Faci cumpărături online? Ce produse nu poți returna în „perioada de reflecție” de 14 zile
0Pentru cumpărăturile online, legislația prevede o perioadă de 14 zile în care produsele pot fi returnate și îți poți recupera banii. Sunt, însă, și o o serie întreagă de produse exceptate de la această regulă.

Conform legislației Uniunii Europene, pentru produsele achiziționate online sau prin alte mijloace de vânzare la distanță (telefon, poștă, comis voiajor) cumpărătorii au dreptul de a le returna în termen de 14 zile și de a beneficia de rambursarea integrală a sumei plătite. Pentru a beneficia de acest drept nu este nevoie de un motiv anume, ci pur și simplu poți anunța vânzătorul că te-ai răzgândit.
Această perioadă de 14 zile în care poți returna produsele este numită „perioada de reflecție”. Cu toate că dreptul este valabil în cazul celor mai multe produse, există și categorii exceptate. Iată care sunt, conform europa.eu, acestea:
- bilete de avion și de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, închirieri de mașini și servicii de catering rezervate pe perioade sau la date determinate;
- produse alimentare și băuturi livrate la domiciliu, în mod regulat (ex. de către un lăptar);
- produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (ex. un costum făcut la comandă);
- înregistrări audio-video sau programe informatice sigilate, precum DVD-urile, pe care le-ați desigilat după primire;
- conținutul digital online, dacă ați început deja descărcarea sau vizionarea online și dacă ați acceptat faptul că vă pierdeți dreptul de a vă retrage din contractul de achiziție odată începută descărcarea sau vizualizarea;
- bunuri cumpărate de la persoane fizice;
- contractele urgente de reparații și întreținere (dacă sunați un instalator pentru a-l ruga să vă repare o baterie de duș, nu puteți anula lucrarea, odată ce ați convenit asupra prețului serviciului) etc..
Perioada de 14 zile în care cumpărătorul poate cere rambursarea se calculează de la data primirii produselor, respectiv de la data încheierii contractului în cazul contractelor de prestări servicii.
Pe site-ul europa.eu găsiți inclusiv o listă cu exemple de achiziții în cazul cărora este posibilă rambursarea și alte achiziții în care „perioada de reflecție” nu se aplică.
Informează comerciantul că ai anulat achiziția
În cazul rambursării, nu este de ajuns doar să returnezi produsele, ci trebuie să informezi comerciantul cu prizire la decizia adoptată.
„Comerciantul trebuie să vă furnizeze un model de formular de retragere pe care să îl puteți folosi pentru a-i comunica decizia dumneavoastră. Dacă nu doriți, nu sunteți obligat să folosiți formularul respectiv. Îl puteți informa pe comerciant în momentul în care trimiteți produsele înapoi, de exemplu prin adăugarea unei declarații scrise la produsele pe care le returnați prin poștă sau prin trimiterea unui e-mail ori prin completarea unui formular disponibil pe site-ul comerciantului. Aveți la dispoziție 14 zile de la informarea comerciantului pentru a trimite produsele înapoi”, precizează sursa citată.
Cât despre costul returnării, unii comercianți percep taxe, alții nu, însă ar trebui să fiți informați în avans cu privire la acest aspect și să vi se ofere inclusiv o estimare a acestor costuri.
„Dacă nu fac acest lucru, comercianții vor trebui să achite ei înșiși costul returnării. Nu trebuie să plătiți eventuale taxe despre care nu ați fost informat”, se mai precizează pe site-ul menționat.
Pe de altă parte, vânzătorul este obligat să vă returneze banii în termen de 14 zile de la primirea cererii de anulare a comenzii. Rambursarea poate întârzia în cazul în care comerciantul nu a primit produsele înapoi sau cel puțin dovada că le-ați trimis.
„Rambursarea trebuie să includă și eventualele taxe de expediere pe care le-ați plătit la efectuarea comenzii. Cu toate acestea, comerciantul poate percepe costuri de livrare în cazul în care ați solicitat livrare non-standard (de exemplu, livrare expres)”, mai informează europa.eu..