FOTO Iulie 2013, 3 ani de la catastrofa aviatică de la Tuzla
0Vara este marcată la Constanţa nu doar de veselia sezonului turistic. În luna iulie, o ceremonie militaro-religioasă comemorativă are loc în curtea Centrului de Scafandri, apoi se mută la Aerodromul de la Tuzla. Aici şi-au pierdut viaţa, în cel mai grav accident aviatic produs în Constanţa la 5 iulie 2010, 12 militari.
Erau 8 scafandri constănţeni şi 4 piloţi buzoieni, care efectuau împreună zboruri de antrenament. Avionul Antonov 2, în care se pregăteau de ultimul exerciţiu, s-a înclinat brusc pe partea dreaptă, la altitudinea de 150 metri. A aterizat forţat pe pistă, a luat foc, apoi a explodat, carbonizând militarii prinşi înăuntru ca într-un sicriu ermetic. Doar 2 militari au supravieţuit: 1 scafandru şi 1 pilot.
La ceremonialul de anul trecut a participat secretarul de stat Sebastian Huluban de la Ministerul Apărării Naţionale. Rudele resemnate au avut puterea să mulţumească demnitarului pentru că i-a onorat cu prezenţa. Acesta a dat mâna cu fiecare familie şi a stat de vorbă cu ele preţ de câteva minute.
Unii părinţi au cerut demnitarului să faciliteze accesul la monumentul ridicat la Tuzla, la locul tragediei, pentru a nu mai perturba activitatea militară şi pentru a le fi permisă vizitarea. Alţii au cerut, ca o reparaţie, ca militarii să fie trecuţi pe monumentul eroilor căzuţi la datorie în timp de pace.
Cea care a avut tăria să dea glas durerii extreme faţă de superiorii din Armată a fost mama soldatului Cosmin Florescu, mort la 26 de ani.
„Cum vă explicaţi că pilotul de la Bobocu care a supravieţuit a fost trecut imediat în rezervă, la o lună de la nenorocire? A mărturisit unui prieten de-al nostru cum se distrau ei înainte de decolare, pe seama vechimii avionului. Puneau cârpe ude pe aparatură ca să o ţină la temperatura potrivită. De ce nu erau ambulanţe şi echipaje de pompieri? Cum au putut să-i lase să zboare cu aşa avion, în aşa condiţii? Toţi sunt vinovaţi de moartea copiilor noştri, toţi!“, a strigat disperată Maria Florescu.
Secretarul de stat Sebastian Huluban de la Ministerul Apărării Naţionale a încercat s-o calmeze spunându-i că vor analiza din nou toate circumstanţele în care s-a produs catastrofa.
„Noi am venit din mai 2012 la guvernare, dar ştiu că exerciţiile militare sunt în general organizate foarte bine. De acesta, în special nu ştiu să vă spun, pentru că nu am toate datele. Aşteptăm să fie depuse toate solicitările pentru redeschiderea dosarului. Deocamdată s-a reluat judecarea în instanţa civilă“, a spus demnitarul.
Printre militarii care au dat onorul la monumentul comemorativ s-a aflat şi maistrul militar Marius Nazare (36 de ani), singurul scafandru aflat în avion care a supravieţuit dezastrului. Acesta s-a aflat în primul rând, fiind primul din linie şi a trecut cu bine peste durerea celor din jur.
Dintre cei 4 piloţi de la Bobocu – Buzău, singurul care a supravieţuit este chiar pilotul avionului, căpitanul Daniel Bâlsanu.
Lista victimelor catastrofei aviatice de la Tuzla
Comandorul Nicolae Jianu (pilot de la Şcoala Bobocu - Buzău) avea 49 de ani, era căsătorit şi avea doi copii.
Locotenent-comandorul Cătălin Vicenţiu Antoche (pilot de la Şcoala Bobocu - Buzău) avea 34 de ani, era căsătorit şi avea un copil.
Locotenentul Lavinia Guiţă (pilot de la Şcoala Bobocu - Buzău) avea 26 de ani şi era necăsătorită.
Maistrul militar clasa I Răzvan Rângheţ (pilot de la Şcoala Bobocu - Buzău) avea 43 de ani, era căsătorit şi avea doi copii.
Locotenentul Liviu Antim avea 27 de ani şi era necăsătorit.
Maistrul militar clasa a II-a Florin Claudiu Cişmaşu avea 34 de ani, era căsătorit şi avea doi copii.
Maistrul militar clasa a II-a Cătălin Rădoi avea 36 de ani, era căsătorit şi avea un copil.
Maistrul militar clasa a III-a Băduţ Papuc avea 29 de ani şi era necăsătorit.
Fruntaşul Constantin Vlăduţ Sărman avea 26 de ani şi era necăsătorit.
Fruntaşul Marius Cătălin Chioveanu avea 22 de ani şi era necăsătorit.
Fruntaşul Cosmin Furtună avea 28 de ani şi era necăsătorit.
Soldatul Cosmin Florescu avea 25 de ani şi era necăsătorit.
Vă mai recomandăm
Prima ipoteză în catastrofa aviatică de la Tuzla: eroare de pilotaj
FOTO UPDATE / Catastrofă aviatică la Tuzla: 12 oameni au murit, iar alţi 2 sunt grav răniţi
Istoricul accidentelor aviatice din judeţul Constanţa
Martor la catastrofa de la Tuzla: „Avionul putea să cadă peste mine”
EXCLUSIV Locotenentul Liviu Antim a făcut schimb de locuri pentru zborul morţii
Presupusul erou de la Tuzla, martor-cheie în anchetă