Psihiatru, despre războiul din Ucraina: Zelenski e perfect în rolul bărbatului obişnuit - când obosit, când nebărbierit
0
Războiul în Ucraina nu se dă doar pe câmpul de luptă, ci şi în privinţa informaţiilor care ajung la public. Un cunoscut psihiatru din România a analizat evenimentele şi spune că sunt câteva demne de luat în seamă. Preşedintele Zelenski conduce detaşat la popularitate.
În timp ce calea aleasă de Rusia a fost să denunţe regimul ”nazist” de la Kiev, ”genocidul” din Donbas, ei nu-i spun războiului ”război” cât ”operaţiuni militare speciale”, Ucraina a reuşit să creeeze o contra-ofensivă performantă, scrie pe pagina sa de socializare medicul psihiatru Gabriel Diaconu.
"Rusia şi Ucraina sunt ”surori”, unde Ucraina de fapt nu este un stat, există o istorie unde ceilalţi au făcut ”greşeli” pe care astăzi Putin le ”repară”. Astfel de măsuri poartă numele în engleză de ”framing” sau ”crearea cadrului de referinţă”. I se arată, atât contingentului acţional cât şi populaţiei, o ecuaţie simplă: noi suntem forţele binelui, ei sunt forţele răului. Mai mult, Putin aplică ceea ce Levada numea ”strategia fortăreţei asediate”, încât să coafeze şi mai mult o legendă în care de fapt Rusia se apără, şi nu agresează. Ucraina, pe de altă parte, atât endogen dar şi cu sprijin consistent din partea comunităţii de informaţii internaţională, construieşte o contra-ofensivă performantă, diversă şi domină piaţa mediatică, reţelele de socializare, platformele video, twitter şamd. Deja sunt câteva elemente care s-au detaşat, şi merită documentate", arată psihiatrul.
„Fantoma din Kiev” este probabil cel mai elaborat produs
Conform lui Gabriel Diaconu, punctele forte ale Ucrainei în războiul informaţional sunt:
„Fantoma din Kiev” este probabil cel mai elaborat produs. Conceptul face trimitere la un brav pilot ucrainean care ar fi doborât şase avioane inamice înainte să fie la rândul lui doborât de o rachetă sol-aer. ”The Ghost o Kyev” (meta după numele unui joc video/ The Ghost of Pripyat) a fost lansat pe Twitter în primele ore ale războiului, şi a fost uşor – uşor urcat în trenduri până la punctul de-a fi preluat de marile webzine-uri occidentale şi redistribuit masiv pe reţele sociale
”Cei 13 de pe insula Şerpilor”, un incident altfel minor pe harta războiului, dar care continuă să fie reformulat informaţional încât să arate curajul, eroismul şi tonusul soldatului ucrainean în faţa decesului inevitabil. Au circulat ”înregistrări” ale evenimentului, mai nou feţele unora dintre soldaţi sunt redistribuite pe twitter/ canale telegram ca exemplu pentru creşterea moralului trupelor
Fortificarea imaginii liderului Zelenski
”Kievul nu pică”. Aici conceptul este mult mai elaborat şi are câteva planuri subiacente.
Primul, şi cel mai important, e fortificarea imaginii liderului Zelenski. În cel mai recent episod, operaţiunea de contra-propagandă îl arată pe liderul ucrainean pe străzi, iar ”pe surse” curge cea mai recentă conversaţie a acestuia cu americanii (care s-ar fi oferit să-l evacueze din Kiev): ”Îmi trebuie muniţie, nu transport”. Zelenski e perfect în rolul bărbatului obişnuit ucrainean, e când obosit, când nebărbierit, când cu echipament de protecţie pe el, când în ţinută oficială. E calm, compus, iar când rosteşte ”Slavă Ucrainei” la finalul mesajelor reuşeşte ceea ce în presă numim ”testul sticlei”. Ajunge la destinatar, spune medicul.
În spatele unei mitraliere, e impresionant
Al doilea plan este al primarului Kievului, fostul campion mondial la box Vitali Khlitschko. Spre deosebire de Zelenski, Khlitschko are o notorietate imensă în lumea sportului, iar să-l vezi acum în uniformă militară, în spatele unei mitraliere, e impresionant. Rolul lui este să vitalizeze apărarea urbană, respectiv să ”cheme la arme” civilii din Kiev. Aici războiul informaţional are şi o componentă agresivă, eficace de dezinformare pentru că deodată spune forţei inamice două lucruri: ”vor fi şi civili care vă atacă”, respectiv ”dacă trageţi în civili comiteţi crime de război şi nu veţi putea dovedi că se angajaseră în luptă cu voi”., e de părere Gabriel Diaconu.
Rusia lui Putin pierde teren
Al treilea plan e imagologic, spune medicul psihiatru: În plan imagologic, contra-propagandă ucraineană foloseşte oglinda ”şoc şi groază” avansată de Rusia ca trambulină pentru propriul escamotaj informaţional. Pe de o parte, arată grozăvia bombardamentelor, ferocitatea atacurilor şi asimetria forţelor. Pe de altă parte, continuă să informeze, consistent şi deliberat, pierderile părţii inamice, obiectivele pierdute şi recâştigate, dar şi rezilienţa forţelor armate în faţa unui inamic net superior.
Conform psihiatrului Gabriel Diaconu, "fiecare zi în care Kievul nu pică este o zi în care, psihologic, Rusia lui Putin pierde teren. Din acest punct de vedere, deja Ucraina a reuşit o victorie poziţională. Rusia lui Putin a ”clipit”, deunăzi, când într-un nou videoclip înregistrat dictatorul de la Kremlin a cerut ”capitularea”, le-a cerut generalilor lui Zelenski să-l înlăture de la putere pe cale militară încât negocierile de pace să poată reîncepe – unde altundeva decât în – Belarus. A fost prea devreme, a fost gratuit, semn că orchestra armonizată dintre armată şi servicii începe să falseze de partea rusă".
Vă recomandăm să citiţi şi:
Zelenski anunţă că a vorbit cu Biden despre crearea unei „coaliţii anti-război”