Centrul Istoric, şantier şi în 2012: bucureștenii ies să se distreze, dar se trezesc cascadori profesioniști pe Șelari
0Ieri, Centrul Istoric era plin de turişti şi de amatori de relaxare la o cafea pe terasă. Accesul la localuri era însă îngreunat de străzile rămase în şantier, aşa cum este cazul străzii Şelari, una dintre cele mai tranzitate artere din zona veche a Bucureştiului.
Chiar de la intrarea pe Șelari, trecătorul trebuie să facă slalom printre porţiunile de pământ cu gropi şi canale descoperite.
În aceeaşi situaţie este şi intersecţia străzilor Pictor Tonitza şi Franceză, unde însă autorităţile locale desfăşoară investiţii la o piaţetă pietonală.
Siturile arheologice, scuza de serviciu
În timpul lucrărilor de infrastructură efectuate pe strada Şelari au fost descoperite vestigii ale Curţii Domneşti, motiv pentru care proiectul a fost sistat până când Ministerul Culturii şi Patrimioniului Naţional va finaliza cercetarea arheologică.
Între timp, autorităţile locale au împrejmuit locul cu gard din sârmă, pentru a prevenii eventualele accidentări ale pietonilor. Însă, chiar în dreptul acestei porţiuni de pământ este amplasat un local celebru pentru iubitorii fotbalului. În prezent, accesul în bar se face cu dificultate, chiar dacă proprietarii au improvizat o alee acoperită cu pături.
Reluarea lucrărilor, decisă de Ministerul Culturii
Şantierul de pe cele două străzi va fi din nou funcţional abia după ce Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional va încheia cercetarea arheologică privind vestigiile descoperite.
„În acest moment nu putem avansa un termen de finalizare a întregului proiect, ţinând cont de faptul că nu avem cunoştinţă de perioada de timp necesară obţinerii avizului de la Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional“, au explicat reprezentanţii Primăriei Municipiului Bucureşti (PMB).
Olanda a dat bani pentru reabilitare
În acest moment, doar cele două străzi mai au nevoie de lucrări de infrastructură, restul fiind terminate. Proiectul „Reabilitarea străzilor şi utilităţilor din Zona Pilot a Centrului Istoric Bucureşti“ a fost demarat în noiembrie 2003, când a fost semnat acordul de împrumut între Primăria Capitalei şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).
Contractul de proiectare şi execuţie a fost adjudecat prin licitaţie publică internaţională de către firma Sedesa Obras y Servicios S.A. din Spania, iar valoarea lucrărilor cuprinse în actul semnat la data de 7 septembrie 2006 a fost de aproximativ 25 de milioane de euro.
Durata acestora a fost iniţial de 18 luni şi finanţarea contractului a cuprins 7,3 milioane din partea BERD, 1,8 milioane din partea Guvernului Olandei şi restul sumei din partea Primăriei Bucureşti. Constructorul a fost însă înlăturat de către actual edil al Capitalei, Sorin Oprescu, cel care a reziliat contractul la început de mandate.
16 străzi, 14 finalizate
Reabilitarea Zonei Pilot a Centrului Istoric cuprindea un număr de 16 străzi, şi anume Căldărari, Covaci, Filitti, Franceză, Gabroveni, Lipscani, Sfântul Dumitru, Pasajul Francez, Pictor Tonitza, Poştei, Şelari, Şepcari, Smârdan, Soarelui, Stavropoleos, Zarafi şi Piaţa Sfântul Anton.
„Lucrările de infrastructură pe toate străzile incluse în proiectul pilot sunt terminate, în acest moment fiind în curs de finalizare şi amplasarea mobilierului stradal“, au spus reprezentanţii Primăriei Capitalei.
De asemenea, aceştia au menţionat că pe strada Lipscani mai sunt necesare lucrări de branşare a unora dintre construcţii la reţeaua electrică.