Cel mai vechi pod feroviar peste Mureş a ajuns istorie. Cum arată noile poduri ale magistralei din vest VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Poduri feroviare peste Mureş, la Brănişca. ADEVĂRUL 1
Poduri feroviare peste Mureş, la Brănişca. ADEVĂRUL 1

Cel mai vechi pod de cale ferată peste râul Mureş a fost scos din uz, odată cu construcţia noilor poduri, în proiectul de modernizare a magistralei feroviare din vestul României.

Lucrările la structura celor trei poduri feroviare peste râul Mureş, amplasate în dreptul localităţii hunedorene Brănişca, pe un sector de circa doi kilometri, au ajuns la final.

GALERIE FOTO - PODURILE DE LA BRĂNIŞCA

VIDEO - PODURILE FEROVIARE

Realizarea unuia dintre ele, aflat la intrarea în satul Brănişca, dinspre Deva, a dus la scoaterea din funcţiune a celui mai vechi pod de cale ferată de pe magistrala Simeria – Arad, inaugurat în 1868,  odată cu prima cale ferată construită în Transilvania, Arad – Deva – Alba Iulia.

Colosul fostei căi ferate Deva - Brad. Ce se întâmplă cu viaductul uriaş, construit în urmă cu opt decenii VIDEO

VIDEO Secretele viaductelor gemene ale căii ferate Deva-Brad, „uriaşii de beton şi oţel“ din munţi

VIDEO Secretele lagărului de prizonieri sovietici din Munţii Metaliferi. Unde au fost gropile comune ale ostaşilor morţi pe şantierul căii ferate Deva - Brad


Podul nou, care se intersectează aproape perpendicular cu vechea construcţie, va avea o lungime totală de 384 de metri şi va fi dat în folosinţă, cel mai probabil, până în anul 2023.


Podurile de la Brănişca. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Recent, calea de rulare a podului din secolul al XIX-lea a fost scoasă, astfel că trenurile nu mai pot circula pe el. Traficul feroviar se derulează pe al doilea fir al căii ferate, pe un pod paralel cu prima construcţie, ridicat în anii ´60. Odată cu finalizarea lucrărilor la cele trei poduri peste Mureş, de pe tronsonul Simeria – Gurasada, traficul feroviar se va muta pe noul traseu.

pod feroviar branisca foto daniel guta adevarul


Podurile feroviare noi, peste râul Mureş, imagini aeriene. ADEVĂRUL

Construcţiile sunt cuprinse în proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Simeria – Gurasada, în lungime de 41 de kilometri. Investiţia estimată la peste 2,6 miliarde de lei prevede reabilitarea a 40,88 km linie de cale ferată.


Podurile de la Brănişca. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL


Sectorul din judeţul Hunedoara face parte din noua magistrală feroviare Simeria – Arad, aflată în şantier din 2018, având termen de finalizare anul 2023.

Investiţia vizează modernizarea a 141 de kilometri de cale ferată şi construcţia a nouă poduri feroviare peste Mureş, a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului, la Zam, şi a circa 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad.

Dintre poduri, trei sunt construite pe raza comunei Brănişca, două vor fi realizate în zona comunei Zam, două la Bârzava şi două la Conop.

După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră. Modificarea traseului vechi va duce la eliminarea curbelor cu raze mici, care nu puteau face posibilă circulaţia trenurilor la viteze superioare.

pod feroviar branisca foto daniel guta adevarul


Podurile de la Brănişca. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL


Proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare, demarat în 2018, este finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020 din Fondul de Coeziune şi de la Bugetul de Stat, potrivit Ministerului Transporturilor.

pod feroviar branisca foto daniel guta adevarul


 

Istoria vechiului pod de la Brănişca

Podul de la Brănişca a fost construit în urmă cu un secol şi jumătate şi a fost una dintre marile provocări îndeplinite de constructorii primei căi ferate din Transilvania.


Podul vechi peste Mureş. Ilustrată de epocă de la începutul secolului XX.

pod vechi branisca imagini de epoca

Planul iniţial viza ca podul lung de circa 260 de metri să fie realizat în întregime din lemn, însă din cauza stâncilor din albia râului, acest lucru nu a fost posibil, decât parţial pe o distanţă de circa 62 de metri. În jurul anului 1.880, structura de lemn a podului a fost înlocuită cu o structură de fier, pentru care au fost ridicaţi doi stâlpi de piatră noi. Pe vechea rută din vestul României, alături de podul de la Brănişca a mai fost construit în aceeaşi perioadă şi podul peste râul Mureş, la Alba Iulia. În seara de 17 iulie 1907, un atentat cu explozibil asupra podului din Brănişca putea cauza una dintre marile tragedii ale începutului de secol. 


Podul, după explozia din 1907. Foto: huszadikszazad.hu

pod vechi branisca imagini de epoca

Atunci, un butoi cu dinamită a fost aşezat pe şinele de cale ferată de persoane necunoscute, înainte ca trenul Budapesta-Predeal să circule pe pod, iar la impactul cu locomotiva trenului expres, a explodat. Ferestrele locomotivei au fost sparte, iar o bucată din şină a sărit în aer, însă niciunul dintre pasageri nu a fost rănit, informa presa vremii (huszadikszazad.hu). Norocul oameilor a fost că locomotiva a „măturat” de pe linia ferată o parte din dinamita plasată de atentatori. Podul vechi păstrează şi în prezent urme ale obuzelor din Primul Război Mondial. Între timp, în anii 60, podul a fost „dublat” de o altă construcţie, iar două decenii mai târziu linia ferată a fost electrificată.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Hunedoara anului 1900 în imagini rare: Castelul Corvinilor, calea ferată minieră şi Uzinele de Fier FOTO

Secretele celor mai faimoase tuneluri din România. Drumurile croite sub munţi, cu târnăcopul şi dinamita

Calea ferată Hunedoara - Simeria: 137 de ani de la prima călătorie cu trenul între cele două oraşe VIDEO



 

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite