Specialiști în psihologia traficului explică principalele cauze ale accidentelor pe autostradă. „Avem aşteptări nerealiste”

0
Publicat:

Dezinhibiţia la volan, "brandingul personal al şoferilor" care poate genera agresivitate şi gadgeturile se numără printre cauzele care pot da naştere unor evenimente rutiere pe autostradă sau pe celelalte sectoare de drum, atrag atenţia specialiştii în psihologia traficului.

Accidente autostradă FOTO: Adevărul (arhivă)
Accidente autostradă FOTO: Adevărul (arhivă)

La data de 20 decembrie 2024 a fost dată în circulaţie secţiunea dintre Râmnicu Sărat şi Mândreşti Munteni a tronsonului 3 Buzău-Focşani din Autostrada A7, în completarea celorlalte două tronsoane dintre Buzău şi Râmnicu Sărat. Potrivit Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Buzău, în ultima lună nu au fost înregistrate evenimente rutiere grave pe autostradă, poliţiştii acţionând în trafic pentru informarea şoferilor şi prevenirea accidentelor de circulaţie.

"La nivelul sectoarelor de autostradă din judeţul Buzău nu au fost înregistrate accidente rutiere, fiind sesizate evenimente minore, tamponări soldate doar cu pagube materiale", a transmis IPJ Buzău pentru Agerpres.

Conform Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră-PsihoTrafiQ, organizaţie nonguvernamentală care îşi propune printre altele promovarea şi desfăşurarea unor proiecte de educaţie rutieră, circulaţia pe autostradă nu este lipsită de pericole, riscurile la care se expun conductorii auto fiind generate chiar de faptul că neglijează uneori anumite riscuri.

"Sistemul de transport rutier al unei ţări, printr-o analogie, este ca sistemul circulator al unui organism viu. Un organism supus presiunii, stresului, respectiv transportul rutier aglomerat va genera presiune. Atunci apare o toleranţă la frustrare destul de scăzută. Evident, punctual la anumite profile de personalitate a unor conducători auto vor apărea şi reacţiile. Avem aproximativ 1.000 km de autostradă şi în jur de 10 milioane de vehicule. Ce vreau să spun este că aproape 15% dintre şoferi sunt utilizatori de autostradă, în special cei profesionişti, în jur de 40% şoferi ocazionali care circulă pe autostradă iar restul poate nu ajung niciodată pe o autostradă. Conducerea pe un astfel de drum cere o anumită experienţă şi cunoştinţe, dar nu înseamnă însă că cineva care conduce frecvent nu este supus riscurilor. Cred că raportat la frecvenţa conducerii pe autostradă, avem aşteptări nerealiste, să conducem într-un fel în care să nu fim supuşi riscurilor, faţă de un drum naţional. Suprasolicităm aceste aşteptări, conducem dezinhibat. Pe autostradă suprasolicităm faptul că putem merge cu o anumită viteză şi atunci apare şi un anumit profil de risc", a declarat Ionel Simionca, psiholog principal în cadrul Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră-PsihoTrafiQ.

Printre cauzele care pot genera accidente rutiere pe autostradă se numără viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de drum şi comportamentul în trafic. Dezinhibiţia la volan, sunt de părere specialiştii, dar şi agresivitatea pot genera condiţii propice pentru dezvoltarea unor situaţii de risc.

"Dezinhibiţia poate genera o stare euforică. Asta înseamnă muzica dată tare, contextul cu anumiţi pasageri. Pe autostradă, pentru că ai anumite aşteptări să circuli cu o viteză mai mare, poate apărea un comportament agresiv. Există riscul de a depăşi, forţând pe celălalt sau de a devansa pe banda I. Cele mai grave riscuri în trafic sunt cele pe care nu le vezi la timp şi ar trebuit să le prevezi. Spre deosebire de ce am văzut în restul Europei, suntem mai tentaţi de brandigul personal prin marca maşinii. Asta înseamnă că împrumutăm o anumită imagine de sine, care în mintea noastră creează cumva nişte valenţe mai degrabă improprii, la cum respectăm regulile de trafic. Pretindem cumva că o marcă mai scumpă ar avea vreo prioritate în faţa alteia şi din punctul meu de vedere există o categorie de conducători auto care se împăunează prin maşină, iar asta influenţează decizia lor în trafic. O anumită viteză de rulare, o anumită agresivitate, o anumită intoleranţă faţă de greşelile celorlalţi şi da, există un procent care cumva împrumută din identitatea maşinii în propria identitate", a precizat vicepreşedintele PsihoTrafiQ.

Gadgeturile, telefoanele mobile, dar şi rutina instalată de-a lungul perioadelor lungi de condus pot să distragă atenţia şoferilor de la ceea ce se întâmplă în trafic. Drept urmare, se recomandă atenţie la volan şi pauze dese pentru conducătorii auto care se deplasează pe distanţe mari.

"Gadgeturile nu sunt rele sau bune, există o tendinţă în industrie de a implementa din ce în ce mai multe display-uri, care înseamnă o distragere a atenţiei. Cam tot ce interferează cu distragerea atenţiei este penalizat la regimul rutier. Folosirea telefonului mobil, tot ce înseamnă operarea şi distragerea atenţiei va interfera negativ şi cu anticiparea riscurilor. Şoferii să nu subestimeze în niciun fel riscurile unor accidente pe autostradă, să fie foarte conştienţi de starea proprie, de oboseală, euforie, viteza generată de o anumită stare care poate duce la un comportament iresponsabil în trafic. Maşina trebuie să fie în parametri tehnici, dar să fii şi tu, să spun aşa, în parametri tehnici, cu pauze la cel târziu patru ore, privirea în faţă şi păstrarea distanţelor atunci când se circulă în coloană şi evitarea distragerii atenţiei. Când apare o anumită rutină pe autostradă, ar putea apărea şi o anumită preocupare pentru a sparge rutina, respectiv discuţii cu pasagerii, privirea spre ei, atenţia pe navigaţie şi asta înseamnă de fapt un mare risc la coliziuni. Toată tehnologia cu care maşinile sunt echipate are limite", a subliniat specialistul.

Pentru evitarea unor situaţii neplăcute, poliţiştii le recomandă conducătorilor auto care folosesc autostrada să respecte limitele legale de viteză, să folosească luminile de întâlnire şi să păstreze o distanţă de siguranţă suficientă faţă de autovehiculul din faţă, pentru a putea opri în siguranţă.

"Să acorde prioritate la ieşirea din spaţiile de servicii şi să pună în funcţiune luminile de avarie când încheie o coloană care opreşte sau încetineşte brusc. Să se asigure corespunzător la efectuarea manevrei de schimbare a benzii de circulaţie şi să doarmă suficient înainte de a pleca la drum. Sunt interzise pe autostradă: oprirea nejustificată şi circulaţia pe banda de urgenţă a autostrăzilor! Creează situaţii periculoase pentru participanţii la trafic şi se sancţionează", a transmis IPJ Buzău.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite