Tipul de motorină optim pentru o maşină diesel. Ce este cifra cetanică şi cum influenţează funcţionarea motorului
0Cifra cetanică (CC) este o măsură a capacităţii de autoaprindere a combustibilului utilizat la motoarele diesel. În funcţie de valoarea cifrei cetanice se poate măsura calitatea combustibilului motorină.
Un motor diesel (cu autoapridere) poate funcţiona atât pe motorină, cât şi pe biodiesel (B20, B100). Cifra cetanică (CC) este o imagine a întârzierii la autoaprindere a combustibilului. Această întârziere reprezintă durata de timp între momentul injecţie şi momentul efectiv al iniţierii arderii. Cu cât cifra cetanică este mai mare cu atât întârzierea la autoaprindere este mai mică.
Valoarea cifrei cetanice constituie una din cerinţele impuse combustibililor în ceea ce priveşte conţinutul şi calitatea. Motoarele diesel merg bine cu motorină cu CC între 40 şi 55. O cifră cetanică mai mare înseamnă o autoaprindere mai rapidă, ceea ce permite sau realizarea unor motoare cu turaţii mai mari, sau, la aceeaşi turaţie, oferă mai mult tip pentru completarea arderii, rezultând emisii de noxe mai mici. Pentru CC mai mari de 55 aceste aspecte se plafonează.
În Europa, cifra cetanică a fost fixată la minimum 38 în 1994 şi minimum 40 în 2000. Actual, standardul pentru combustibilii diesel în UE este EN 590, care prevede o cifră cetanică de minimum 51. Pe lângă această cifră s-au mai impus valori în ceea ce priveşte densitatea, vâscozitatae, punctul de inflamabilitate, conţinutul de sulf, apă, cenuşă, etc. Astfel toţi distribuitorii de combustibili din comunitatea europeană trebuie să asigure valoarea minimă a cifrei cetanice.
În general motoarele diesel sunt proiectate astfel încât să funcţioneze optim pentru o anumită valoare a cifrei cetanice. În cazul în care cifra cetanică este mai mică decât cea pentru care a fost proiectat motorul pot apărea următoarele fenomene dăunătoare pentru motor:
- pornire dificilă, mai ales la temperaturi scăzute sau la altitudini ridicate
- creşterea zgomotului în funcţionare
- creşterea consumului de combustibil
- creşterea nivelului de emisii poluante
- diluţia accentuată a uleiului
- uzura prematură a pieselor în mişcare