Primarul din Alba Iulia continuă disputa cu societatea de transport. Proces cu miză de zeci de milioane de euro
0Primăria Alba Iulia continuă disputa cu firma care deruelază serviciul de transport public în municipiu şi care a obţinut un nou contract pentru o perioadă de şase ani.
Instituţia solicită în instanţa de judecată suspendarea hotărârii AGA din 7 ianuarie 2021, a Asociaţiei Intracomunitare de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL) prin care a fost constatată finalziarea procedurii de licitaţie şi încheierea unui nou contract cu Societatea de Transport Public SA.
Primul termen al procesului se va judeca la Tribunalul Alba miercuri, 17 februarie 2021. Va urma, ce mai probabil, un proces şi în legătură cu anularea hotărârii AGA AIDA-TL.
Contractul încheiat în 7 ianuarie 2021, pentru următorii şase ani, este în valoare de 229.598.145 lei (circa 47 milioane de euro), fără TVA. În afară de Alba Iulia, transportul metropolitan se mai derulează în Ciugud, Sântimbru, Mihalţ, Galda de Jos, Cricău, Ighiu şi Întregalde cu o populaţie totală de aproape 98.000 de locuitori.
În şedinţa consiliului local din 29 ianuarie, primarul Gabriel Pleşa şi-a exprimat nemulţumirea cu privire la noul contract cu STP, care ar urma să afecteze negativ bugetul local. Pleşa a spus atunci că doreşte prelungirea vechiului contract sau reluarea licitaţiei.
Fiecare administraţie locală va plăti anual o cotă parte reprezentând subvenţia pentru persoanele care beneficiază de scutiri sau reduceri la plata tarifului (pensionari, elevi, studenţi, şomeri, veterani de război etc). 90% din valoarea subvenţiei va fi achitată de municipiul Alba Iulia. Hotărârea AGA AIDA-TL din 7 ianuarie 2021, prin care contractul a fost atribuit către STP nu a fost semnată de către primarii din Alba Iulia şi Ciugud, care nu au participat la şedinţă. Ulterior, primarul Gheorghe Damian din Ciugud ar fi semnat hotărârea.
Primarul Gabriel Pleşa susţine că subvenţia care ar urma să fie plătită către STP reprezintă circa 20% din bugetul prognozat pentru acest an. În 2020, Primăria Alba Iulia a achitat în contul STP circa 21.400.000 de lei, respectiv circa 4,3 milioane de euro.
Reprezentanţii societăţii au anunţat că au depus o plângere penală împotriva primarului Gabriel Pleşa. De asemenea, îi solicită să plătească facturi restante în valoare de 1,84 de milioane de lei, emise pe vechiul contract, care au fost restituite societăţii cu menţiunea că “nu există angajamente legale aprobate”. Reprezentantul STP mai afirmă că vechiul contract nu mai poate fi prelungit în condiţiile în care a fost finalizată procedura şi a fost încheiat noul contract aferent perioadei 2021 – 2027.
”Aproape 20% din bugetul local ar urma să plătim, în fiecare din următorii şase ani, ca subvenţie/compensaţie pentru transportul public. Între 6 şi 8 milioane de euro pe an se preconizează că ar fi aceste subvenţii/compensaţii pe care ar urma să le plătim din buzunarul albaiulienilor. Şi să nu credeţi că alba-iulienii vor circula gratuit, ci vor plăti şi ei biletul, care e mai scump decât în unele din marile oraşe din România (În Bucureşti costul unui bilet este 1,3 lei, în Craiova 2 lei, în Cluj-Napoca 2,5 lei).
Poate nu ar fi problemă să plătim această sumă, dacă am şti pentru ce plătim, însă oferta financiară depusă compania care a câştigat licitaţia este secretă şi s-a refuzat ca primăriile din zona metropolitană să aibă acces la ea. Aproape 4 luni, Municipiul Alba Iulia, care plăteşte 90% din subvenţia/ compensaţia pentru transportul local în zona metropolitană, a fost tratat cu dispreţ total şi ţinut pe marginea deciziilor”, susţine primarul din Alba Iulia.