FOTO Cum a lăsat Nelu Iordache Bacăul cu aeroportul în aer

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nelu Iordache ar fi trebuit să investească 45 de milioane de euro în Aeroportul Internaţional din Bacău  FOTO Mircea Merticariu
Nelu Iordache ar fi trebuit să investească 45 de milioane de euro în Aeroportul Internaţional din Bacău  FOTO Mircea Merticariu

La Consiliul Judeţean are loc, în această perioadă, o licitaţie pentru modernizarea aeroportului din municipiul Bacău. În 2009, instituţia semna un alt contract în valoare de 45 de milioane de euro cu firma afaceristului Nelu Iordache. În urma respectivului contract de concesiune, aeroportul a ieşit în pierdere.

Două consorţii s-au înscris la o licitaţie aflată în curs de desfăşurare, privitoare la modernizarea Aeroportului Internaţional„George Enescu“ din Bacău. Licitaţia este organizată de Consiliul Judeţean Bacău, iar proiectarea şi execuţia au fost evaluate la 57 de milioane de lei, adică aproximativ 13 milioane de euro, bani care vor fi alocaţi din fondurile Primăriei Bacău şi ale Consiliului Judeţean, în egală măsură.

Una dintre asocierile de firme este formată din UTI Grup Bucureşti, Conextrust SA Bacău şi Geo Arc SRL Otopeni, iar cealaltă din PORR Construct Bucureşti şi DMV Aviatech. Câştigătorul licitaţiei va avea de făcut un terminal de pasageri, un turn de control şi o anexă administrativă, parcare, o uzină electrică şi o centrală termică, un rezervor de apă antiincendiu. „Sunt două consorţii mari, ofertele sunt în analiză şi clarificări. Este greu de spus când vom avea un rezultat al licitaţiei şi cât se va mai prelungi până la construire, dacă vor fi contestaţii“, a spus Ionel Floroiu, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bacău.

Contract reziliat cu Nelu Iordache

Altădată principalul nod aerian din Moldova, complexul aeroportuar este acum într-o avansată stare de degradare. Situaţia se înregistrează în ciuda faptului că, în iulie 2009, între Consiliul Judeţean Bacău şi firma Blue Aero, deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, a fost semnat un contract de concesiune al aeroportului pentru o perioadă de 35 de ani. Noul administrator se angaja atunci să realizeze în 30 de luni investiţii în valoare de 45 de milioane de euro. Contractul a fost reziliat pe 1 noiembrie 2013, după ce omul de afaceri a fost trimis după gratii. Motivul a fost că, după patru ani de tergiversări, societatea Blue Aero a realizat doar 11% din investiţiile la care se angajase. 

Însăşi licitaţia pentru concesiunea şi modernizarea Aeroportului, câştigată de firma lui Iordache, a ridicat semne de întrebare. Deoarece nu avea garanţii sau lichidităţi, cu care să se poată prezenta la licitaţie, Iordache a încheiat un contract cu Poşta Română, în valoare de 45 de milioane de euro, prin care se angaja să ducă coletăria acesteia în ţară. După câştigarea concesiunii Aeroportului Bacău, contractul supraevaluat cu Poşta Română a fost reziliat, rămânând practic fără garanţia care l-a ajutat să câştige licitaţia. 

Dacă prin contractul de concesiune, firma lui Nelu Iordache se angaja să reconstruiască pistele şi elementele de siguranţă, noul proiect vizează doar reparaţia unor imobile şi realizarea unor centrale electrice şi termice. Căile de rulare ar urma să fie realizate cu fonduri europene, dar deocamdată nu au fost găsite posibilităţi clare de finanţare. „Nu putem să comparăm cele două proiecte. Proiectul cu Blue Air a fost foarte ambiţios, dar până la rezilierea contractului s-au realizat doar între 11 şi 13% din investiţii. Şi terminalul pentru pasageri era mai mare. S-au făcut doar nişte săpături, fundaţii şi nişte achiziţii“, a precizat Oana Chelaru, directorul Aeroportului din Bacău.

În urmă cu două săptămâni, procurorii Anticorupţie au făcut percheziţii la 28 de adrese din Bacău, printre care se numără casa lui Dragoş Benea, preşedintele CJ Bacău, biroul acestuia şi cel de achiziţii, firmele logodnicei şi ale tatălui, Laurenţiu Benea, ale cărui spaţii locative din oraş au fost închiriate firmei Blue Air. De asemenea, Nelu Iordache a fost eliberat din arest preventiv pe 7 mai, după un an şi cinci luni de detenţie. Este judecat în stare de arest la domiciliu, în dosarul în care este acuzat că a deturnat fonduri europene pentru primul tronson din autostrada Nădlac-Arad. Iordache a fost arestat preventiv pe 2 decembrie 2012.

Aeroportul „Blue Air“- low cost din Bacău

Singurul operator care mai face zboruri de pe Aeroportul Internaţional „George Enescu“ din Bacău a rămas Blue Air, compania aviatică creată de Nelu Iordache în 2004. După retragerea Carpatair, de pe pista din Bacău pleacă zilnic 12 curse internaţionale, din care două spre Beavais-Paris, două către Milano-Bergamo, două către Bologna, două către Londra-Luton şi câte un avion către Torino (Cuneo), Bruxelles, Dublin şi Roma (Fumicino). „De pe aeroportul din Bacău pleacă cursele Blue Air dar şi chartere private“, a explicat Oana Chelaru, directorul Aeroportului Internaţional din Bacău. Aeroportul din Bacău a fost deschis pentru pasageri, în 1946, după Război. Actualul terminal, pista de 2500 de metri dar şi alte construcţii au fost realizate în 1971. Patru ani mai târziu, prin decret prezidenţial, aeroportul din Bacău a devenit internaţional. Majoritatea zborurilor erau interne dar şi spre Israel. Statutul de aeroport internaţional a fost reconfirmat de Guvern în 2002 şi certificat în 2011, de către Ministerul Transporturilor. De mai multe tergiversări ale începerii lucrărilor, din ianuarie 2010, până în noimebrie 2013, când a fost reziliat contractul, aeroportul băcăuan a fost administrat de Nelu Iordache, prin firma nou creată, Blue Aero. 

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite