„Oferta” comercianţilor de Paşte: produse din carne şi ouă expirate, cozonac şi pască neetichetate şi produse „de casă” cu aditivi alimentari
0Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au verificat modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a produselor alimentare specifice sărbătorilor pascale (carne preambalată, ouă, vopsea de ouă, ciocolată şi produse din cacao, tablete şi figurine pe bază de cacao şi grăsimi vegetale, produse de patiserie (cozonac, pască, chec, fursecuri) şi vin.
Comisarii de de la Protecţia Consumatorilor din Galaţi au verificat în ultimele săptămâni calitatea produselor alimentare comercializate, informarea consumatorilor, condiţiile de depozitare, comercializare şi modul de indicare a preţurilor pentru mai multe categorii de produse alimentare.
Produse din carne expirate
Comisarii au constatat că, la un magazin din mediul rural, se comercializau pulpe de pasăre congelate prezentând arsuri de congelare, care erau depozitate într-un spaţiu frigorific pentru care nu s-a putut stabili temperatura la momentul controlului.
”Şapte operatori economici comercializau, în vrac, diverse sortimente de carne congelată (pulpe pasăre, carne de porc), precum şi carne refrigerată (burtă de vită, slănină) fără a fi însoţite de elemente de identificare şi caracterizare, neputându-se determina termenul de valabilitate”, a declarat Carmen Mihaela Tudor, comisar şef adjunct la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Galaţi
O abatere gravă constatată de comisarii CJPC Galaţi o reprezintă comercializarea produselor din carne expirate sau cu dată durabilităţii minimale ilizibilă, abatere constatată la şase magazine alimentare atât din din mediul rural, cât şi urban. S-au oprit astfel definitiv de la comercializare 40 de kilograme de preparate în valoare totală de 2.750 de lei.
Ouă de consum
Conform legii, la locul de vânzare a ouălor în vrac trebuie afişate următoarele informaţii: categoria de calitate, categoria de greutate şi data de valabilitate minimă. Din cei trei operatori economici verificaţi, care comercializau în vrac ouă, niciunul nu avea afişată la locul de vânzare vreo informaţie pentru consumatori. De asemenea, la un magazin alimentar se comercializau ouă de găină expirate. În mediul rural s-a constatat lipsa afişării preţurilor pentru ouăle comercializate în două magazine alimentare, iar un operator economic din mediul rural vindea vopsea de ouă expirată din 2016.
Produse de patiserie
Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Galaţi au mai constatat că 11 operatori economici comercializau diverse sortimente de produse de patiserie (foietaje, fursecuri, saleuri, plăcinte, cornuleţe) cu data durabilităţii minimale depăşită. În trei magazine alimentare se vindeau produse de patiserie (cozonac, pască, chec) preambalate, fără informaţii privind existenţa alergenilor sau având netradusă eticheta nutriţională. În şase magazine alimentare s-au găsit la comercializare produse de patiserie complet neetichetate, astfel încât consumatorii nu erau informaţi despre ingredientele utilizate, dată durabilităţii minimale şi valoarea nutriţională.
”S-au găsit la comercializare produse de patiserie cu termenul de valabilitate şters sau modificat. Comercianţii au scos la vânzare şi diverse produse de patiserie (biscuiţi, prăjituri) având în denumire sintagma “de acasă” sau “de casă” , inducând în eroare consumatorii, creându-le ideea că sunt făcute că acasă, adică fără aditivi, deşi în realitate se utilizau diverşi aditivi alimentari”, a declarat Carmen Mihaela Tudor, comisar şef adjunct la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Galaţi.
Un producător comercializa cornuri cu ciocolată şi foietaj cu gem, deşi în procesul de fabricaţie nu se utiliza ciocolată sau gem, ci cremă pe bază de cacao şi un produs cu 1% fruct (în loc de gem).
Ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao şi grăsimi vegetale
În şapte magazine, atât din mediul rural cât şi urban, comisarii CJPC Galaţi au găsit la vânzare diverse sortimente de bomboane şi figurine de ciocolată cu termen de valabilitate expirat. S-au mai găsit la comercializare bomboane de ciocolată comercializate vrac, care nu erau însoţite de elemente de identificare şi caracterizare.
Vin
Un operator economic comercializa vin expirat iar un altul-vin vrac fără niciun element de identificare şi caracterizare (anul recoltei , concentraţie alcoolică , sortiment) doar cu afişarea preţului per litru şi fără afişarea preţului pe unitatea de vânzare (100 ml, 250 ml).
Au fost verificăţi 40 operatori economici aplicându-se 38 de sancţiuni, dintre care două avertismente şi 36 de amenzi contravenţionale în valoare de 136.400 de lei. Produsele neetichetate necorespunzător, în valoare de 6.538 de lei, au fost oprite temporar de la comercializare, fiind oprite definitiv de la vânzare produse expirate şi neconforme în valoare de 9.620 de lei.
Sfaturi pentru consumatori
Pentru ca produsele pe care le cumparaţi în această perioadă, premergătoare sărbătorilor pascale, să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dumneavoastră, comisarii CJPC Galaţi recomandă cumpărarea de produse alimentare perisabile (carne de miel, peşte, ouă) numai din locuri amenajate şi autorizate (măcelării, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe) care dispun de echipamente (vitrine frigorifice, termometre) şi care asigură condiţiile igienico-sanitare specifice şi unde aveţi certitudinea că produsele sunt controlate sanitar-veterinar.
Comercializarea cărnii
- Achiziţionarea cărnii (inclusiv a cărnii de miel) se va face numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe) şi trebuie să aibă ştampila de control sanitar-veterinar. În aceste condiţii, aveţi garanţia unui produs sigur ce nu vă va afecta sănătatea;
-Evitaţi cumpărarea de carne de la persoane şi din locuri neautorizate, din „portbagajele maşinilor” chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială, în cazul în care doriţi să faceţi o reclamaţie ulterioară, şi riscaţi să achizitionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;
- Verificaţi proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezenţa mucilagiilor etc), culorii (culoare modificată), consistenţei, prezenţa corpurilor străine etc. Carnea proprie consumului trebuie să prezinte, la suprafaţă, o peliculă uscată, de culoare roz până la roşie, să fie fermă şi elastică, atât la suprafaţă cât şi în secţiune; mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;
-Ca o măsură de prevedere suplimentară este bine să observaţi, la mielul cumpărat, copită şi dentiţia specifice ierbivorelor (la dentiţie se va urmări, în special, lipsa caninilor).
- Se va acorda atenţie preţului afişat şi se va verifică concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă;
- Carnea achiziţionată sub formă refrigerată se va transporta, în condiţii igienice, cât mai repede la domiciliu şi se va depozita la frigider.
Comercializarea ouălor
-Achiziţionaţi ouăle numai din locuri special amenajate, autorizate;
-Evitaţi cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic;
- Ouăle de consum trebuie să prezinte coajă, intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri străine, fără mirosuri străine;
- La spargerea oului, albuşul trebuie să fie de consistenţă densă, transparent, iar galbenuşul semiglobulos, uşor aplatizat şi bine delimitat de albuş;
- În cazul ouălor vândute în vrac trebuie comunicate vizibil, cu uşurinţă şi perfect lizibil, informaţiile privind:
-categoria de calitate (A);
-categoria de greutate (Clasamentul ouălor din categoria A în funcţie de greutate
XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;
L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g şi mai mică de 73 g;
M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g şi mai mică de 63 g;
S – mic: greutate mai mică de 53 g;
-o indicaţie a metodei de creştere a găinilor;
-o explicaţie a semnificaţiei codului producătorului;
-dată de valabilitate minimă.
Fiţi atenţi la preţul afişat şi verificaţi concordanţa dintre preţurile afişate şi cele marcate pe bonurile de casă.
Comercializarea vopselei de ouă
Achiziţionaţi vopseaua de ouă numai din locuri autorizate. De asemenea:
- Citiţi cu atenţie eticheta produsului, care trebuie să conţină: numele şi adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucţiuni de utilizare şi dată durabilităţii minimale.
Atenţie! Nu utilizaţi, la vopsirea ouălor, vopsea realizată pentru alte destinaţii, precum cea tipografică sau cea pentru textile. Deşi rezultatele sunt spectaculoase, utilizarea altor tipuri de vopsele poate prezenţa un posibil pericol pentru sănătatea dumneavoastră.
Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri):
Achiziţionaţi produsele numai din locuri autorizate. Recomandări pentru consumatori:
- Spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute;
- Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară a produselor;
- Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf şi de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale; este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;
- Pentru produsele de patiserie preambalate, dată durabilităţii minimale este stabilită de producător şi se va inscripţiona pe etichetă/ambalaj.
Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe bază de cacao şi grăsimi vegetale
Etichetele acestor produse trebuie să conţină următoarele informaţii:
-Denumirea produsului;
-Numele şi adresa producătorului/ambalatorului/distribuitorului - în cazul produselor din import se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, dată durabilităţii minimale, cantitatea netă, condiţii de depozitare;
-Produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română;
-Pentru ciocolată şi produse din ciocolată se menţionează, în mod obligatoriu, conţinutul de cacao substanţă uscată, exprimat în procente, astfel: “cacao…% minim”; în cazul ciocolatei umplute se menţionează produsul de umplutură; se exceptează de la indicarea cantităţii nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame; această excepţie nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conţînând două sau mai multe astfel de produse, dacă conţinutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame; în cazul produselor din ciocolată turnate şi goale în interior, această indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim; o menţiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeste 1% din masă produsului;
-După cumpărare, verificăţi, prin apreciere directă, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor de alterare, modificări ale aspectului (aspect mătuit), culorii (culoare modificată), consistenţei, prezenţa corpurilor străine. Ciocolată proaspătă trebuie să prezinte o suprafaţă lucioasă, nestratificată şi fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzaţie de rugozitate la masticare, culoare şi gust specific.
-Drajeurile trebuie să aibă suprafaţa netedă, lucioasă, uscată şi nelipicioasă;
-Achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate; evitaţi cumpărarea de produse de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic;
- Verificaţi starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în dată durabilităţii minimale, după caz, în dată limită de consum stabilite de producător.
Comercializarea vinurilor
Conţinutul etichetei trebuie să cuprindă:
-Denumirea sub care se vinde produsul, denumirea şi adresa producătorului/importatorului/îmbuteliatorului, volumul net, concentraţia alcoolică, o informaţie privind lotul, dată durabilităţii minimale pentru băuturile alcoolice cu concentraţia alcoolică mai mică de 10% vol.;
-Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conţină următoarele informaţii: categoria de calitate, indicaţia geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, funcţie de conţinutul de zaharuri;
-Aspectul lichidului: culoare corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurităţi în suspensie;
-La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conţinutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurităţi sau scurgeri;
-Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementărilor în vigoare emise de Ministerul Finanţelor.
”La cumpărarea produselor alimentare şi, implicit a vinului, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs”, a declarat Carmen Mihaela Tudor, comisar şef adjunct la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Galaţi.