Doi tineri din Ardeal au inventat un site de unde cumperi tot ce vrei, dar nu dai niciun ban. Cum funcţionează afacerea din care toată lumea câştigă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bişniţa şi trocul n-au murit, ele se transformă. La  concluzia asta au ajuns un bistriţean şi un clujean care au creat un sistem sub forma unui web site care-ţi permite să te scapi de lucrurile de care nu mai ai nevoie şi în schimbul lor să primeşti obiecte pe care poate nu ţi le permiţi.

Dacă în ţări precum Germania sau Austria ideea donării şi a trocului este pusă în practică de decenii bune şi nu mai este asociată cu o  anumită categorie socială, în România abia acum încearcă să-şi facă loc acest concept.

Printre promotorii bişniţei şi ai trocului se numără şi doi tineri din Bistriţa şi respectiv Cluj-Napoca. Este vorba despre Andrei de 28 de ani din Bistriţa, team leader la Emerson şi Dragoş un tânăr antreprenor de 29 de ani care are o firmă ce oferă servicii în IT.

Cei doi nu doar că promovează ideea de bişniţă şi troc, ci au şi mutat-o în mediul on-line, punând la cale un sistem destul de complex de „schimburi”. L-au denumit bişniţ.ro, numele fiind împrumutat tocmai de la bine-cunoscutul termen bişniţă.

„Ideea unui site de genul a fost de mai mult timp, dar s-a concretizat în urma unei întâmplări. Părinţii mei s-au întors din Spania în primăvara aceasta. Au venit, şi-au luat apartament şi nu au găsit pe moment mobila pe care o doreau. Nu aveau nici unde să doarmă şi am zis să luăm o canapea şi pe urmă o donăm mai departe când cumpărăm mobila şi am ajuns la concluzia că nu există în România o posibilitate să ai parte de ceva pe termen scurt sau lung, cum se întâmplă în alte părţi”, explică Andrei, unul dintre promotorii acestui proiect.

Această întâmplare i-a făcut pe cei doi să se mobilizeze şi să pună la punct un site care să îţi permită să donezi obiecte şi chiar servicii, iar în schimbul lor să ai şi tu parte de lucruri de care ai nevoie.

Deşi pare complicat la prima vedere, sistemul pus la punct de cei doi este unul destul de simplu. Practic cei care se hotărăsc să intre în horă trebuie să doneze obiectele de care nu mai au nevoie, iar în schimbul lor primesc puncte, pe care cei doi le-au denumit „niţi”.

Principiul site-ului: după faptă şi răsplată

Obiectul pe care vrei să îl donezi se licitează, pornind de la un număr de puncte stabilit chiar de proprietar. Niţii la care se ajunge în urma licitaţiei ajung la donator. Cu niţii primiţi în urma donării unor obiecte, utilizatorii pot să liciteze pentru alte lucruri de pe site. Deşi site-ul este funcţional de doar două luni, deja a adunat 500 de utilizatori.

„Principiul site-ului este: <<după faptă şi răsplată>>, dacă eu dau ceva de care nu am nevoie şi poate au alţii nevoie, sunt răsplătit cu nişte puncte, cu care pot să îmi „cumpăr” altceva. Aceşti „niţi” pot fi folosiţi doar pe site şi nu pot fi schimbaţi cu bani”, explică Andrei.

Acesta mai spune că momentan, el şi prietenul său lucrează şi la un sistem de vouchere, astfel încât să poţi să licitezi pe site şi pentru diverse servicii oferite de firme, cum sunt mese gratuite sau o cosmetizare a maşinii.


„Am observat că cei care îşi iau 5 minute să înţeleagă ideea o îmbrăţişează. Nu e un concept simplu, ai nevoie de alea 5 minute în care să urmăreşti clipul de pe pagina de start sau să citeşti un articol în care se explică asta. E ceva mai multe decât un site de anunţuri. La noi s-a băgat în cap foarte tare chestia că nimic nu e gratis, dar nu e adevărat”, completează bistriţeanul.

image


Andrei consideră site-ul dezvoltat de el şi de prietenul său un prim pas în dezvoltarea responsabilităţii sociale în mediul online. Din acest motiv, bistriţeanul nu vede în site un potenţial business, dorindu-şi ca în timp bişniţ.ro să reuşească doar să se autosusţină financiar.


„Site-ul nu-şi are scopul de a face averi. El trebuie să se susţină, că sunt nişte costuri, dar e foarte importantă partea de responsabilitate socială, de implicare a oamenilor şi a firmelor. E o senzaţie foarte tare când dai ceva cuiva fără să aştepţi ceva în schimb. E un efort micuţ”, mai spune Andrei.


Printre cele mai des întâlnite obiecte pe site-ul dezvoltat de cei doi tineri se numără jucării, haine, accesorii, electronice şi accesorii IT, ornamente pentru casă. S-au licitat chiar şi tablete sau calculatoare.

Vă mai recomandăm:

Povestea românului Flaviu Sîmihăian, tânărul care a revoluţionat cu un soft domeniul farmaceutic al SUA

Alexandra Jimborean, bistriţeanca susţinută de Google, care a colaborat cu Siemens, Intel sau Microsoft

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite