„Marea Ruşinii“ De luni, încep controalele pe navele care acostează în Portul Constanţa
0
Începând de luni, 26 mai, timp de o săptămână, vor demara controalele la navele care acostează în porturile Constanţa şi Agigea. Se vor verifica salariile marinarilor, condiţiile pe care aceştia le au pe nave, contractele lor de muncă.
De ce se fac acestea controale? „În continuare, Marea Neagră este o mare a ruşinii, întrucât pe ea navigă multe nave sub standard. În ultimii ani, sindicatele din Marea Neagră au raportat o creştere a frecvenţei accidentelor serioase şi condiţii proaste de muncă şi viaţă ale navigatorilor de pe navele din această zonă“, a spus Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF, şi liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.
Din echipa de control vor face parte reprezentanţi ITF, ofiţeri ai Autorităţii Navale Române, dar şi voluntari.
Cei cinci inspectori ITF din Constanţa, Novorossiysk, Odessa, Istanbul şi Batumi au continuat să se confrunte cu un număr mare de cazuri de neplată a salariilor, încălcarea legislaţiei şi standardelor internaţionale, condiţii proaste de lucru, abandonuri ale navelor şi pierderi de vieţi omeneşti.
Nave vechi
Peste 800 de nave care navigă în Marea Neagră au o vechime de peste 30 de ani şi doar 500 sunt mai noi de 10 ani, din totalul de 2.200.
Până la Revoluţie, în medie, în Portul Constanţa acostau anual 6.000 de nave. Până în ultimii ani, cifra a scăzut la 3.000 de nave, apoi a crescut la 4.500.

Salarii neplătite
Din 2012, peste 100 de marinari s-au plâns pentru neplata salariilor, iar nu mai puţin de cinci nave au fost abandonate. Şi în prezent, în Constanţa sunt două astfel de nave. Cele mai multe probleme le-au ridicat navele din Turcia (65 de cazuri), Panama (54 de cazuri) şi Tanzania (27 de cazuri).
Cel mai recent caz este al unui marinar din Bucureşti, care a plecat pe o navă de croazieră în Olanda, prin intermediul unei firme din Braşov. Marinarul, care avea meseria de ospătar, a fost trimis pe o altă navă să cureţe toaletele. Cum el a refuzat, a fost trimis în ţară, costul transportului fiind suportat din propriul buzunar.
„Problema este că şi în contractul lui scria că firma poate să îl trimită la orice fel de muncă. Numai că ospătarii trebuie să îndeplinească anumite cerinţe de igienă, ei au examene medicale speciale“, spune Adrian Mihălcioiu.
Sindicatul Liber al navigatorilor a lucrat la un acord social pe care l-a trimis la ministere în baza căruia să existe alte standarde de angajare a marinarilor. „Nu vor mai putea negocia drepturile lor, ci vor beneficia prin lege de ele“, a spus Mihălcioiu.
Vă mai recomandăm:
Un marinar român şi doi ruşi au fost răpiţi de piraţi în largul Nigeriei