Trenul prezidential - un hotel de lux pe sine
0Garnitura speciala va fi folosita in acest week-end de presedintele Iliescu, pentru a ajunge la Cluj
Trenul, garat in remiza Mogosoaia, este proaspat vopsit, alb albastru. Scari curate, usile dintre compartimente se deschid automat, pereti lambrisati sau in matase, jaluzele la geamuri, holuri mochetate, dormitoare, saloane, bucatarie: practic, un soc pentru cei obisnuiti cu trenurile populare. Trenul prezidential arata ca un hotel de lux, pe roti, construit pentru confortul, munca si destinderea sefului statului. Garnitura folosita dupa 1989 a fost comandata si asamblata pentru Ceausescu, in anii '70, la Arad. Cele 8 vagoane sunt astazi intretinute intr-un depou special, pazit, alaturi de alte garnituri speciale: cea regala, trenuri din 1868 sau din anii '50, automotoare (vagoane cu autonomie de miscare). Un astfel de tren se pune in miscare numai la o comanda facuta de Palatul Cotroceni. Pleaca cu presedintele, consilierii si garzile sale de la Salonul oficial al Garii Baneasa si opreste, la fel, intr-o statie speciala. Ion Iliescu se va urca in el sambata seara, pentru Cluj. Inauntru, el are apartamentul sau: un salon de lucru, un dormitor cu o camera de baie. Cele doua cusete principale, tapitate in matase de culori diferite, sunt alaturate, despartite de un salonas, loc de taifas pe vremuri pentru cei doi Ceausescu. Folosit in cei 13 ani postrevolutionari de ambii presedinti, trenul mai aduce aminte, pe ici pe colo, de primii lui stapani: doua ceainice argintate, in salonul-bucatarie, combina din salonul fumoar cu magnetofon si pick-up, marca UHER. Langa apartamentul prezidential se afla cusetele consilierilor, un salon oficial cu masa de consiliu si un salon de masa. Vagoanele rezervate garzilor arata precum cusetele obisnuite de clasa. din vagoanele de dormit. Pentru ca e un loc ferit, aici s-au pastrat oglinzile si tablourile "marca CFR" cu Babele si Castelul Peles. Impresionant este vagonul bucatarie - o camera lunga, cu instalatii nichelate, camera frigorifica, gratar cu hota si perete de plexiglas, sa nu treaca fumul in celelalte camere. Langa trenul prezidential sunt garate trenul regal si unul din automotoarele folosite de Adrian Nastase la o deplasare in tara. Trenul regal este aproape o piesa de muzeu: incalzit cu sobe cu lemne, are geamuri duble, lambriuri din lemn de nuc, tapiterii in catifea visinie, manete de portelan inscriptionate "lavabou" si "soba", scrumiere si vaze din piatra semipretioasa - aragonit. Automotorul este si el o piesa rara, pe care in Romania si-au permis-o doar Malaxa si Adrian Nastase. Malaxa a construit unul pe banii sai, dupa propria-i idee. Premierul a folosit la o descindere rapida in tara un automotor - un vagon cu autonomie de miscare, utilat pentru nevoile unui demnitar. In Romania, doar demnitarii au acces la aceste vehicule de stat. Simplii cetateni cu dare de mana pot sa inchirieze garnituri speciale sau trenuri de epoca, insa SNCFR nu garanteaza pentru ei deplasarea pe liniile CFR, la orice ora si in orice zi.