„Fast and Furious, varianta ceaușistă”. Ce s-a ales din proiectul Dacia Student, început în anii 80

10
10
Publicat:

La începutul anilor 80, Nicolae Ceaușescu a decis, într-un gest de mărinimie, să dea undă verde unui proiect ce viza producția unei noi mașini, Dacia Student 650, destinată studenților. 

Dacia Student. FOTO: Arhivă Adevărul
Dacia Student. FOTO: Arhivă Adevărul

Dacia Student a fost gândită ca o mașină destinată studenților din România Socialistă și semăna cu celebrul Lăstun 500, care a fost fabricat în aceeași perioadă la Timișorara. De fapt, se pare că dictatorul Nicolae Ceaușescu s-ar fi inspirat chiar de la proiectul Lăstun atunci când a decis că România ar trebui să fabrice o mașină ieftină, pentru orice buzunar, dar destinată în primul rând studenților.

„Struțocămila” Dacia - Lăstun - Trabant

Așa a apărut Dacia Student 650, un prototip cu un motor de 650cmc cu doi cilindrii, care atingea viteza maxima de 110km/h. Mașina a fost concepută de un grup de studenți și profesori de la Universitatea Politehnica din București, dar în final nu a trecut însă de stadiul de prototip. Pe de altă parte, mașina semăna într-o privință bine și cu mult mai cunoscutul Trabant. Concret, schimbătorul de viteze era amplasat la volan, exact ca în cazul mașinii fabricate în fosta Germanie de Est, în timp ce cutia de viteze era manuală, cu patru trepte. Cu toate acestea, proiectul Dacia Student 650 nu s-a materializat într-o mașină produsă în serie.

A rămas totuși în memoria multora și continuă să fie în subiect de dezbatere pe rețelele de socializare, în rândul fanilor Dacia și a altor mașini românești.

„Proiectul Dacia Student, mașină ieftină construită în anii 80, partea 18”, a fost o postare scurtă, viralizată pe Facebook. Iar comentariile internauților la postarea făcută de Adi Pop au fost numeroase.

Ce spun românii

„Fast and Furious, varianta ceaușistă”, a comentat cineva cu ironie. „Pe vremea aceea era top mașină”, i-a răspuns altcineva. „Pe vremea aceea în țările cu apă caldă existau pe autoturismele adevărate motoare cu injecție care porneau la prima cheie, ABS-ul, airbag-uri”, a revenit primul „comentator”.

Polemica a continuat în aceeași notă. „ABS-ul inventat de un ... român. Acum nimic nu-i românesc în industria auto, doar forța de muncă ieftină în fabricile lor, dar în țara noastră”, a scris cineva. „Nu a inventat niciun român ABS-ul, nu mai vorbi tâmpenii”, a venit răspunsul.

„Dacia Sport pentru cine nu știe, avea atât pe față cât și pe spate, același model de parbriz”, a scris un internaut. „Normal. Și faruri de Aro, de tractor, de camion”, a răspuns altul ironic. „Ca unele tramvaie actuale în București”, a scris altcineva.

„Au pus toporișca pe o caroserie R 12 și au scos avortul Sport”

„Nu era bun de nimic... La 5 ani ruginea tot, carburatorul niciodată nu-l puteai regla etc. Tati, după Revoluție, și-a cumpărat un BMW de 30 de ani din Germania. Plângea de bucurie, nu-i venea să creadă că mașina nu se strică lunar”, a scris cineva.  „Așa au stricat ăștia Renault-ul”, a scris altul.

„De unde ieftină o Dacia 1410 Sport era 87.000 lei când un salariu mediu era 2.500 de lei și se mai aștepta și 4-5 ani să-ți vină rândul!”, a comentat un internaut.

„Au pus toporișca pe o caroserie R 12 și au scos avortul Sport”, a fost alt comentariu puțin măgulitor la adresa mașinii. „O catastrofă” și „O mizerie de mașină”, au fost alte comentarii.

Au fost însă și unii care au luat apărarea mașinii Dacia Student. „Vorbiți prostii, voi aștia care comentați aiurea, am avut așa ceva și urcam cu ea pe casă, Dacia 1300 era mic copil.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite