Video Lucrări ample pe autostradă, la Dealul Liliecilor. Versantul, ciuruit de alunecări de teren VIDEO
0Dealul Liliecilor din Hunedoara (video), traversat de Autostrada Lugoj Deva, a fost afectat de alunecările de teren din ultimii ani, iar constructorii au revenit pe acest tronson, pentru a-i adăuga noi elemente de punere în siguranță.
Au trecut patru ani de la finalizarea celui mai spectaculos sector din Autostrada Lugoj – Deva (A1), Dealul Liliecilor din Hunedoara, unde un versant a fost excavat pentru a face loc noii magistrale rutiere.
În ultimii ani, însă, mai multe alunecări de teren au lăsat urme adânci în pereții versantului, iar zona a fost privită de unii șoferi ca un loc riscant din cauza căderilor de bolovani.
Constructorii care au realizat lucrările la tronsonul Deva – Ilia din Autostrada Lugoj - Deva au revenit pe sectorul Dealul Liliecilor pentru a pune în siguranță versantul. Mai multe elemente metalice de susținere sunt adăugate plaselor de protecție a peretelui de stâncă, în zonele vulnerabile, afectate în trecut de alunecări de teren.
Lucrări ample pe Dealul Liliecilor
Lucrările sunt realizate de antreprenorul UMB (Dorinel Umbrărescu) ca măsură finală de stabilizare după o alunecare care a avut loc în urmă cu doi ani, a informat Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
„În primăvara anului 2021, a avut loc o desprindere de material de pe Dealul Liliecilor și atunci s-a distrus sistemul de protecție construit din plase ancorate ranforsate. S-a remediat problema în vara acelui an, prin refacerea sistemului de protecție din plasă dublu torsionată ancorată și ranforsată. Având în vedere că în zona respectivă a rămas o zona de surplombă (Obstacol de forma unei streșini stâncoase, situat în partea superioară a rupturilor de pantă sau pe desfășurarea unui perete), s-a impus realizarea unei soluții de susținere pe termen lung, practic o structură flexibilă din elemente metalice (panouri) ancorate. Aceste panouri au rol de susținere a umpluturii. În spatele panourilor s-a realizat zidărie uscată de piatră brută sort, s-a așternut geotextil și beton. Menționăm faptul că nu s-a mai produs nicio alunecare în ultima perioadă”, a informat DRDP Timișoara.
Încă din timpul construcției sectorului Dealul Liliecilor din Autostrada Lugoj - Deva au avut loc alunecări de teren. Cele mai vizibile au fost în 2019, cu câteva luni înainte de finalizarea sectorului de autostradă Deva Ilia. Zona unde s-au produs surpările a fost excavată, astfel că riscul altor căderi de pietre a fost eliminat.
Liliecii au întârziat lucrările la autostradă
Sectorul de circa doi kilometri numit Dealul Liliecilor se află în apropiere de nodul rutier Şoimuş, pe malul râului Mureş, şi a fost construit în perioada 2017 – 2019.
Sute de muncitori şi utilaje au fost mobilizaţi pe şantier, la excavarea versantului, pe unul dintre cele mai spectaculoase sectoare de autostradă construite în România. Lucrările la întreg tronsonul de autostrada Deva - Ilia, de circa 23 de kilometri, trebuiau finalizate încă din 2016, potrivit contractului, însă au fost întârziate deoarece autoritățile au fost sesizate de existența unei grote care adăpostea lilieci, pe dealul din zona Șoimuș.
Timp de un an, o grotă de pe acest deal a fost monitorizată de specialişti, iar în 2017, cei 10 lilieci care se adăposteau în grotă au fost mutaţi într-o altă peşteră, pentru ca lucrările se poată continua. Un cimitir vechi, descoperit în timpul lucrărilor pe traseul autostrăzii, în zona Brănișca, a trebuit, de asemenea, strămutat.
Până în vara anului 2019, sute de mii de metri cubi de rocă au fost eliminaţi pentru a face loc autostrăzii.
Întârzierile de pe Dealul Liliecilor din Hunedoara au făcut însă ca lucrările la cei 22 de kilometri de autostradă din vestul ţării să se întindă pe cinci ani.