Admiterea la liceu în România. Cum văd lucrurile un american, o moldoveancă și un brașovean
0O moldoveancă spune că examenul la admitere înseamnă mai puțini elevi la liceu. Un brașovean vrea examen. Un american spune că nu contează sistemul de admitere, ci rezultatul educației.

Proiectul Legii Educației oferă posibilitatea școlilor care doresc să organizeze un examen de admitere în clasa a IX-a, prin care să își selecteze elevii. Prevederea a născut mari discuții și nemulțumiri în rândul unora dintre părinți, care spun că s-ar crea premisele discriminării în rândul copiilor.
Inspectoratul Școlar Județean, prin purtătorul său de cuvânt, Valentin Bucur, vede lucrurile exact pe dos.
„Această admitere ar veni în complementaritate și ar da o șansă în plus elevilor capabili de performanță pentru ca aceștia să poată ocupa un loc la liceele bune, pentru că, altfel, ei pot intra în competiție cu toți ceilalți elevi la nivel județean și pot să ocupe, cu media pe care o au la Evaluarea Națională, locurile respective. Se pare că Ministerul Educației a gândit această admitere ca pe un examen pe care elevii să îl dea înainte de Evaluarea Națională”, a explicat Valentin Bucur, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Brașov.
Munca asiduă și pasiunea, secretul succesului în educație
Unii elevi, mai emotivi, ar putea avea un rezultat mai slab la examen decât le permit cunoștințele lor la o materie. În schimb, există alții care învață pe ultima sută de metri și, deși au note mai mici de-a lungul anului, la examen pot obține rezultate mai bune. Chiar așa vede situația un american stabilit la Brașov.
„Nu este o diferență mare dacă un elev dă un examen pentru admitere la școala pe care vrea să o urmeze sau se ține cont de parcursul lui, pentru că, la final, ceea ce contează sunt acumulările din educație. Cei care au dat teste în trecut și au obținut note bune au o bună fundație pentru viitorul lor. În cele din urmă, ceea ce contează este munca asiduă și pasiunea”, a spus tânărul din SUA.
În Republica Moldova, sistemul este unul asemănător cu cel actual din România.
„În Moldova de peste Prut nu se dă examen. Dacă vor să introducă examenul, cred că o să fie mai puțini copii care se duc la liceu. La noi, copiii se duc la școli profesionale, se duc la școli în profesie”, a spus o cetățeană din Republica Moldova.
Localnicii văd lucrurile mai simplist. „Din punctul meu de vedere mi se pare o decizie foarte bună, deoarece în ziua de astăzi se poate observa foarte ușor faptul că din ce în ce mai mulți copii care termină liceul nu sunt pregătiți deloc cum trebuie. De aceea mi se pare un lucru foarte bun și sunt de acord cu acest lucru”, a spus un brașovean.
Admitere doresc să organizeze liceele cu performanțe remarcabile, lucru firesc dacă ținem cont de faptul că fiecare copil are propriile aptitudini. În plus, nivelul elevilor dintr-o clasă este bine să fie apropiat, pentru că, altfel, misiunea profesorului devine una imposibilă.