Motivul pentru care s-au ciocnit cele două trenuri de metrou în februarie: erori în lanț ale angajaților Metrorex

0
Publicat:

Raportul intern al Metrorex scoate în evidență greșelile repetate ale angajaților care au dus la ciocnirea a două trenuri, la sfârșitul lui februarie, în stația Timpuri Noi.

Incident la stația Timpuri Noi FOTO: Facebook
Incident la stația Timpuri Noi FOTO: Facebook

Totul a pornit de la un tren care s-a stricat. Apoi, din cauza angajaților care au interpretat greșit instrucțiunile primite, care nu au știut cum să acționeze sau care au luat decizii fără a-și consulta colegii, cele două trenuri s-au ciocnit între stațiile Timpuri Noi și Mihai Bravu pe 27 februarie. Asta arată raportul Metrorex, citat de Digi24. 

Nici o persoană nu a fost rănită, însă incidentul, soldat în urma unui lanț de erori, se putea transforma într-o adevărată tragedie. 

Doi directori Metrorex au fost suspendați din funcție, iar cinci angajați sunt cercetați disciplinar, în urma incidentului. 

Raportul Metrorex arată că factorul declanșator a fost reprezentat de defectarea unui tren IVA, realizat la Arad în anii '70, la ieșirea din stația Dristor 1. 

Concret, după îmbarcarea pasagerilor și închiderea ușilor, atunci când mecanicul a încercat să pornească trenul către stația Nicolae Grigorescu, „la demararajul trenului și intrarea acestuia în tunel cu 3 vagoane, acesta a frânat și nu și-a nu a mai putut continua mersul”. 

Deficiența nu a putut fi remediată și trenul a fost readus la peron, iar pasagerii au fost debarcați. După examinare, s-a constatat că un scurtcircuit a declanșat frânarea trenului. 

Pentru că nu putea merge înainte, singura variantă a fost retragerea în depoul Ciurel, adică punerea în mișcare în sens opus. Mai precis, trenul (numit trenul 42 în Raport ) s-a întors spre stația Mihai Bravu și de aici spre Timpuri Noi. De aceea, și garnitura din spatele său, numită ”tren 4” în raportul Metrorex, a trebuit sa faca cale întoarsă, relatează Digi24. 

O eroare de comunicare 

Raportul surprinde o conversație între cei doi mecanici și șeful de tură cu doar câteva minute înainte de producerea coliziunii. Deși acesta îi dă acordul mecanicului trenului defect să treacă pe semnal roșu, mecanicul celuilalt tren înțelege greșit că trebuie să facă acest lucru și, fără a se asigura din nou, pleacă spre stația Timpuri Noi, unde era parcat un alt tren. 

Șef tură Mișcare: 42 (trenul defect . n.r.) 

Mecanic tren 42: Da 42... 

Mecanic tren 4: 4 (trenul aflat în coada celui defect n.red) are... 

Șef tură Mișcare: 42, IVA... 

Mecanic tren 4:...depășește semnalul pe oprire, da? 

Mecanic tren 42: Da 42... 

Șef tură Mișcare: Depășește pe oprire, ai liber la Grigorescu firul 1 

Mecanic tren 4: Da, liber la Timpuri Noi.” 

Din înregistrările de pe instalația de radiocomunicații rezultă că mecanicul trenului 4 (cel aflat inițial în spatele trenului defect n.red) a înțeles în mod eronat că a primit comanda de depășire a semnalului pe oprire, deși comanda era adresată trenului 42 (trenului IVA care se defectase n.red)”, arată raportul intern al Metrorex. 

Apoi, are loc o altă eroare de comunicare, în legătură cu trenul care era oprit în stația Timpuri Noi, numit „tren 17” în raport. 

Din înregistrări reiese că inițial trenul primește indicația de la operatorul de mișcare să se îndrepte către stația Bravu. Impiegatul de mișcare îi ghidează traseul astfel încât să treacă de la linia 1 la linia 2 în stația Timpuri Noi. I se semnalează că este eronat, dar macazele au fost deja schimbate și rămân în acea poziție. Astfel, trenul care se apropia dinspre Mihai Bravu ajunge pe aceeași linie cu trenul care staționa la Timpuri Noi. 

În raport se subliniază că instrucțiunile primite de la operatorul de mișcare nu sunt clare, iar impiegatul de mișcare nu a înțeles corect sarcina și nici nu a ascultat întregul mesaj transmis. 

Urmări 

Doi directori Metrorex au fost suspendați, iar cinci angajați sunt cercetati disciplinar. 

Aceștia sunt criticați pentru că au transmis instrucțiuni neclare, au acționat fără a aștepta clarificări suplimentare, nu au știut cum funcționează unele instalații, au dat indicații neclare sau au ignorat solicitările colegilor lor. Totodată, nu s-au asigurat că au înțeles corect indicațiile primite înainte de a acționa. 

Mai mult decât atât, aceștia nu au așteptat sosirea inspectorilor de la Autoritatea pentru Investigații Feroviare (AGIFER) și au mutat trenurile către depoul Militari înainte ca inspectorii să ajungă. Ancheta efectuată de către AGIFER nu a fost încă finalizată. 

Pentru a evita astfel de incidente, Metrorex a decis și reinstruirea angajaților. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite