Podul peste Dunăre, aproape gata. Constructorii încearcă să termine la timp și drumurile de legătură

0
0

Lucrările la podul peste Dunăre se apropie de finalizare. Cea mai importantă lucrare de infrastructură din România ultimilor 30 de ani este aproape gata, având șanse să fie predată până la finalul anului.

Podul suspendat peste Dunăre FOTO: Radu Aramă
Podul suspendat peste Dunăre FOTO: Radu Aramă

Asta înseamnă că șantierul se va închide înainte de termen, ceea ce reprezintă o veste bună. Totuși, vestea bună s-ar putea transforma într-o veste proastă deoarece nimeni nu știe dacă podul va putea fi folosit. De vină sunt drumurile de legătură la care se lucrează, dar despre care nu se știe dacă vor fi gata la timp.

Așadar. lucrările la podul suspendat peste Dunăre, „Golden Gate-ul” de la Brăila, se apropie de final. Cele 86 de segmente de tablier ridicate, care formează structura suprafeţei de rulare a podului, au fost aproape complet sudate între ele. Fiecare segment al tablierului metalic are o greutate medie de 250 de tone.

Proiectul înseamnă, pe lângă pod, şi o adevărată reţea de şosele şi drumuri de acces de peste 20 de kilometri. În prezent, se lucrează intens la terasamentele aferente drumurilor de acces pe toate fronturile, atât pe malul dinspre Tulcea, cât şi pe cel dinspre Brăila, începând de la pasajul peste calea ferata km 0+389, sensuri giratorii, centru de întreţinere şi coordonare, staţie de taxare, drum de legătură şi drum principal.

Investiţia presupune amenajarea a 23 kilometri de drum, dintre care 17 kilometri sunt pe teritoriul judeţului Tulcea. Deasupra Dunării este podul suspendat, în lungime 1,9 kilometri.

Drumul principal va avea două benzi pe sens şi va lega judeţul Brăila de judeţul Tulcea, iar drumul de legătură spre Măcin va avea o bandă pe sens, în lungime de 4,3 kilometri. În rest, vor fi realizate intersecţii giratorii, 33 de poduri, podeţe, pasaje şi o staţie de taxare.

Potrivit CNAIR, constructorul şi-a asumat că până la sfârşitul acestui an va finaliza inclusiv drumurile de acces, astfel încât să poată fi deschisă circulaţia pe podul suspendat între judeţele Brăila şi Tulcea. Ministrul Transporturilor este și el optimist.

„Sper ca termenul de final de decembrie, așa cum ne-au asigurat constructorii, să fie menținut. În niciun caz nu va fi dat în folosință un pod la care să ne uităm (...) Ceea ce se va da în folosință anul acesta este varianta către Măcin, urmând ca varianta către Jijila – care are legătură în același drum național – să fie dată în circulație anul viitor”, a declarat săptămâna trecută Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Imagine cu stadiul drumurilor de legătură la podul peste Dunăre FOTO: Radu Aramă
Imagine cu stadiul drumurilor de legătură la podul peste Dunăre FOTO: Radu Aramă

În prima fază, podul va fi conectat la rețeaua de drumuri printr-o legătură cu șoseaua-dig Brăila-Galați pe care o traversează. Ulterior, podul va fi conectat prin drumuri moderne, inclusiv de Drumul Expres Galați-Brăila care ar putea fi finalizat anul viitor.

„Iar anul viitor Drumul Expres trebuie dat în folosință și una din variantele de descărcare este în acest Drum Expres”, a precizat Sorin Grindeanu.

Construcţia impresionantă face legătura între judeţele Brăila şi Tulcea. Potrivit datelor CNAIR, podul va avea, la final, doi kilometri lungime şi o înălţime de aproape 200 de metri. Pilonii podului au 192 metri înălţime totală de la partea superioară a fundaţiei şi sunt localizaţi în aproprierea malurilor. Fiecare pilon este prevăzut cu scări şi lift, accesul fiind permis din benzile de întreţinere localizate pe ambele părţi ale tablierului.

La pilonul Brăila sunt 72 piloţi de 40 metri lungime, iar la pilonul Tulcea sunt 72 piloţi de 38 metri lungime. Podul are trei deschideri: o deschidere principală (1.120 metri) şi două deschideri laterale de 489,6 m pe malul Brăila şi de 364,6 metri pe malul Tulcea. De o parte şi de alta sunt prevăzute două viaducte de acces în lungime de câte 110 metri fiecare.

Drum de legătură pod peste Dunăre FOTO: Radu Aramă
Drum de legătură pod peste Dunăre FOTO: Radu Aramă

Valoarea totală a proiectului este estimată la 2,65 miliarde de lei, iar aproximativ 75% din această sumă vine de la Uniunea Europeană.

Podul suspendat peste Dunăre va fi cea mai înaltă construcţie din România şi cea mai scumpă lucrare de infrastructură realizată în ultimii 30 de ani. De asemenea, va fi ultimul pod peste Dunăre, înainte de vărsarea în Marea Neagră, cel mai mare din România şi al treilea din Europa ca dimensiune.

În cadrul Master Planului General de Transport, podul figurează ca parte a Drumului Expres Buzău – Brăila – Tulcea – Constanţa, drum planificat a se realiza în perioada 2020–2030, care va conecta Nordul Munteniei şi Sudul Moldovei de Nordul Dobrogei, unde se află Delta Dunării.

Galaţi


Ultimele știri
Cele mai citite