Alo, e ţeapă! 80 de înşelăciuni prin telefon de la începutul anului, la Brăila!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nu daţi crezare celor care vă anunţă prin telefon că aveţi de dat bani. FOTO: ADEVĂRUL
Nu daţi crezare celor care vă anunţă prin telefon că aveţi de dat bani. FOTO: ADEVĂRUL

Inventivitatea şi îndrăzneala escrocilor, manifestate pe fondul credulităţii şi lipsei de informare de care dau dovadă unii dintre semenii noştri, fac ca numărul sesizărilor privind fapte de înşelăciune prin telefon să crească aproape în fiecare zi.

Numai de la începutul acestei săptămâni, la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila au fost înregistrate nouă astfel de sesizări.

Unul dintre cazuri este al brăilencei N.F., de 57 ani, care a sesizat la Poliţie faptul că a fost înşelată prin telefon cu suma de 1.100 lei, de către o persoană care s-a recomandat a fi avocatul ginerelui său, care i-a comunicat că acesta a accidentat un copil şi i-a cerut să achiziţioneze coduri de reîncărcare a cartelelor telefonice, pentru a-l ajuta să scape de răspundere.

"De la începutul acestui an, peste 80 de persoane din judeţul Brăila au căzut în plasa celor care folosesc reţelele de telefonie mobilă sau fixă, pentru a obţine câştiguri nemuncite. În ciuda repetatelor avertismente transmise de către poliţiştii brăileni atât prin intermediul mass-media, cât şi în mod direct, cu ocazia activităţilor preventive desfăşurate pe străzile oraşului, numărul persoanelor înşelate prin metoda “accidentul” continuă să crească", a declarat ipp Jenel Sogor, purtător de cuvânt al IPJ Brăila.

Vă reamintim cum acţionează infractorii:

Victimele sunt contactate telefonic de persoane care se recomandă a fi rude apropiate  (de obicei, fiu, ginere, nepot) şi, sub pretextul că au fost implicate în accidente de circulaţie grave, le solicită să trimită, prin sisteme de transfer bancar rapid (Western Union, Money Gram), diferite sume de bani, necesare pentru despăgubirea victimelor accidentului sau onorariul avocatului, ori să achiziţioneze coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice şi să le comunice.

În ultima perioadă se constată că infractorii obţin, iniţial, cât mai multe informaţii despre potenţialele victime (nume, prenume, profesie, program de lucru, membri ai familiei ş.a.), pe care le folosesc, ulterior, pentru a le câştiga acestora încrederea şi a le convinge că faptele relatate sunt reale.

Deşi metoda „accidentul” este, încă, preferata infractorilor, un nou mod de operare face victime printre cetăţenii de bună-credinţă.

"Vizaţi sunt, de această dată, administratorii sau angajaţii societăţilor comerciale care oferă servicii de încasare plăţi sau transfer de bani prin sistemul Pay Point. Astfel, într-o singură zi, 15 iulie a.c., patru persoane din municipiul Brăila au fost sunate de aşa-zişi angajaţi ai S.C. Pay Point S.R.L. sau S.C. Payzone S.R.L. şi, motivând apariţia unei erori în sistem, au fost determinate să încarce electronic conturile unor numere de telefon, valoarea prejudiciului ajungând, într-unul dintre cazuri, la peste 800 de lei", a adăugat Jenel Sogor.

Nu în ultimul rând, se impune a fi menţionată şi metoda “premiului”, când infractorii sună sau trimit mesaje prin care transmit victimelor că au câştigat bunuri sau sume substanţiale de bani, la diferite concursuri, însă, pentru a putea intra în posesia premiilor, victimele trebuie să trimită prin mandat poştal/ transfer bancar sau prin intermediul unor terţe persoane, diferite sune de bani, reprezentând contravaloarea impozitului sau diferite taxe sau să achiziţioneze coduri de reâncărcare electronică a cartelelor telefonice pe care să le comunice.

IMPORTANT! ŢINEŢI CONT DE URMĂTOARELE ASPECTE:

- accidentele grave sunt, de obicei, anunţate de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru, şi nu de binevoitori;

- soluţionarea cazurilor privind accidente rutiere se face de către unităţile de poliţie sau, în cazul accidentelor uşoare, soldate cu pagube materiale, prin înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie;

- pentru a primi îngrijiri medicale de urgenţă, nici victima şi nici autorul unui accident rutier nu au nevoie de bani;

- despăgubirile în urma unui accident sunt stabilite prin hotărâre judecătorească sau prin societăţile de asigurări. Orice altă metodă este ilegală;

- pentru a câştiga un premiu trebuie să vă înscrieţi la un concurs. Simpla utilizare a serviciilor unui furnizor (de telefonie, cablu TV etc.) nu presupune înscrierea automată la un concurs.

Ce trebuie să faceţi pentru a nu fi înşelaţi:

- nu oferiţi date cu caracter personal (cod numeric personal, serie şi număr act de identitate, date despre copiii dumneavoastră, rude etc.) prin intermediul convorbirilor telefonice, unor persoane necunoscute, indiferent de calitatea invocată de acestea;

- nu vă grăbiţi să oferiţi informaţii despre ocupaţia dumneavoastră, sursele de venit, banii  sau bunurile de valoare pe care le deţineţi, unor persoane pe care abia le-aţi cunoscut, aparent întâmplător;

- nu permiteţi accesul în locuinţa dumneavoastră persoanelor care pretind că sunt angajaţi ai unor societăţi comerciale (de furnizări servicii, de curierat etc.) decât după ce le-aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu;

- niciodată nu trimiteţi bani sau coduri de reîncărcare înainte de a încerca să luaţi legătura cu ruda despre care aţi fost informat că a suferit un accident rutier şi, dacă nu reuşiţi, sunaţi la poliţie, parchet sau spital, pentru a verifica dacă veştile primite sunt adevărate; 

- nu acţionaţi precipitat, influenţaţi de urgenţa pe care o invocă interlocutorul. Motivaţi că nu deţineţi suma de bani solicitată şi, între timp, luaţi legătura cu o persoană de încredere, care, nefiind afectată emoţional, vă poate ajuta să analizaţi situaţia şi să luaţi decizia corectă;

- înainte de a trimite orice sumă de bani, cereţi-i interlocutorului o întâlnire directă şi anunţaţi poliţia, pentru a vă acorda sprijin;

-  sunaţi la firma al cărei angajat pretinde că ar fi cel care vă contactează telefonic şi vă solicită, pentru diferite motive, bani sau coduri de reîncărcare, şi verificaţi veridicitatea informaţiilor pe care acesta vi le transmite;

- nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii. Plata impozitelor sau a diferitelor taxe se efectuează ulterior primirii premiilor;

-  nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice unor persoane pe care nu le cunoaşteţi, indiferent de calitatea invocată de acestea (avocat, procuror, poliţist, reprezentant al unei firme etc);

- anunţaţi cât mai repede Poliţia, apelând numărul unic 112, dacă cineva încearcă să vă înşele prin aceste moduri de operare sau în cazul în care sunteţi victima unor astfel de înşelăciuni.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite