestul ţării va cuprinde 141 de kilometri de cale ferată între KM 614 din judeţul Arad şi Simeria, împărţiţi în patru loturi). Ea a fost proiectată pentru ca trenurile de călători să poată circula pe ea cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.
Termen de finalizare, anul 2023
Lucrările la noua magistrală feroviară au fost împărţite pe patru sectoare. Potrivit CFR, acestea sunt:
Lot 1 Subtronson 2a: Km 614 – Cap Y Bârzava, construit de Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. şi SC Thales Systems Romania SRL. Lungimea căii ferate modernizată: 41,91 km. Valoare contract: 1.689.959.733 lei. Termen estimat de finalizare: decembrie 2022.
Lot 2 Subtronson 2b: Cap Y Barzava-Cap Y Ilteu, construit de Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. şi SC Thales Systems Romania SRL. Lungimea căii ferate reabilitată/modernizată: 36,04 km. Valoare contract: 1.763.393.462 lei. Termen estimat de finalizare: decembrie 2022.
Lot 3 Subtronson 2c: Cap Y Ilteu – Gurasada, construit de Asocierea AKTOR S.A., Alstom Transport S.A. şi Arcada Company S.A. Lungime cale ferată reabilitată/modernizată: 22,34 km. Valoare contrac: 1.498.975.514 lei. Termen estimat de finalizare: septembrie 2023.
Lot 4 Tronson 3: Gurasada – Simeria, construit de Asocierea FCC Construccion SA, Astaldi S.p.A. şi Contratas y Ventas SA. Lungime cale ferată reabilitată/modernizată: 40,88 km. Valoare contract: 2.636.523.184 lei. Termen estimat de finalizare: februarie 2023.
Vă recomandăm să citiţi şi:
Magistrala feroviară din vestul României. Cum se transformă nodul de cale ferată Simeria VIDEO
VIDEO Secretele viaductelor gemene ale căii ferate Deva-Brad, „uriaşii de beton şi oţel“ din munţi




















