Hotii au furat anul trecut aproape 1.600 de autoturisme
0* Amatorii de chilipiruri puteau cumpara o masina noua cu doar 10-15 milioane de lei daca nu doreau acte * Masinile nevandute erau demontate, piesele rezultate ajungand in "centre" clandestine din Voluntari, Pantelimon, Tunari, Afumati, Stefanesti, Dobroesti, Magurele, Dragomiresti, Chitila, Mogosoaia, Berceni sau Jilava
"Frate, m-au lasat pivotii, abia mai misca masina. O sa raman cu ea in drum", se vaita prin statie un taximetrist bucurestean, dintr-o Dacie harbuita. "Du-te la omul nostru", vine raspunsul unui coleg. "Unde? La ala din Tunari?" "Acolo", continua discutia "codificata" dintre cei doi. "Ba, da' sa ma lase si pa mine mai ieftin, ca sunt amarat..." Pentru "amarati", dar si pentru amatorii de chilipiruri, hotii din Bucuresti si din Ilfov au format adevarate retele de vanzare a pieselor si masinilor furate. Poti cumpara o Dacie noua-nouta cu 300-500 dolari (10-15 milioane lei). Motorul poate fi cumparat cu numai 2,5 - 3 milioane lei, in timp ce cutia de viteze costa cel mult 1,5 milioane lei. Cu 500 mii schimbi toate rotile masinii si cu cel mult doua milioane lei ai banchete noi. Ce e drept, cand schimbi rotile, trebuie sa le predai hotilor pe cele vechi. Nu de alta, dar masina furata trebuie transportata la marginea vreunui camp, unde e abandonata sau arsa. Specialistii de la Serviciul Furturi Auto din Politia Capitalei spun ca cea mai mare parte a hotilor si traficantilor de masini isi fac veacul in localitatile ilfovene din jurul Bucurestiului. Voluntari, Pantelimon, Tunari, Afumati, Stefanesti, Dobroesti, Magurele, Dragomiresti, Chitila, Mogosoaia, Jilava sunt tot atatea locuri in care, in service-uri clandestine sau in gospodariile localnicilor, pot fi gasite piese sau autoturisme de fabricatie recenta, oferite la preturi de nimic. Potrivit sefului S.F.A., comisarul-sef Dumitru Parjol, anul trecut numarul furturilor de masini a scazut cu cateva sute. Dupa anihilarea principalelor grupari de hoti de masini de lux, bandele ramase in libertate prefera furtul masinilor indigene, mai usor de sustras si de valorificat. Unul dintre motive il reprezinta si securizarea frontierelor, in special cea de la est, pe unde ieseau, de regula, limuzinele furate din Capitala. Asa se face ca, din cele 1.590 de masini furate in 2002, numai 261 sunt straine. Seful Politiei, chestorul Mihai Gheorghe, ne-a declarat ca au fost organizate noi actiuni de anihilare a bandelor de hoti, rezultatele neintarziind sa apara. "De la 10-15 masini furate pe zi, acum se fura, in medie, 4-5. Cat despre limuzine, daca se fura doua pe luna", spun politistii de la S.F.A. Ei au reusit sa recupereze, anul trecut, peste 1.000 de masini sustrase din Capitala. Sute de hoti au fost retinuti, 212 ramanand, pentru multa vreme, in arest. Cele 57 grupari anihilate de S.F.A au fost acuzate de comiterea a peste 500 de fapte. Varstele hotilor sunt cuprinse intre 15 si 40 de ani. Multi dintre ei sunt toxicomani si fura masini pe care le dezmembreaza si le vand piesa cu piesa, pentru a face rost de bani de droguri. Retelele de traficanti au trecut, treptat, la "specializari", politistii facand diferente intre hoti, tainuitori, combinatori si furnizori. Pedepsele sunt pe masura. Daca un tainuitor poate primi intre 6 luni si 7 ani de puscarie, complicele risca o pedeapsa de la 3 la 15 ani de inchisoare. Cu toate acestea, de multe ori, chiar victimele hotilor obisnuiesc sa-si completeze masina dezmembrata cu piese furate. La fel procedeaza si unii soferi implicati in accidente rutiere sau cei ale caror masini mai vechi au piese uzate sau defecte. Asa se explica prosperitatea celor care, in spatele service-urilor clandestine, dezvolta un infiorator trafic de piese de masini. Politistii spun ca unele masini furate sunt folosite de hoti pentru comiterea altor infractiuni (furturi de carburanti, talharii sau spargeri). Astfel de metode folosesc cei care ataca TIR-urile pe soseaua de centura a Capitalei sau cei care jefuiesc oamenii de afaceri in trafic, dupa ce le tamponeaza masinile din spate. O parte din autoturismele sustrase sunt substituite celor vechi, ale hotilor sau ale clientilor lor. In aceste cazuri, sunt vizate masinile de culoare deschisa (alb sau argintiu), greu de identificat in traficul aglomerat din Bucuresti. Nu in ultimul rand, se fura "Daciile Papuc", pline cu marfa, din zonele pietelor sau centrelor "en-gros". Dupa ce scot marfa din masini, hotii le abandoneaza in strada. O alta categorie de hoti sunt tinerii teribilisti, in cautare de senzatii tari. Ei fura o masina in care isi plimba prietenii sau iubitele, sfarsindu-si, de multe ori, aventura, intr-un stalp sau in vreun gard. Impotriva tuturor acestor infractori, politistii le recomanda soferilor sa isi ia cat mai multe masuri de siguranta. Autoturismele trebuie protejate cu sisteme antifurt, de asigurare si de alarmare. Ori de cate ori sesizeaza comiterea unui furt de masina, cetatenii sunt rugati sa se adreseze Serviciului Furturi Auto, la numarul de telefon 336.05.83.