O investiţie de 75 de milioane de euro, făcută de râs de o ploaie banală. Se caută vinovaţii pentru problemele grave pe care le are canalizarea Galaţiului
0
Deoarece relativ noul sistem de canalizare din Galaţi nu a mai făcut faţă, zeci de străzi din oraş au fost acoperite timp de câteva ore cu un strat de apă ce depăşea în multe locuri o jumătate de metru, trafic fiind blocat.
Cu puţine ore înainte de alegerile locale, bunul Dumnezeu a ţinut neapărat să le arate gălăţenilor că deciziile luate de ei la urne au efecte mult mai importante decât s-ar putea crede. O ploaie obişnuită, care a durat circa două ore, a transformat în adevărate lacuri mai multe zone din oraş, spre disperarea şoferilor, dar şi a pietonilor.
Deşi amănuntul poate părea banal (la urma urmelor, astfel de episoade s-au întâmplat în ultimele zile în mai multe oraşe din România), situaţia de la Galaţi este una aparte, căci oraşul dispune de o canalizare nou-nouţă, care a costat aproape 75 de milioane de euro, bani de la Uniunea Europeană, de la Guvern, dar şi împrumutaţi de la bănci de către municipalitate (13,4 milioane de euro).
Faptul că sistemul de drenaj nu a făcut faţă este semnul clar că sunt probleme, ori la proiectare, ori la construcţie, ori la întreţinerea reţelei de canalizare de depăşeşte 180 de kilometri lungime.
A fost cel mai mare proiect de canalizare din România
Începută în 2008, investiţia în sistemul de canalizare de la Galaţi era în acea vreme cel mai important proiect de infrastructură urbană de acest fel din România. De-a lungul derulării investiţiei (care a presupus refacerea sistemului de canalizare, construirea unei staţii de epurare, dar şi înlocuirea parţială a reţelei de apă) au apărut, de altfel, numeroase scandaluri legate de condiţiile şi termenele de execuţie.
Iniţial, totul ar fi trebuit dat în folosinţă în 2009, în luna decembrie, însă recepţia finală s-a putut face de-abia în 2012, după traseul canalizării a trebuit parţial reproiectat (deoarece nu asigura scurgerea apelor aşa cum trebuie), iar la staţia de epurare a fost nevoie să se găsească un nou constructor, deoarece primul contractant, o firmă din Turcia, a dat faliment.
De altfel, noua canalizare de 75 de milioane de euro a Galaţiului a dat rateuri încă din anul inaugurării, branşamentele prost făcute la canalele subterane de mari dimensiuni provocând surpări mari. Cel mai spectaculos a fost un crater cu diametrul de opt metri şi cu adâncime de 12 metri apărut în a apropiere de Faleza Dunării.
Amintita surpare nu a mai putut fi rezolvată nici în prezent, în ciuda faptului că s-au cheltuit circa două milioane de euro pe studii şi încercări de reparare, aşa că zona a fost izolată şi traficul rutier deviat definitiv din zonă. Surpări importante, tot din cauza canalizării prost făcute, au mai apărut în cel puţin cinci zone din oraş.
Problemele s-au agravat în timp
Incidentul de la sfârşitul săptămânii trecute, când zeci de străzi din Galaţi au fost blocate de apa ce depăşea în multe locuri o jumătate de metru, a arătat, însă, că nu doar îmbinările canalizării au fost făcute de mântuială, ci şi că există probleme grave cu întreţinerea sistemului.
Conducerea operatorului regional Apă Canal SA (care are în grijă reţeaua) a evitat deocamdată să comenteze situaţia, în timp de primarul Marius Stan a declarat că se impune o anchetă cu privire la starea sistemului de canalizare. „Cineva trebuie să dea socoteală, fie că vorbim despre cei care au făcut lucrările, fie de cei care au obligaţia de a întreţine sistemul”, a declarat Marius Stan.