România nu poate asigura opere de artă de mare valoare

0
Publicat:

Expozițiile temporare ale operelor celor mai mari pictori ai lumii din toate timpurile sunt o obișnuință în străinătate, însă un lux în România. Asta pentru că valoarea de asigurare a unor astfel de lucrări atinge sume exorbitante de 50, 100 sau chiar 200 de milioane de euro. Cum proiectele sunt puține, este foarte dificil pentru asigurătorii români să ofere aceste sume.

„Omul cu tichie albastră”, expusă la Art Safari
„Omul cu tichie albastră”, expusă la Art Safari

În timp ce în Occident au loc, lunar, zeci de expoziții temporare ale operelor celor mai mari pictori ai lumii din toate timpurile, în țara noastră acestea sunt o raritate. Consacrată, de aproape un deceniu, este expoziția „Art Safari”, ce are loc, în prezent, în București.

Tablouri de la Sibiu, asigurate în Anglia

Ioana Ciocan, CEO Art Safari și Comisar al României la Bienala de la Veneția, spune că a fost nevoită să apeleze la un asigurător străin, pentru o nouă colecție, adusă din Sibiu, de la Muzeul Brukenthal. Este vorba despre cinci dintre cele mai importante capodopere ale artei universale și anume: „Omul cu tichie albastră” a lui Jan van Eyck (cca. 1390-1441); „Cap de copil”, Paolo Veronese (1528-1588); „Portret de bărbat citind” și „Portret de femeie rugându-se”, Hans Memling (1430/33-1494) și „Ecce Homo/Iată omul!” de Tiziano Vecellio/Tițian (1488/90-1576).

Valoarea de asigurare a colecției temporare „Brukenthal Exclusive” a fost de 75 de milioane de euro, pentru zece zile în care a putut fi vizitată. Foarte important de precizat este faptul că suma la care este calculată această valoare de asigurare nu este una și aceeași cu costul operelor de artă. Asigurarea poate fi făcută pentru o anumită perioadă de timp, chiar și pentru o oră, și sunt luați în calcul mai mulți factori, precum: notorietatea lucrării, mărimea, raritatea etc.

„Dacă vrei să faci asigurare pentru o zi, plătești o anumită sumă, pentru zece zile e altă sumă, iar pentru un an, altă sumă. Această sumă crește”, a explicat Alexandru Chituță, managerul Muzeului Național Brukenthal.

Nu este pentru prima oară când Art Safari apelează la un asigurător străin. De exemplu, anul trecut, colecția de picturi ale lui John Constable, provenite de la Muzeul „Victoria and Albert Museum”, din Londra, a fost asigurată pentru suma de 100 de milioane de euro.

Reprezentanții expoziției spun că la vremea respectivă au făcut tot posibilul pentru a asigura operele de artă în România. Ei susțin că apelarea la serviciile locale ar fi mult mai eficientă pentru întreaga economie și pentru progresul tuturor muzeelor, instituțiilor, colegiilor de artă și chiar pentru artiști. „Din păcate, aceste servicii locale nu pot fi oferite în România”, arată Ioana Ciocan.

Asigurarea în România, posibilă doar parțial

Experții spun că o asigurare a operelor de artă pentru o sumă precum 75 de milioane de euro poate fi făcută doar cu acord din partea reasigurătorului din afară. Într-un astfel de caz, asigurătorul din România este doar intermediar. În momentul în care este vorba de contracte de zeci de milioane, pentru anumite industrii, toate contractele mari sunt cedate în reasigurare. Adică din banii pe care îi primește, asigurătorul român cedează o parte unui reasigurător.

Totodată, luând un risc foarte mare, „asigurătorul își cam termină plafonul pe anul respectiv. Automat, următoarele proiecte vor fi proiecte mai mici, pentru că deja a luat un proiect foarte mare”, potrivit lui Marius Constantinescu, Leader Team Broker de asigurare. La ora actuală, există trei asigurători români care se ocupă de asigurarea operelor de artă. În cazul unui tablou al lui Grigorescu, de exemplu, brokerii spun că polița se poate încheia imediat. În schimb, dacă este vorba de o întreagă colecție de artă internațională, care are de tranzitat un traseu de mai multe țări, o poliță de o astfel de valoare nu poate fi făcută în România.

Concret, un broker din România poate doar să aducă soluții de asigurare din altă țară.

„El poate emite în România o poliță pentru opere de artă sau alte proiecte atipice. Asigurătorul va fi străin, riscul asigurat va fi în România”, a mai spus Marius Constantinescu.

Drumul picturilor, o altă problemă delicată

Transportul operelor de artă reprezintă o altă parte delicată a poveștii, esențială în organizarea unor astfel de expoziții. Lucrările, vechi de secole, sunt extrem de pretențioase. Până și cutia în care sunt depozitate trebuie să fie prevăzută cu amortizoare, astfel încât tabloul să aibă puțin spațiu de mișcare în interior, nu foarte tare, pentru a nu se deteriora.

„Am asigurat și partea de cargo în momentul în care am avut proiecte de genul acesta. Este o asigurare specifică unde asiguri inclusiv riscul de încărcare-descărcare”, a mai precizat Marius Constantinescu.

Lucrarea se transportă, întotdeauna, în poziția în care a fost realizată de către pictor, nu întoarsă invers. Chiar și după sute de ani, există posibilitatea scurgerii culorilor, dacă și temperatura necorespunzătoare contribuie la acest lucru, potrivit Ioanei Ciocan.

Materialele cu care se ambalează lucrarea sunt niște ambalaje speciale, astfel încât să nu existe niciun fel de transfer chimic între materialul respectiv și pânză. De exemplu, nu pot fi folosite mănuși de bumbac, deoarece fibrele se pot agăța în lemn. De asemenea, reprezentanții firmelor de transport spun că trebuie controlate inclusiv temperatura și umiditatea din interiorul mașinii cu care sunt transportate operele de artă. Mașinile sunt special modificate pentru a se ocupa de un astfel de transport special.

Blitz-ul, dăunător operelor de artă

O altă regulă general valabilă în muzeele de artă plastică este și interdicția de a fi folosit blitz-ul. Vizitatorii expoziției sunt avertizați să nu facă fotografii folosind blitz-ul, întrucât acesta poate să ardă culoarea. Organizatorii Art Safari au luat mai multe măsuri de protejare a lucrărilor, în acest sens. În fața operelor de artă a fost montat un geam special, antireflex.

Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, a hotărât ca Art Safari să fie proiect strategic pentru România. Anul acesta, organizatorii spun că așteaptă ca peste 230.000 de vizitatori să le treacă pragul.

Despre Art Safari

Expoziţia Art Safari este specializată în realizarea de pavilioane expoziționale și organizatorul Pavilionului de Artă București – cel mai mare conglomerat de expoziții de artă din România, ajuns la a 11-a ediție. Organizează, în parteneriat cu muzeele de artă din România și cu colecționari privați, ample expoziții retrospective care își propun recuperarea valorilor de patrimoniu. Având o puternică latură educaţională, misiunea sa este de a apropia arta de public și de a educa noile generații prin organizarea de ateliere de artă pentru copii, tururi ghidate și expoziții de artă contemporană în spații neconvenționale, cum ar fi Aeroportul Henri Coandă şi metroul bucureștean.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite