Brandurile care au devenit substantive comune. Cum au intrat în limbaj cuvintele xerox, adidaşi sau jeep
0
Numele unor companii renumite au devenit în România substantive comune. Brandurile respective au apărut primele pe piaţă şi au rămas în memoria colectivă, astfel încât numele lor este atribuit şi altor produse similare ale altor companii. Cele mai cunoscute sunt adidas, xerox şi jeep.
Pentru companiile ale căror produse au devenit parte din limbajul comun situaţia pare a fi benefică. Totuşi de multe ori se creează confuzii pentru că oamenii nu pot diferenţia produsele.
Cel mai cunoscut substantiv comun intrat în limbaj este adidas. La încept ”adidaşii” desemnau pantofii de sport marca Adidas, dar ulterior termenul s-a generalizat definind orice tip de încălţăminte sportivă. Cu toate că logoul a fost schimbat de-a lungul timpului, numele de adidas a început să înlocuiască termenul de încălţări de alergat, fotbal, casual şi altele. Deşi mai sunt firme subsidiare care s-au axat pe articole sportive, termenul de adidas a devenit un substantiv comun chiar şi pentru clienţii acestor branduri.
În 1920 Adolphe (Adi) Dassier un cizmar german, a inventat pantofi cu crampoane pentru antrenamente care aveau o stabilitate mai mare pe teren sau pistă. În 1924 Adi, împreună cu fratele său Rudolph (Rudi) au înfiinţat compania germană de pantofi de sport Gebruder Dassler OHG, dar 1948, în urma unor neînţelegeri între ei compania s-a divizat în două firme rivale: Rudi a fondat Puma, iar Adi şi-a împrumutat numele firmei Adidas.
Xerox este un alt nume de companie devenit substantiv comun. Termenul desemnează copiatorul produs de compania cu acelaşi nume. În prezent, oamenii nu mai denumesc procesul copiere, ci xeroxare, de la primul copiator care a intrat în România după anul 1990. Aparate de fotocopiere mai sunt făcute de multe firme, dar în timp cuvântul xerox a ajuns să le cuprindă pe toate. La un moment dat, cei de la Xerox, disperaţi că brandul lor se transformă într-unul generic, au lansat un apel către utilizatori: „Vă rugăm, nu folosiţi numele nostru în van!“. Mai mult, compania a susţinut campanii prin care îi ruga pe oameni să „fotocopieze“ documentele, nu să le „xeroxeze“.
Jeep, termenul general prin care este denumită o maşină 4x4, a devenit, de asemenea, substantiv comun. Brandul aparţine companiei americane Chrysler, dar a ajuns să reprezeninte definiţia maşinii de teren. Pentru că oamenii nu au stat să împartă brandurile după companii şi invers, au căutat să rezume descrierile lor într-un nume. Ca şi în celelate exemple, mai sunt sunt destule companii auto care fac maşini cu tracţiune 4×4, dar omul a ajuns să le zică tuturor jeep. În această privinţă, situaţia nu este singulară doar la nivelul României, ci se întâlneşte şi în alte ţări ale Europei.
Scutecele pentru copii Pampers au devenit, de asemenea, un substantiv comun prin brandul care vinde cel mai bine la nivel mondial, devenind un nume generic. Compania mama este ”Procter and Gamble” care deţine o serie de produse de îngrijire personală. Termenul de „pampers” vine de la verbul „to pamper” care înseamnă „a tampona”. Deşi au apărut alte branduri care fac acelaşi lucru, termenul de pamperşi a rămas ceva cunoscut şi folosit de părinţi şi lucrătorii comerciali din hypermarketuri.
Tot la categoria numelor devenite substantive comune se poate încadra şi banalul ”scotch”. Nimeni nu foloseşte termenul întreg de bandă adezivă, ci zic simplu scotch. Acest produs aparţine companiei 3M, find folosit iniţial pentru lipirea afişelor pe stradă. Acum scotch-ul este un produs nelipsit din birouri şi case, de cele mai multe ori fiind notat de către firmele care le vând cu numele propriu, chiar dacă sunt şi alţi producători.