„Teroriştii“ lui Dumnezeu. Preot ortodox: „Indiferenţa religioasă e o altă formă a radicalismului“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chipul lui Iisus, pe coperta unei cărţi ortodoxe de rugăciuni  FOTO  Florina Pop
Chipul lui Iisus, pe coperta unei cărţi ortodoxe de rugăciuni  FOTO  Florina Pop

Feţele extremiste ale religiilor se ascund şi în spatele celor care spun că dacă nu faci cutare sau cutare lucru „te bate Dumnezeu” şi care nu ezită să te pună la punct dacă ai intrat în biserică fără batic, mirosind a parfum sau cu ruj pe buze.

Plecând de la exemple din cărţile sfinte, de la idei aprig dezbătute de filosofi, psihologi şi teologi, „Adevărul“ vă prezintă un serial, „Duhovnic online“, cu teme religioase explicate oamenilor pe înţelesul anului în care trăim, cu ajutorul preotului Dorel Gălan din Cluj, dar şi a altor specialişti în diverse domenii. Împreună vom încerca să vă spunem de ce „drumul spre iad e pavat cu bune intenţii“, care este decalogul omului modern şi povestea din spatele unor simboluri creştine, unde e limita compromisului/libertăţii şi de unde începe păcatul/cenzura, dar şi cum îi putem aduce pe cei mai mici dintre noi aproape de biserică fie că se numeşte ea ortodoxă, greco-catolică, catolică, reformată, musulmană, budistă şi lista poate continua.

„Extremismul, de orice factură, inclusiv cel religios, poate fi văzut, metaforic, ca abordare binară a realităţii, lucru care se traduce prin rigiditate, inflexibilitate, rigorism”, consideră preotul Dorel Gălan.

În opinia acestuia, adversarii cei mai înverşunaţi ai lui Hristos nu au fost niciunul din membrii partidelor religioase din vremea Sa (farisei, saduchei etc), ci adevăraţii „duşmani” ai lui Iisus au fost mentalităţile rigide, inclusiv extremismele şi radicalismele.

Feţele extremiste ale religiei, privite dintr-o perspectivă „jihadistă”, se traduc prin violenţă, orice tip de violenţă, inclusiv crime, şi toate în numele lui Dumnezeu, ale unor învăţături ale unui Dumnezeu ce pledează pentru pace. Această perspectivă, adaugă preotul clujean, reprezintă o deturnare de tip inchizitorial a ideii de Dumnezeu.

„Văzut în profunzime, radicalismul poate fi suspectat ca fiind opera «celui-care-se-deghizează-sub-masca-binelui» (n. r. diavol), prin extremism compromiţându-L pe Dumnezeu”, afirmă părintele.

Potrivit acestuia, extremismul ar putea fi considerat şi o metodă de a-L compromite pe Dumnezeu. Iar „fiicele” fanatismului religios sunt atitudinile bigote, formalismul şi indiferentismul religios. „În Evanghelii avem un exemplu superb al nuanţelor credinţei. Un tată avea un fiu bolnav. Iisus îi spune că toate sunt posibile celui care crede, iar tatăl a exclamat: «Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele!»”, afirmă preotul din Cluj.

Cât îi priveşte pe extremiştii din lumea ortodoxă, părinte consideră că e greu să vorbeşti despre ei, existând riscul de a fi catalogat chiar el extremist.

„E greu să vorbeşti de extremiştii din propria confesiune pentru că există riscul să treci drept extremist tu însuţi neacceptând «nuanţele» altora. Totuşi, îmi asum riscul să-i pun în lumină: pe extremişti îi găsiţi în rândul celor care îţi vor spune că «te bate Dumnezeu» - compromitere «teroristă» a lui Dumnezeu -, al celor care te vor pune la punct în biserică pentru lumeşti motive (ruj, parfum, lipsa batic etc), dar şi pe site-urile unde îşi asumă, sub protecţia pe care le-o oferă internetul, rolul de hateri, contestatari de serviciu. Aceştia sunt extremistii activi. Cei pasivi umplu rândurile celor indiferenti, indiferentismul religios fiind o alta forma a radicalismului”, este de părere preotul clujean.

Acesta compară extermismul cu arhitectura complexă a programelor informatice” care se bazează pe o chestiune extrem de simplă - sistemul binar în care există doar două cifre posibile 0 şi 1. 

Lumea binară e lumea lui sau/sau, lumea extremelor, a lipsei intervalului. În circuitele electronice sistemul binar se implementează simplu, însă în circuitele sensibile ale spiritului e de-a dreptul disfuncţional. De ce? Sistemul binar presupune extreme, sau-sau, alb sau negru, bun sau rău, lumină sau întuneric, «to be or not to be». Lipsesc nuanţele, deşi matematic ştim că între 0 şi 1 e un infinit (0.01, 0.02...) aşadar o pluralitate de potentialităţi, posibilităţi şi nuanţe”, afirmă preotul.

Mai puteţi citi:

Cum ne tratăm de foamea de putere, cea mai cumplită ispită modernă: „Nu poţi să ai slănină în pod şi porcul în coteţ, în acelaşi timp“

De ce drumul spre iad este pavat cu bune intenţii? Cum explică preoţii şi psihologii această expresie şi ce sfaturi ne dau

Decalogul omului modern. De unde vine pornografia şi de ce violenţa e semnul unei imense slăbiciuni: „Lumea e un imens hipermarket, lumea lui DA!“  

Ce este cu adevărat fericirea şi cum ajungem la ea. Preot: „Hristos a venit să şocheze, să scandalizeze, să dărâme mentalităţi“ 

Cât de mult contează religia în educarea copiilor? Psiholog: „Un părinte echilibrat va creşte un copil echilibrat, indiferent că e practicant religios sau nu“ 

Care e „stresul“ lui Dumnezeu? Preot: „De multe ori invocăm libertatea ca să ne justificăm viciile“ 

Verdictul unui duhovnic român după studierea a trei pasaje celebre din Biblie: „Lui Hristos îi plac spiritele inovative“

Anii secreţi ai lui Iisus: „E senzaţional să ţi-l închipui pe Hristos găsindu-şi pacea într-un lotus yoghin sau cutreierând meleagurile geto-dacilor“

Pentru ce este importantă spovedania: „Duhovnicul îl ajută pe ucenic să înveţe să zboare sau îi spune că e pui de găină“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite