Școlile din Constanța, în Săptămâna fără Căldură. Frigul a ciuruit conductele de termoficare, multe decopertate pentru înlocuire
0Avariile se țin lanț la rețeaua de distribuție a agentului termic, în municipiul Constanța. Mai multe școli și grădinițe stau de zile întregi fără căldură, iar copiii s-au îmbolnăvit. Autoritățile ridică din umeri și dau vina pe frig și pe vechimea conductelor.
Este deja a patra zi în care 11 unități de învățământ (școli, licee, grădinițe) din marele oraș au rămas, pe rând, fără agent termic. Inițial s-a crezut că e o avarie temporară, iar copiii au fost ținuți la program normal – unii de 8 ore, în cazul grădinițelor.
Situația cea mai gravă este la Grădinița Roboțel, unde este relocată și o parte din Grădinița Mugurel, deoarece căldura lipsește de două săptămâni. La început, educatoarele încălzeau sălile cu aeroterme, dar instalația electrică nu a rezistat suprasolicitării. Așa că nu au avut de ales și și-au continuat orele în frig. Din această cauză, unii copii s-au îmbolnăvit.
„Nu este căldură în grădiniță. Nu a fost nici săptămâna trecută. Copiii răcesc de la frig. Suntem în 2023 şi ar fi trebuit să avem un minim de condiții. Există o aerotermă în sala fetiţei, dar unii au zis să o închidă că sare siguranța. Copiii au fost ţinuţi şi la program prelungit. Acolo problema e şi mai rea, că ei nu mai sunt în mişcare, nu au nici pături”, povestește Andreea, mama a doi copii.
Problemele au continuat, iar părinții elevilor de la Colegiul de Arte „Regina Maria”, Liceul George Călinescu, Școala nr. 7 „Remus Opreanu“ au sesizat aceleași lucruri: copiii lor învață în frig.
Centralizarea ISJ, după 4 zile: „Ar fi fost afectate 11 școli“
Situația centralizată oficial abia joi, 2 februarie, de Inspectoratul Școlar Județean arată că în primele zile ale acestei săptămâni „ar fi fost“ afectate 11 unități de învățământ. Acolo unde nu s-au putut găsi soluții alternative de încălzire a sălilor s-a recurs la reducerea numărului de ore.
„Din comunicatele transmise de Societatea Termoficare, corelate cu precizările venite din partea directorilor cu privire la punctele termice care apăreau în comunicate și care deserveau unitățile de învățământ, în primele zile ale acestei săptămâni ar fi fost afectate 11 unități de învățământ.
Cu toate acestea, din informările transmise de către managerii școlilor din Municipiul Constanța, unele au avut furnizat agent termic, cu intermitențe, altele au fost afectate, deși punctele termice cărora le aparțin nu erau în lista transmisă de Termoficare.
Majoritatea unităților de învățământ afectate au luat prin CA hotărârea de a modifica durata orelor de curs, însă unele au precizat că nu există disconfort termic sau că au utilizat soluții alternative pentru asigurarea căldurii“, explică inspectorul școlar general Sorin Mihai.
Șeful ISJ mai spune că a luat legătura cu directorul Termoficare Constanța și a solicitat ca aceste situații să le fie comunicate rapid.
„De asemenea, am luat legătura cu directorii, pentru a ne informa la prima oră dacă sunt probleme, astfel încât să putem lua măsuri. În caz de nevoie, poate fi modificat programul din ziua respectivă, în sensul reducerii timpului petrecut la școală, situație în care direcțiunea transmite o informare către ISJ Constanța”, a mai declarat Sorin Mihai.
La Colegiul de Arte „Regina Maria”, de exemplu, în zilele fără căldură conducerea a luat măsura modificării programului: orele de dimineață s-au desfășurat până la ora 12.00, iar după-amiaza cursurile s-au terminat la ora 16.00.
Avarii după avarii
Societatea de Termoficare spune că este vina avariilor care apar în lanț (tot orașul este un imens șantier de înlocuire a conductelor vechi de 50 ani), mai ales că în ultimele zile a fost frig, temperaturile coborând sub limita înghețului, iar presiunea din instalații a crescut. Practic, apar avarii la avarii, iar problema nu se poate remedia deloc ușor, se justifică cei de la Termoficare.
Deși șeful IȘJ Constanța spune că a cerut conducerii societății Termoficare să le semnaleze rapid avariile, Eugen Ionescu, directorul comercial al companiei de distribuție a agentului termic, susține că Termoficarea „comunică exclusiv prin comunicate de presă sau postări pe site-ul instituției“.
Edilii din Primărie: „N-avem ce face“
City-managerul orașului, Felicia Ovanesian, a tranșat problema spunând că nu are atribuții legate de unitățile de învățământ.
Florin Cocargeanu, viceprimarul orașului care răspunde de acest sector, afirmă că oamenii de la Termoficare nu au ce să facă, deoarece avariile apar unele după altele. „Cei de la Termoficare remediază o avarie acum, iar în câteva ore apare alta la 50 de metri mai în față”, declară viceprimarul.
Ce au școlile de făcut
Conform articolului 11, alineatul (8) din ROFUIP, „în situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu informarea inspectoratului şcolar”.