Nava-şcoală Mircea, desemnată ambasador al României sustenabile. Aventura de peste opt decenii a bricului

0
0
Nava-şcoală Mircea FOTO Asociaţia de Dezoltare Durabilă
Nava-şcoală Mircea FOTO Asociaţia de Dezoltare Durabilă

Nava-şcoală Mircea, la bordul căreia studenţii învaţă să navigheze, a fost numită „Ambasador al României sustenabile“ în cadrul unei manifestări care a avut loc la 31 mai 2022 în Portul Militar Constanţa.

Începând de astăzi, 31 mai 2022, Nava Şcoală MIRCEA îşi completează vocaţia de diplomaţie navală cu cea de ambasador al României sustenabile, titlu ce i-a fost acordat de Guvernul României, prin intermediul coordonatorului Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, László Borbély. 

Ceremonia a avut loc la bordul navei, în portul Constanţa, în prezenţa ministru al Apărării Naţionale - Vasile Dîncu, a Şeful Statului Major al Apărării – General Daniel Petrescu, a Şefului Statului Major al Forţelor Navale – Contraamiral Mihai Panait, a oficialităţilor din Constanţa, precum şi a reprezentanţilor Asociaţiei Ivan Patzaichin – Mila 23, Ivona Potzaichin-Rusu şi Teodor Frolu.

Au fost, de asemenea, prezenţi cadeţi şi elevi ai Şcolii Militare de Maiştri Militari a Forţelor Navale, care în 2022 şi-au făcut instrucţia pe navă – aşa cum au făcut toate generaţiile de navigatori militari români care i-au precedat în ultimele 8 decenii. 

„Am fost extrem de onorat să acord astăzi Navei Şcoală MIRCEA titlul de Ambasador al României sustenabile. Un eveniment unic pentru Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, organizat împreună cu partenerii noştri de la Asociaţia Mila 23 şi Forţele Navale Române. O ceremonie care celebrează Bricul Mircea, sufletul oraşului Constanţa, un autentic ambasador al României, al competenţelor şi valorilor sale, dar şi un exemplu de sustenabilitate prin utilizarea eficientă a resurselor limitate. Comunitatea acestei nave ilustrează viziunea României Durabile, iar noi, de astăzi,  formăm o echipă pentru a o promova,” a declarat coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, László Borbély.

Ivona Patzaichin-Rusu, preşedintele Asociaţiei Ivan Patzaichin – Mila 23 a adăugat: „Nava Şcoală Mircea are de astăzi o sarcină în plus: aceea de a confirma lumii întregi că România este o ţară responsabilă, care are grijă de viitorul apelor, al oceanelor şi mărilor. Tatăl meu a fost mereu preocupat de natură, de sănătatea apelor şi, la fel ca Nava Mircea, a contribuit la formarea de caractere puternice şi la promovarea României. Vă doresc succes în această nouă misiune!”

Mircea Târhoacă, comandantul navei: „Mulţumesc în numele echipajului pentru acordarea acestui titlu care ne onorează!”

Datorită siluetei sale elegante şi romantice, „Bricul Mircea” este primit cu entuziasm peste tot unde acostează, reprezentând un autentic ambasador al României, al competenţelor şi valorilor sale. În tururile de vizitare care se organizează la bord, echipajul spune publicului povestea navei şi prezintă performanţele acesteia. 

Începând de astăzi, aceste tururi vor include şi informaţii privind regulile de la bord care permit asigurarea unor călătorii sustenabile. Regulile aplicate de echipaj pot reprezenta modele pentru vizitatori, care astfel vor înţelege mai bine principiile dezvoltării durabile. Metafora unei ambarcaţiuni aflate în misiune pe ocean, cu o magazie limitată de provizii la bord, explică foarte elocvent nevoia de responsabilitate în cheltuirea resurselor finite ale planetei.

În cel mai recent marş de instrucţie, din care nava s-a întors pe 16 mai, comandantul acesteia, comandor Mircea Târhoacă, a început demersurile pentru a realiza un audit de sustenabilitate a activităţii la bord. Ca urmare, nava a fost pre-acreditată „ZERO WASTE AT SEA” de către organizaţia Zero Waste Europe, şi activitatea sa urmează a fi monitorizată din punct de vedere al impactului asupra mediului. Pe baza acestui audit, realizat sub îndrumarea Zero Waste România, echipajul va identifica ce măsuri trebuie să ia, astfel încât să se înscrie pe traseul de obţinere a certificării “Zero Waste at Sea”. Practic, nava va deveni prima ambarcaţiune de o asemenea anvergură care să devină sustenabilă în condiţii de navigaţie.

Iniţiativa înscrierii Navei Şcoală Mircea în acest program de responsabilizare a personalului de la bord şi de educare a publicului care o vizitează aparţine Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă şi Asociaţiei Ivan Patzaichin – Mila 23, care vor conlucra cu Forţele Navale, Zero Waste România şi Asociaţia pentru Dezvoltare Durabilă Constanţa pentru atingerea standardelor de sustenabilitate pe navă, transmiterea mesajului „România îşi asumă pe deplin principiile sustenabilităţii” prin instrumente de diplomaţie navală şi promovarea către vizitatori a unor concepte de dezvoltare durabilă uşor de înţeles şi de aplicat.

Pavilionul de ambasador al României sustenabile pentru Nava-şcoală “Mircea” a fost conceput de artistul internaţional Mircea Cantor, câştigător al prestigiosului premiu Marcel Duchamp şi un colaborator apropiat al Asociaţiei Ivan Patzaichin - Mila 23.

Nava - şcoală Mircea este un velier clasa A tip bark, cu trei arbori, având o înălţime de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafaţă totală de 1.750 metri pătraţi. Această navă a fost construită în perioada 1938-1939 la Şantierul Naval "Blohm & Voss" din Hamburg, Germania. Din seria să mai fac parte navele "Eagle" - SUA, "Gorch Fock I" - Germania, "Gorch Fock ÎI" - Germania şi "Sagres" - Portugalia.

Certificatul de naştere al noii nave-şcoală a fost semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, acelaşi an, a fost lansată la apă şi botezată cu numele MIRCEA, alegere justificată de bogată tradiţie şi renumele predecesorului sau.

La 27 aprilie 1939, a avut loc ceremonia ridicării pavilionului naţional, iar pe data de 17 mai 1939, Mircea, o nava cu caracteristici superioare, ce asigura condiţii de navigaţie şi viaţă la bord mult îmbunătăţite, a intrat în serviciul Marinei Militare.

Bricul Mircea împlineşte 83 de ani de când se află în dotarea Forţelor Navale Române
Bricul Mircea împlineşte 83 de ani de când se află în dotarea Forţelor Navale Române

FOTO FORŢELE NAVALE

Primul bric Mircea pe care studenţii şi-au făcut practica a fost o corabie de tip goeletă, construită în 1882 la şantierul Thames Ironworks and Shipbuilding Company din Londra.  Corabia, construită aproape în întregime din lemn, avea o lungime de 7,6 metri, două catarge şi 14 vele. La bordul ei şi-au făcut ucenicia numeroase generaţii de marinari. Predarea ştafetei către nava-şcoală Mircea s-a făcut în anul 1939.

Nava-şcoală „Mircea“ a fost confiscată de sovietici la începutul lunii septembrie 1944, alături de alte nave româneşti care au fost încadrate în flota proprie din Marea Neagră. În urma repetatelor intervenţii ale autorităţilor române, guvernul URSS a decis ca bricul să fie retrocedat ţării noastre. La 27 mai 1946, s-a desfăşurat, în portul Constanţa, festivitatea de preluare a navei-şcoală „Mircea“, la care au fost prezenţi Regele Mihai, Petru Groza, Gheorghe Tătărescu şi Gheorghe Gheorghiu-Dej. Din păcate, nava era o ruină.  

În cele opt decenii de existenţă, nava-şcoală Mircea a fost în peste 45 de marşuri de practică în Marea Neagră, Marea Mediterană şi Oceanul Atlantic. Cele trei traversade, din anii 1976, 2004 şi 2009, au reprezentat cele mai lungi şi complexe misiuni din cariera sa. Datorită bunei pregătiri a comandanţilor, dar şi a echipajului, nava Mircea a trecut cu bine de toate obstacolele de pe traseu şi s-a întors întotdeauna cu bine acasă.

Vă mai recomandăm:

Amintirile contraamiralului Mircea Caragea de la primul marş al bricului Mircea: „Era să mâncăm bătaie de la fascişti“

Celebrul bric Mircea are patru nave surori. În ce ţări se află superbele veliere

Cum a reuşit să întocmească Alexandru Cătuneanu prima hartă a litoralului: „Mergeau în braţe cu instrumentele fragile, hurducăiţi de vreo căruţă“

Mai multe - Constanţa

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite