Profesorul care aduce Geografia pe harta tehnologiei. Îşi încarcă lecţiile pe YouTube VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorul Viorel Iraşcu FOTO arhiva personală
Profesorul Viorel Iraşcu FOTO arhiva personală

Viorel Iraşcu, profesor la Şcoala Gimnazială ”Alexandru Ioan Cuza” din Bacău, îşi provoacă mereu elevii să iasă din zona de confort.  La ora de geografie, copiii caută locurile de care învaţă pe Google Images, iar în timpul liber crează obiecte handmade, pe care le vând pentru a cumpăra lucruri pentru şcoală.

Viorel Iraşcu (49 de ani), profesor de geografie la Şcoala Gimnazială ”Alexandru Ioan Cuza” din Bacău, are o carieră în învăţământ de 25 de ani. S-a născut la Galaţi şi a absolvit Liceul de Marină, care, ne mărturiseşte, i-a deschis apetitul pentru călătorii şi cunoaştere.

”În perioada noastră, curiozitatea nu putea fi astâmpărată decât prin lecturi şi prin visuri. Am mers apoi pe visul meu de a deveni profesor de Geografie, dar în mintea mea călătoresc într-una şi îi iau cu mine şi pe sutele de copii cărora le predau zilnic”, îşi explică dascălul pasiunea pentru geografie şi călătorii.

Şi-a provocat întotdeauna elevii prin atitudine şi spune că le predă în primul rând cunoaştere. Nu acceptă realităţile mestecate de alţii, cum îi place să spună, ceea ce îi determină şi pe elevii săi să facă prin puterea exemplului.

A renunţat la multe ore de geografie pentru a-i învăţa să privească, să observe, să gândească şi să judece singuri.  

Înainte de pandemie, ieşea cu elevii în parcurile din Bacău, unde le arata pe viu cum influenţează poluarea copacii şi de aceste specii cresc în zona noastră şi nu în altă parte.

”Îi provocam permanent să gândească şi să găsească răspunsuri. De fapt, asta este ideea. Am abandonat formalismul geografic, ce ţine de predarea unor termeni şi fenomene şi le-am împletit cu tot felul de exemple din viaţa lor de zi cu zi”, spune profesorul.

Lecţiile de pe YouTube

În egală măsură, s-a provocat şi pe el însuşi pentru a trece de barierele vârstei. Şi-a înfiinţat un blog, www.plecatdeacasa.net, iar apoi şi-a deschis un cont pe Youtube, unde încarcă lecţii şi promovează locuri din ţară, mai puţin cunoscute. Primii cititori de pe blog au fost elevii săi, care şi comentau la postările pe care le făcea.

Dascălul a plecat de la premisa că este important ca elevii săi să citească cât mai mult, indiferent că fac acest lucru pe suport electronic sau pe o carte, şi să îşi schimbe astfel perspectiva asupra lumii în care trăiesc. Blogul său a fost creat din nevoia de a le oferi elevilor săi resursele de care au nevoie pentru proiectele pe care le cerea la clasă. În egală măsură, s-a folosit de el ca să împărtăşească experienţele turistice pe care le-a avut în ţară.

FOTO arhiva personală

profesor de geografie Viorel Irascu 6

”A trebuit să umblu cumva pe zona asta, pentru că influenţa media, care ne impinge către superficial, trebuie combătută, iar eu am considerat că cel mai bine este să o fac prin exemplul personal şi prin ceea ce îi provoc pe elevi să gândească la clasă”, punctează Viorel Iraşcu.

Cum le captează atenţia la clasă

Canalele media reprezintă practic o extensie a muncii sale de profesor, iar prin intermediul lor îşi provoacă elevii să aibă o gândire critică. Pe contul de Youtube încarcă constant lecţii de istorie şi sociologie, în clipuri de maxim un minut, astfel încât copiii să nu se plictisească, dar să şi rămână cu esenţa subiectului pe care îl explică. Mărturiseşte că dacă mai mulţi profesori ar face acest lucru, elevii ar şti să-şi aleagă mult mai bine sursele de informare.

Dincolo de orice altceva, secretul succesului său la clasă sunt discuţiile cu copiii, pentru că astfel reuşeşte să îi menţină permanent curioşi legat de tot ceea ce învaţă şi tot ceea ce îi înconjoară.

FOTO arhiva personală

profesor de geografie Viorel Irascu 1

”I-am întrebat recent pe elevii mei de ce între Sulina şi Beba Veche, cea mai vestică localitate din România, există o diferenţă de 38 de minute la răsăritul soarelui. Au început să îşi dea cu părerea şi am ajuns la ce mă supără cel mai mult - la societatea oamenilor care cred că pământul este plat. Am râs puţin, iar apoi i-am întrebat din nou, pornind de la exemplul meu, că nu cumva este acesta un argument că pământul este, de fapt rotund? I-am forţat astfel să gândească şi să găsească răspunsuri logice”, spune dascălul. 

Ora de geografie cu telefoanele pe Google Images

La orele lui de Geografie, toţii copiii stau cu telefoanele conectate pe Google Images, astfel încât orice lucru pe care îl discută, să îl şi poată urmări în timp real prin intermediul acestei aplicaţii.

”Am aşteptat ani de zile această resursă didactică, iar acum când a venit, îi aud pe unii profesori când le spun copiilor să bage telefoanele în geantă. Nu este în regulă. Cred că trebuie să folosim aceste resurse pentru a le explica mai bine ceea ce predăm şi totodată să fim alături de ei şi de lumea lor”, crede Viorel Iraşcu.

Staţie radio şi foişor în curtea şcolii, cu banii din obiecte handmade

Coordonează şi Consiliul elevilor din şcoala unde predă, iar în această calitate i-a implicat în zeci de proiecte legate de mediu şi activităţi caritabile. De pildă, elevii au creat obiecte handmade, dar au vândut şi ceaiuri şi fursecuri, iar cu banii obţinuţi  au cumpărat o staţie pentru şcoală, la care se pune muzică bună în pauze, şi au amenajat apoi şi un foişor în curtea şcolii.  

”Ideea este de-a face bani pentru ceva. Stabilesc cu ei obiectivul şi vedem apoi câţi bani reuşim să strângem pentru a-l îndeplini. Toţi copiii, de clasa I până la clasa a VIII-a, pun tot sufletul pentru o cauză. Este şi asta o formă de educaţie”, spune profesorul de geografie.

FOTO arhiva personală

profesor de geografie Viorel Irascu 9

O campanie pe care a iniţiat-o cu copiii din Consiliul Elevilor a avut un succes imens. Au pornit iniţial la drum cu gândul să strângă peste 100 de cutii de pantofi pe care să-i doneze elevilor săraci şi au avut surpriza să se adune până la urmă 650 de cutii de pantofi. A avut nevoie de două luni ca să împartă pantofii cu elevii săi la copiii din satele băcăuane sărace. 

”Pornesc de la un concept foarte simplu. Şcoala nu trebuie să te sperie, ba dimpotrivă, trebuie să fie prietenoasă şi să o simţi ca atare şi să îţi doreşti să revii acolo. Eu fac acest lucru prin aceste lucruri mici, dar cred că toate acestea adunate contează”, ţine să sublinieze Viorel Iraşcu. 

”Singurul lucru care rămâne după noi este exemplul pe care îl dăm la clasă”

Profesorul de geografie şi-a dus elevii şi la o mănăstire de maici catolice, care de ani de zile se îngrijesc de fete cu grave dizabilităţi fizice şi psihice, ce provin din vechile orfelinate comuniste. A fost o provocare extrem de grea, dar la care copiii au răspuns nesperat de bine.

”Cea mai plăcută activitate era să le dea unghiile cu ojă acelor fete. Erau atât de fericite, de nu vă puteţi închipui. La un moment dat am vrut să renunţ, dar nu m-au lăsat copiii”, povesteşte cu emoţie dascălul.

FOTO arhiva personală

profesor de geografie Viorel Irascu 2

Îşi petrece verile lucrând la o monografie a celebrului sat Putna din judeţul Suceava, iar cel mai important proiect pe care şi l-a propus în viitorul apropiat este să nu se plafoneze. 

”Îmi doresc să rămân viu pentru copii. La o emisiune radio, un fost elev de-al meu, Ştefan Huluba, care acum este actor, a dat numele unui om care i-a marcat adolescenţa, iar spre bucuria mea, a dat numele meu. A spus la acea emisiune că, în clasa a V-a, eu am scris pe tablă <<De ce?>>, iar acea întrebare l-a urmărit toată viaţa. Singurul lucru care rămâne după noi, profesorii, este exemplul pe care îl dăm la clasă. Este, de altfel, singura satisfacţie de-a fi profesor”, conchide Viorel Iraşcu.

Vă mai recomandăm să citiţi şi: 

Profesoara care refuză meditaţiile private şi pregăteşte la clasă mediciniştii încă din primul an de liceu. „Fac experimente povestite, pentru că nu avem materiale“

O educatoare de importanţă naţională: cum a salvat o şcoală rurală. „Nu-i o ruşine să fii ţăran“

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite