Dumitru Tinu a murit incercand sa iasa din masina Volvo suspendata
0Acest film al tragicului accident elimina in mare parte contradictiile si punctele confuze de pana acum
Maine se implineste o saptamana din ziua in care destinul a rupt in mod brutal si nedrept firul vietii celui care a fost directorul ziarului Adevarul, domnul Dumitru Tinu. In tot acest rastimp, autoritatile - care trebuiau sa prezinte o concluzie, fie ea si preliminara, privind cauzele si imprejurarile accidentului petrecut in ziua de 1 ianuarie pe DN 1, la kilometrul 48 + 200 (satul Romanesti - Prahova) - s-au spalat pe maini: au dat doua comunicate de presa seci din care nu s-a inteles aproape nimic. In schimb, unele ziare, posturi de radio sau de televiziune au incercat sa castige audienta publicand sau dand pe post scenarii bizare, imaginate de diversi indivizi care au trecut pe la locul accidentului sau care ar fi auzit de la pretinsi martori oculari cum s-a derulat filmul tragicului eveniment. In lipsa unor informatii oficiale, reporterii Adevarului au incercat sa reconstituie cu propriile forte, in baza declaratiilor martorilor la fata locului si a altor informatii culese pe teren, cumplitul eveniment care a indoliat intreaga presa din Romania. Nu pretindem ca detinem adevarul. Din punctul nostru de vedere acesta este, insa, scenariul care ne ofera cele mai plauzibile raspunsuri la intrebarile si nelamuririle privind cauzele mortii directorului nostru. Dumitru Tinu se indrepta la volanul autoturismului personal, spre Ploiesti. Este sigur ca era singur in masina. Tot sigur este si faptul ca nu a adormit la volan. La intrarea in padurea Romanesti a depasit doua autospeciale care curatau drumul circuland pe acelasi sens de mers urmat de masina Volvo. La efectuarea manevrei de depasire, Dumitru Tinu a incalecat axul drumului, intrand cu rotile de pe partea stanga pe contrasens. Acest lucru ne-a fost confirmat de soferul unei Dacii - Nicolae Costache - si de sotia acestuia. Martorul ne-a spus ca s-a intersectat cu autoturismul Volvo care oscila destul de puternic datorita faptului ca rotile din stanga rulau pe asfaltul curat, iar celelalte prinsesera sub ele un strat de zapada si gheata, gros de 3-4 centimetri, ramas pe mijlocul drumului dupa trecerea utilajelor. Probabil ca Dumitru Tinu nu a mai putut redresa masina intrata in derapaj. Potrivit declaratiei martorului, automobilul s-a dus ca un obuz pe contrasens si apoi in santul care margineste banda de mers catre Bucuresti. Toate acestea au fost observate de soferul Daciei in oglinda retrovizoare. In momentul in care masina a intrat in sant, el nu a mai vazut nimic. S-a intors imediat la locul accidentului si a gasit masina Volvo rasturnata pe partea dreapta, cu rotile spre padure. Sub masina se vedea trupul unui barbat. Mai exact un picior si un brat al acestuia. Cu ajutorul muncitorilor de la deszapezire si al altor soferi, corpul barbatului - pe care nimeni nu l-a recunoscut atunci - a fost scos de sub masina si asezat pe acostamentul drumului, cu capul spre Bucuresti - adica asa cum fusese gasit sub autoturism. Interiorul masinii - in care pe bancheta din spate s-a gasit una din ghetele soferului - a ramas intact. Motorul inca functiona, luminile de pozitie erau aprinse, radioul si stegatoarele de parbriz se aflau si ele in functiune. La ce concluzie ne conduc toate aceste informatii? In momentul in care Volvo-ul a intrat oblic in sant - asa cum aratau urmele de la fata locului - automobilul a lovit cu roata din stanga contra taluzul santului, lucru care a determinat desprinderea anvelopei de janta, spargerea spoilerului si a farului din stanga-fata, precum si indoirea basculei. Masina a urcat apoi pe celalalt mal al santului. A ramas intr-un echilibru precar, cu roata stanga proptita in niste arbusti (se vede cum au fost cojiti), cu roata dreapta-spate fixata in sant si cu cea din dreapta-fata suspendata in aer. Ca o cutie de chibrituri sprijinita intr-un colt. In acel moment, Dumitru Tinu era viabil si constient. El a incercat sa iasa din masina. Portiera soferului, stanga-fata, era blocata din pricina socului, asa cum a gasit-o si politia. Cel mai "normal" loc de iesire era usa din dreapta-spate, cea mai apropiata de pamant. In momentul iesirii din autoturism, din cauza miscarii, echilibrul Volvo-ului s-a rupt, masina in greutate de 2 t cazand pe partea dreapta, contra peretelui santului. Dumitru Tinu se afla exact in acea clipa orientat cum se iese din masina, probabil pe maini si pe genunchi, cu capul spre partea din spate si picioarele spre fata masinii. A fost strivit. N-am reusit sa avem confirmarea faptului ca a fost gasit cu fata in jos, dar suntem mai mult ca siguri ca asa a fost, aceasta explicand atat escoriatiile (zgarieturile) de pe fata, cat si fractura grava a craniului la ceafa, care a provocat moartea. In plus, leziunile pe care le prezenta Dumitru Tinu la cap, asa cum se afla el in morga din Ploiesti, indicau clar strivirea intre planuri si nu lovirea, oricat de puternica. In momentul caderii masinii pe dreapta, s-au spart geamurile laterale si luneta spate din pricina compresiei cadrului masinii. Declaratia martorului Costache Nicolae "Sunt singurul care a vazut intreaga scena a accidentului. In dimineata de 1 ianuarie veneam de la Ploiesti, o aduceam pe nevasta-mea de la serviciu. Mergeam incet, fiindca aveam probleme cu masina. Membrana de la pompa de benzina a Daciei mele era sparta. Rulam cam cu 40-50 la ora intre banda intai si doi, pe sensul meu de mers. Sensul meu era curat - negru. Pe cealalta parte era zapada, dar din contrasens veneau doua utilaje. Unul mergea pe banda intai a sensului contrar, iar celalalt era cu vreo 10-15 metri mai in fata. Atunci am vazut o masina verde, care intra in depasire. Autoturismul - am vazut ca era un Volvo - a intrat pe axul soselei. A trecut de primul utilaj, dar a intrat intr-un balans. Pe mijlocul drumului era adunata zapada de vreo trei centimetri. Probabil rotile au alunecat pe acest strat iar soferul a scapat controlul. L-a furat drumul. A trecut pe langa mine in acel balans pe axul drumului. Nu avea viteza foarte mare. Cam 70 de kilometri pe ora. Am facut-o atenta pe nevasta-mea la cum derapeaza acel autoturism. Dupa ce a trecut de mine, m-am uitat in retrovizoare. In acel moment, Volvo-ul a cotit brusc spre stanga, chiar in dreptul portbagajului meu. M-am uitat atent la balansul tot mai pronuntat care a continuat pe vreo cateva zeci de metri. Nu am vazut nici o lumina la stopurile de frana, iar masina nu a avut vreo alta miscare pentru a reveni pe sensul din dreapta. Cred ca soferul a fost convins pana in ultima clipa ca poate redresa masina. Apoi, l-am vazut cum dispare in decor. Cand masina a intrat in sant, nu am mai vazut nimic. Am oprit si am intors imediat cu gandul sa-l scot pe sofer din masina. Am trecut pe langa cele doua utilitare si le-am facut semn ca avusese loc un accident. Ei erau atenti mai mult la locul unde aruncau zapada. Cand am ajuns la locul accidentului, am vazut Volvo-ul rasturnat pe o parte, cu rotile spre padure si botul spre Ploiesti. Am zis sa-l scoatem pe sofer din masina, ca poate se prinsese in centura. Cand am ajuns pe marginea santului, am vazut sub masina corpul soferului. Era cu capul spre luneta, in apropiere de roata din spate. Masina era peste el, i se mai vedeau doar mana si piciorul stang. Au oprit cei de pe utilaje si a mai tras pe dreapta o Skoda rosie cu numar de Giurgiu. Unii au impins Volvo-ul atat cat sa-l tragem pe sofer de sub masina. Din gura si din nasul accidentatului curgea o spuma rozalie. L-am intins pe marginea santului, dar n-a mai durat mult si a murit". Declaratia martorului Vicentiu Iorgulescu - Domnule Vicentiu Iorgulescu, de unde erati dumneavoastra, pe sosea, cum s-a vazut accidentul? - In fata mea, la vreo suta de metri masina in care se afla domnul Tinu a depasit utilajele de deszapezire, dupa care a luat o traiectorie ciudata, mi-a taiat fata si s-a oprit in sant. Nu cred ca a derapat, pentru ca pe drum era zapada si gheata si daca derapa se invartea masina. Mai degraba cred ca a adormit pentru ca am vazut ca dintr-o data a luat-o la stanga si s-a oprit in sant. - Am inteles ca in fata dumneavoastra era o Dacie al carei sofer a spus ca masina domnului Tinu a depasit cele doua utilaje de deszapezire, dupa care a derapat si a cotit spre sant. Dumneavoastra ati vazut asa ceva? - Nu, nu, nu. Nu era nici o masina in fata mea, absolut nimeni. Era in spatele meu o Dacie, in spatele domnului Tinu o alta Dacie, dar in fata mea nu era nimeni. Iar lucrurile s-au intamplat cum v-am spus eu. - Dupa ce ati vazut accidentul, ce ati facut? - Eu am fost primul care a oprit si m-am dus sa vad ce s-a intamplat. Am fost surprins sa-l vad sub masina si, sincer sa fiu, nici acum nu-mi dau seama cum de a putut sa ajunga dansul sub masina, de fapt sub coltul de la capota. Cand am ajuns langa dansul, era cu fata in sus, cu capul in dreptul porbagajului, cu piciorul stang sub masina, dar fara ca masina sa se sprijine pe el. In schimb, partea de sus a capotei ii apasa pieptul. Eu cred ca dupa accident a fost aruncat pe locurile din spate si a coborat pe usa din spate, dupa care masina a cazut pe el. De altfel, o gheata a dansului ramasese in masina, pe locurile din spate. - Care a fost primul lucru pe care l-ati facut cand ati ajuns langa masina? - Domnul Tinu traia si cred ca a mai trait vreo 20 de minute. Respira, asa ca am impins masina, l-am scos de sub ea si l-am lasat intins langa. I-am spus sotiei mele sa sune la salvare, a sunat de doua ori, dar salvarea a ajuns dupa vreo 30 de minute. La zece minute de la accident au venit si politistii. Cand am vazut ca salvarea nu mai vine, am vrut sa-l ridicam si sa-l pun la mine in masina, dar ei au zis sa nu-l miscam pentru ca este destul de grav accidentat. Si cu salvarea am avut mult de furca, pentru ca o intrebau pe nevasta-mea cine e, cum o cheama, daca e adevarat sau nu. - Dupa ce l-ati scos de sub masina, v-a spus ceva domnul Tinu? A incercat sa va vorbeasca? - Nu mi-a spus absolut nimic. Nu vorbea. Sincer sa fiu, nici nu l-am recunoscut si nu l-a recunoscut nimeni pentru ca era plin de sange. Eu am vrut sa dau telefon la politie sa verific numarul, dar mi-am dat seama ca este 1 ianuarie si ca nu este nimeni la politie. A murit sub ochii mei, dar nici nu mi-am dat seama cand, pentru ca respira foarte incet, abia se vedea. Cand a venit salvarea, eu chiar le-am spus "Traieste, traieste", dar ei au zis ca murise de cateva minute. Nici nu i-au mai facut resuscitare, probabil ca si-au dat seama ca era tardiv. Ii cursese sange pe urechi, pe nas si inca am in minte imaginea lui. Se uita la mine cu ochii mari deschisi si parca vroia sa-mi spuna ceva. - Politistii care au venit la locul accidentului ce explicatie v-au oferit? - Nici ei nu-si puteau explica si au presupus acelasi lucru: probabil ca a coborat din masina, dupa care masina s-a dezechilibrat si a cazut peste dansul. Geamul din spate era spart, dar nu cred ca l-a aruncat pe acolo. Daca s-ar fi intamplat asa ceva, ar fi trebuit sa-l arunce in spate, or, dansul era sub masina. Oricum, masina nu avea mai nimic si, daca purta centura cu siguranta, scapa. Cel mult, se lovea cu capul de parbriz, dar ar fi trait. Autopsia lui Dumitru Tinu a fost filmata Raportul intocmit de legistii din Ploiesti este incomplet, urmand a fi finalizat dupa ce Institutul Medico-Legal va analiza probele prelevate. Afirmatiile medicilor, preluate si in comunicatele oficiale, nu au, deci, acoperire. Astfel, nu se pot exclude, prin simpla observatie a cadavrului, ipotezele infarctului cerebral sau cardiac. Pana la constituirea unor zone de necroza trebuie sa treaca mai multe ore, in care pacientul cu infarct sa ramana in viata, a recunoscut dr. Vasile Draghici, directorul IML Ploiesti. In cazul in care victima moare intr-un interval de minute nu sunt decelabile aceste leziuni. Pe de alta parte, deficitul motor se instaleaza de indata ce se intrerupe alimentarea cu sange. "Ar fi trebuit analizata carotida, pentru a depista o eventuala stenoza, ne-a spus prof. dr. Constantin Popa, directorul Institutului de Boli Cerebro-Vasculare. Aceste afectiuni pot perturba irigarea cu sange a creierului. O fibrilatie a cordului sau o tulburare de conducere a impulsului electric prin inima (bloc) pot induce o stare sincopala ce dureaza cateva secunde sau un minut, cu ameteala, lesin, pierderea controlului. Pacientul isi revine, modificarea nefiind permanenta. Accidentul ischemic tranzitor da tulburari vizuale, ameteli, tulburari de coordonare a membrelor, care dispar in minute sau ore. Nici aceste accidente nu se pot obiectiva. Anemia, hipotensiunea si alte antecedente in zona vasculara cerebrala ne indica o probabilitate mai mare a unei astfel de cauze a pierderii controlului unui vehicul". Dr. Draghici nu asistase la autopsia lui Dumitru Tinu, dar mentioneaza ca totul s-a inregistrat pe video. Dr. Draghici a refuzat sa ne ofere si alte detalii, precizand ca a fost sunat de numeroase oficialitati curioase, care voiau sa stie cauza mortii. "Nu le-am comunicat nimic, totul se va transmite in scris, Politiei", a adaugat dr. Draghici. Din raportul preliminar mai reiese ca maduva nu a fost sectionata, fractura de coloana cervicala la nivelul vertebrelor 4 si 5 nefiind cauza decesului. Deseori, in urma manipularii incorecte a persoanei traumatizate, fragmente de vertebra "taie" maduva. Ar rezulta de aici fie ca persoanele care au scos corpul ziaristului din masina nu au reusit sa mentina capul si corpul la acelasi nivel, fie ca masina s-a prabusit peste soferul iesit nevatamat din cabina, fracturandu-i coloana. Cauza mortii o constituie potrivit raportului preliminar "inundatia hemoragica severa ventriculara (din interiorul creierului) si cea meningeala (din exterior)", consecutive contuziilor si fracturii de baza de craniu. Sangele acumulat in acele cavitati a comprimat creierul, producand stop cardio-respirator. "Multiple plagi si escoriatii (zgarieturi) faciale" - sunt mentionate in raport, dar nu se face precizarea daca sunt pe partea stanga sau dreapta, nici daca sunt produse prin contuzie (inclusiv de pamant) sau prin taierea in geamurile masinii. Interesul manifestat de oficialitati nu a depasit, deci, zona curiozitatii morbide. Prea multe clarificari nu s-au adus, nu s-au facut eforturi pentru o analiza serioasa, iar comunicatele emise, asa cum aratam, sunt inexacte.