Evaluare Naţională 2015 Braşov. Peste 4.000 de elevi sunt aşteptaţi la examen

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Colegiul Naţional „Johannes Honterus” elevii spun că subiectele au fost foarte uşoare i că vor lua note mari. Foto: Sebastian Dan
La Colegiul Naţional „Johannes Honterus” elevii spun că subiectele au fost foarte uşoare i că vor lua note mari. Foto: Sebastian Dan

Absolvenţii claselor a VIII-a intră luni în febra Evaluării Naţionale cu proba la Limba Română. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei avertizează că anul acesta candidaţii vor fi supravegheaţi atât video, cât şi audio.

UPDATE Elevii de clasa a VIII-a au avut de rezolvat luni, la proba de Limba Română de la Evaluarea Naţională 2015, basmul şi un eseu despre Sânziene.

Subiectul I la Limba Română, Evaluarea Naţională 2015: Text cules de Petre Ispirescu

Punctul a.

1. Scrie un antonim pentru sensul din text al cuvintelor: frumoasă, bucurie şi venea

2. Explică rolul cratimei în secvenţa "încât p-aci era"

3. Formulează două idei principale din textul dat

4. Transcrie două cuvinte, gruuri de cuvinte din text care se referă la timpul acţiunii

5. Prezintă în 30 - 50 de cuvinte semnificaţia secvenţei: "atunci îi mai veni inima la loc şi se mulţumi a aştepta pâbă a doua zi. În ziua următoare, ia merele de unde nu-s. S-a supărat împăratul, nevoie mare, şi porunci ca paznicii să se puie să prinză pe hoţi. Dar, aş! Unde e pomana aia?"

Punctul b.

Redactează o compunere de 150 - 250 de cuvinte în care să motivezi apartenenţa la specia basmului popular "Lupul cel năzdrăvan şi Făt Frumos", valorificând textul dat

Subiectul II la Limba Română, Evaluarea Naţională 2015. Text din ziarul „Adevărul“ - Este Ziua Iei Româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată

Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat: data la care se sărbătoreşte Ziua Internaţională a iei şi numele tabloului pictat de Constantin daniel Rosenthal

2. Scrie numele autoarei şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa bluza tradiţională românească se bucură de popularitate în lumea întreagă şi a devenit un obiect vestimentar aproape obligatoriu în garderba româncelor.

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate  din secvenţa: patru decenii mai târziu, ia românească a fost sursa de inspiraţie pentru una dintre colecţiile semnate de YVes Saint Laurent

Basmul a fost mereu parte din programă. În noua programă s-au introdus genul dramatic şi doina şi s-au introdus anumite tipuri de subordonate. Subiectele sunt de nivel mediu, cu aceleaşi cerinţe ca şi în anii anteriori, aceeaşi structură.

La primul subiect, primele cerinţe sunt legate de limbă şi de înţelegerea textului, iar al doilea este o compunere pe problemele studiate.

Rezolvarea subiectelor la Limba Română, Evaluarea Naţională 2015

Subiectul I

Punctul a

1. frumoasă - urâtă, bucurie - tristeţe, venea - pleca/stătea

2. cratima leagă două părţi de vorbire diferite. Cratima dă muzicalitate textului, se citeşte mai uşor şi, practic, „pică vocala e“.

3. cuvinte care se referă la timpul acţiunii: „a doua zi o sa aibă pe masă mere”, „în ziua următoare ia merele de unde nu-s”

4. împăratul are un măr care făcea mere de aur, dar nu reuşeşte să se bucure de aceste mere pentru că peste noapte ele dispar. De limbajul popular ţine şi această introduce prin adverbul „atunci” şi a structurii „nevoie mare”.

Punctul b

Aici au avut de rezolvat în mai puţin de o pagină. Eu cred că elevii ar fi trebuit să defininească basmul prin patru trăsături: confruntarea dintre bine şi rău, formula „a fost odata ca niciodată” şi „a fost un împărat şi o împărăteasă”, apoi părezenţa elementelor fabuloare, nu le găsim aici, dar apar elemente inexplicabile precum dispariţia merelor fără ca cineva să le observe. A patra trăsătură a basmului poate fi dată de prezenţa unor cifre magice precum 3, 7 etc: „trei zile observă împăratul”.

Puterm vorbi despre structură, putem vorbi despre împărat, că reprezintă binele.

Subiectul II

Un text care se referă la ia românească, la apartenenţa unei naţii şi ca simbol al neamului şi al unei anumite sărbători. Aici se vorbeşte despre sărbătoarea Sânzienelor.

Primul subiect vizează elemente de înţelegere a textului.

1. 24 iunie

2. Oana Antonescu, „Este ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată“

3. românească: atribut adjectival, se - pronume reflexiv, pe - prepoziţie simplă, garderobă - substantiv comun

4. „patru decenii mai târziu“ - patru este subliniat, atribut adjectival, ia este subiect

La punctul B, elevii trebuie să scrie cam jumătate de pagină şi pot alege aici Crăciunul, Paştele, depinde de fiecare. Trebuie să spună unde şi când are loc evenimentul, să respecte cerinţele. Există 12 puncte pentru prezentarea lucrării care se acordă pentru vocabular, pentru ortografie, pentru punctuaţie, pentru unitate, pentru coerenţă.

Nu este nimic surprinzător la cerinţe. Mi se par lipsite de imaginaţie. Sunt subiecte normale, adecvate vârstei. Nu este nimic care să-i surprindă sau care să le pună intelingenţa creatoare la muncă. Dacă s-au pregătit după aceste modele, nu au întâmpinat dificultăţi. Nu poţi să mai înveţi un comentariu, înveţi o structură, iar lucrurile sunt diferite.

Absolvenţii de clasa a VIII-a încep astăzi examenele de la Exaluarea Naţională 2015. Prima probă este la Limba Română, apoi marţi se susţine proba la limba maternă pentru minorităţile naţionale şi miercuri, proba la matematică. Rezultatele parţiale vor fi comunicate vineri, iar cele finale, săptămâna viitoare. Ca noutate, reprezentanţii Ministerului Educaţiei anunţă că anul acesta candidaţii vor fi supravegheaţi atât video cât şi audio.

Rezultatele la Evaluarea Naţională 2014 au fost peste media naţională la Braşov. Un procent de 73,55% din absolvenţii de clasa a VIII-a au promovat examenulPromovabilitatea a fost cu 5% mai mare decât la examenul din 2013.

subiecte la limba romana evaluarea nationala 2015 foto simona suciu

FOTO Simona Suciu

subiecte la limba romana evaluarea nationala 2015 foto simona suciu

Evaluarea Natională 2015. Regulile din sala de examen

Examenul începe la 9 dimineaţa, însă elevii trebuie să fie în bănci de la ora 8:30. Adolescenţii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoşe sau poşete candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învăţământ în acest scop.

Ordinul de ministru care stipulează aceste reguli spune că elevii care refuză depozitarea obiectelor menţionate, în sala stabilită de comisie, nu vor fi primiţi în examen. De asemenea, candidaţii nu au voie să aibă, în sălile de examen, asupra lor sau în băncile în care sunt aşezaţi, orice fel de manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor. Se mai interzice candidaţilor să aibă telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.

Calendar Evaluare Naţională 2015

15-17 iunie - Înscrierea la Evaluarea Naţională
22 iunie – Proba la Limba Română
23 iunie – Proba la Limba Maternă
24 iunie – Proba la Matematică
26 iunie – Afişarea rezultatelor
26 iunie – Depunerea contestaţiilor
27 – 29 iunie – Rezolvarea Contestaţiilor
30 iunie – Afişarea rezultatelor finale

Braşov

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite