Directivă UE: Firmele, să-și trimită angajații la terapie. Specialist: „Orientarea către oameni va fi standardul”

0
Publicat:

Unul din doi angajați din Uniunea Europeană s-a confruntat cu depresia sau anxietatea, arată ultimul Eurobarometru. Tocmai de aceea, țările membre ar putea fi obligate să ia măsuri pentru a proteja sănătatea mintală a angajaților.

Cum pot fi companiile obligate să gestioneze stresul de la locul de muncă - Foto Pexels
Cum pot fi companiile obligate să gestioneze stresul de la locul de muncă - Foto Pexels

Uniunea Europeană le cere angajatorilor să acorde mai multă atenție sănătății mintale a angajaților. Directiva cadru a UE privind sănătatea și securitatea impune „datoria de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă”. Concret, Uniunea Europeană cere să fie asigurată o prevenire adecvată și eficientă, ca oamenii să aibă acces la îngrijire și tratament pentru o bună sănătate mintală la prețuri accesibile și să fie reintegrați în societate după recuperare.

Rapoartele europene arată că 46% dintre cetățeni au avut o problemă emoțională sau psihosocială în ultimele 12 luni, iar 89% sunt de acord că promovarea sănătății mintale este la fel de importantă ca și promovarea sănătății fizice.

Angajatorii ar trebui să fie obligați să evalueze intern riscurile psihosociale, în cooperare cu angajații lor, să acorde o atenție deosebită și angajaților potențial vulnerabili”, în timp ce „inspectori externi de sănătate și siguranță ar trebui să li se ofere orientări clare pentru evaluările riscurilor psihosociale”, potrivit platformei Endstress, care cere de la Uniunea Europeană reguli mai clare în ceea ce privește sănătatea mintală a angajaților.

La rândul ei, europarlamentarul Kim van Sparrentak a evidențiat, luna trecută, că „oamenii trebuie protejați la locul de muncă, așa că trebuie să stabilim reguli puternice”.

Europenii, tot mai afectați din punct de vedere psihic

În 2022, aproape jumătate dintre tinerii din UE (49%) au declarat nevoi nesatisfăcute în materie de îngrijiri de sănătate mintală, comparativ cu 23% din populația adultă. O altă cercetare europeană arată că 30% dintre angajați români se simt obosiți și suprasolicitați la serviciu. Mai mult decât atât, sondajele arată că 8 din 10 români au nevoie de psiholog la locul de muncă.

Astfel, angajatorii pot preveni riscurile psihosociale la locul de muncă dacă elimină problemele legate de organizarea muncii, adică management defectuos, proiectare slabă a muncii sau nepotrivirea corespunzătoare a cunoștințelor și abilităților lucrătorilor cu sarcinile atribuite.

În plus, angajatorii pot preveni stresul la locul de muncă prin promovarea sănătății mintale. Astfel, se pot axa pe programe de creștere a capacității de adaptare a angajaților, pe evitarea suprasolicitării salariaților și pe un mediu de lucru sănătos.

Ghidul MENSANA, realizat în colaborare cu Institutul de Sănătate Mintală și Adicții Trimbos (Olanda), pentru sănătate mintală și stare de bine la locul de muncă recomandă o abordare în cinci pași pentru angajatori: Implică, Analizează, Gândește Strategic, Implementează și Reacționează. Programe care vizează managementul stresului, metode de relaxare, îmbunătăţirea aptitudinilor sociale, fitness, sunt menționate în Ghidul de promovare a sănătății mintale la locul de muncă pentru a fi asigurată starea de bine a angajatului.

În primul rând ar trebui găsite problemele prin intermediul evaluărilor de nevoi, iar apoi să fie elaborat un plan de acțiune pentru rezolvarea acestora. Practic, angajații ar trebui informați pentru a cunoaște problemele legate de stres și cum îi poate afecta, iar mai apoi să fie organizate activități sociale și sesiuni de relaxare în timpul programului. Cel mai mult ar ajuta „facilitarea accesării serviciilor de consiliere specializată în afara companiei”, spune ghidul.

Poate de aceea a crescut cu 30% numărul companiilor care oferă ședințe de terapie angajaților, potrivit datelor unei rețele de servicii medicale din România.

O muncă mai productivă

Consilierea plătită de angajator ar aduce beneficii atât companiei, cât și angajatorului este de părere pshiologul Keren Rosner.

Ca întotdeauna, angajatorul se gândește în primul rând la el, având în vedere că există un echilibru psihic al fiecărui angajat și că se intervine în fază incipientă atunci când există anumite probleme asta va duce la o eficiență, la un randament mult mai înalt al companiei. Unei persoane care trece printr-o criză existențială, o traumă sau oboseală cronică, depresie, anxietate, îi scade productivitatea, randamentul, implicit are și o implicare mult mai scăzută la locul de muncă, dar îi influențează și pe cei din jur. În general, există un flux, iar dacă o persoană nu este eficientă, suficient de prezentă sau lipsește va influența mai multe departamente, mai multe persoane. Și atunci este foarte bine gândită această abordare. De asemenea, este benefică și angajatului, pentru că are posibilitatea imediat să intervină, nu va mai fi un blam, nu va mai fi o problemă și nu va mai fi etichetată acea persoană care începe să facă terapie și care implementează niște schimbări, va fi o normalitate”, a explicat psihologul Keren Rosner pentru „Adevarul”.

Aceasta arată că probleme sunt inclusiv în companiile mici. „Există și unele companii mici, unde angajații pot fi suprasolicitați, deoarece fac foarte mule lucruri, pentru că sunt angajați puțini. Aceștia se simt nedreptățiți, că nu primesc suficient față de efortul pe care îl fac și acumulează frustrări”, precizează specialistul.

Orientarea către oameni ar putea deveni un standard

La rândul ei Rodica Obancea, specialist în Managementul de Carieră și fondator al unei companii care oferă consultanță în acest domeniu subliniază că sunt multe companii în România care oferă servicii de coaching, psihoterapie și consiliere, în special companiile multinaționale.

Acestea sunt atente la cultura organizațională, la sănătatea angajaților, adică acordă atenție oamenilor. Există o paletă mai largă de beneficii pe care angajatorii le pot acorda, de la servicii de avocatură la psihoterapie și sunt oameni în cazul cărora aceste servicii fac diferența. Astfel de servicii pot arata că o companie oferă un mediu sănătos, că angajatul contează și că se poate dezvolta”, spune Obancea.

Totodată, a avea grijă de sănătatea psihică a angajatului aduce un cost suplimentar pentru companie, iar aceasta ar putea deveni o „normă în viitor”.

Evident este un cost în plus. Costurile muncii în România sunt costuri mari, nu mai este demult o țară cu un cost al muncii mic, așa cum era brandul de țară în urmă cu niște ani. Angajatorul are deja o povară mare din punct de vedere fiscal vorbind, la care se adaugă toate celelalte beneficii. Orice beneficiu reprezintă o investiție pe care compania o face, iar investiția respectivă ar trebui să aducă un return, un investment, altfel, dintr-o perspectivă pragmatică ar fi bani aruncați pe fereastră. Ar putea deveni obligatoriu pe măsură ce evoluează piața muncii, asta se schimbă de fapt. E din ce în ce mai greu să găsești forță de muncă calificată și să o și reții. Orientarea către oameni va fi standardul, norma, pentru că altfel companiile nu vor avea cu cine să opereze”, precizează consultantul în carieră.

 „Fiecare individ trebuie să înțeleagă că latura profesională este parte din viață, este foarte importantă, însă nu este singura importantă, fiecare individ ar trebui să aibă hobby-uri, să aibă relații și activități în afara locului de muncă. Altfel, vei ajunge să obosești, nu vei mai avea resurse, provocări, vei ajunge la insomnii, depresie, anxietate, te vei teme să nu-ți pierzi jobul.”, concluzionează psihologul Keren Rosner.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite