De ce a ajuns România la un deficit de peste 70.000 de șoferi profesioniști și ce pericole ne pândesc

0
Publicat:

În următorii ani, există riscul să nu mai avem șoferi profesioniști care să transporte oxigen în spitale pentru bolnavi, benzină și motorină la benzinării, alimente la supermarketuri și materiale de construcții pe șantierele în lucru.

Deficitul de șoferi profesioniști va afecta mai multe domenii din România FOTO arhivă Adevărul
Deficitul de șoferi profesioniști va afecta mai multe domenii din România FOTO arhivă Adevărul

Potrivit Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, țara noastră are în prezent un deficit de peste 70.000 de conducători auto profesioniști. Motivele sunt multiple, dar printre cele mai importante sunt programul de lucru infernal și lipsa vieții personale.

Puțini sunt cei care acceptă să conducă între 13 și 15 ore pe zi timp de trei zile pe săptămână, să doarmă în cabină și să mănânce când se poate. Lipsa familiei este un alt factor major de stres, care îi face pe cei mai mulți să renunțe.

Tinerii sunt tentați inițial să practice această meserie, dar renunță repede când conștientizează că, de cele mai multe ori, sunt plătiți cu salariul minim pe economie, a declarat pentru Adevărul Elena Frandeș, președintele Sindicatului Lucrătorilor din Transporturi.

„În România, un șofer profesionist este angajat ca muncitor necalificat. Nu îi sunt recunoscute atestatele și categoriile. La angajare i se solicită, dar este plătit cu salariul minim pe economie. Transportatorii profită de faptul că nu există un contract colectiv de muncă pe ramură de transportatori și nici contract de muncă unic la nivel național”, explică Elena Frandeș.

Șoferii din România preferă să plece în străinătate, unde salariile sunt mai mari, iar condițiile de lucru mult mai bune. Dacă ar avea un accident de muncă în țară, pensia de invaliditate nu le-ar ajunge nici de medicamente.

Deficitul de șoferi profesioniști va face ca în următorii ani domenii importante din România, cum este Sănătatea, să aibă serios de suferit. De pildă, transportul de oxigen către spitale va fi afectat pentru că sunt din ce în ce mai puțini conducători auto profesioniști care își riscă viața pentru salariul minim pe economie.

„De ce să mai riște? Pentru un salariu de muncitor necalificat? O să rămână spitalele fără oxigen”, avertizează Elena Frandeș.

Extracomunitarii, soluția salvatoare

Radu Hoza, administrator la patru firme de transport marfă din România, a declarat pentru Adevărul că unul dintre motivele pentru șoferii profesioniști pleacă din țară este pentru că își duc acolo și familiile.

Antreprenorul spune că salariile pe care le câștigă în România sunt cam la fel și în Occident, fiind de 2.800 până la 3.000 de euro, cu excepția celor care transportă materiale sau substanțe periculoase și care sunt plătiți și mai bine.

„Ne afectează cu siguranță deficitul de personal, pentru că nu putem lua mai multe curse. De pildă, șoferii care au calificarea să transporte substanțe periculoase preferă să muncească în străinătate. Și pe transportul de motorină și benzină este un deficit de șoferi profesioniști în România”, enumeră Radu Hoza câteva dintre sectoarele din economie unde sunt deja probleme.

Antreprenorul spune că soluția sunt șoferii extracomunitari, care ar veni să muncească în România dacă ar fi modificată legea.

„Așa cum au plecat românii să muncească în Occident, așa trebuie să se întâmple și cu șoferii extracomunitari, din Sri Lanka, Nepal, ca să dau câteva exemple. Pentru ei un salariu de 1.000 de euro este de zece ori cât câștigă la ei în țară. Este posibil să îi angajezi și acum, pe legislația actuală, dar e mai greu și ai nevoie cel puțin de 6 luni de zile pe banii transportatorului ca să îi perfecționezi”, explică Radu Hoza.

Absolvent de Teologie, șofer pe TIR

Românii care se angajează ca șoferi profesioniști se lovesc în prezent de aceeași problemă. Nu le oferă nimeni mai mult de salariul minim pe economie, dar sunt atrași de diurnă, chiar dacă ulterior constată că unii transportatori se folosesc de tot soiul de motive ca să nu le dea toți banii, așa cum s-au angajat prin contractul de muncă.

De pildă, românii delegați la firme care operează în Occident au o diurnă care variază între 35 și 85 de euro pe zi, din care trebuie să își cumpere hrană și să își asigure cazarea.

„Adevărul” a stat de vorbă cu Pantelimon Octavian Tetileanu, un hunedorean care s-a angajat ca șofer profesionist în urmă cu zece ani, după ce a absolvit Facultatea de Teologie și a lucrat inițial ca profesor de Religie. A ales această meserie pentru că banii pe care îi câștiga ca profesor nu îi ajungeau pentru necesitățile familiale.

„Dacă ai un accident rutier, ceea ce în meseria asta se poate întâmpla aproape zilnic pentru că mașina e mare și este aglomerat pe șosele, transportatorii nu se judecă cu tine, așa cum prevede legea, ci îți iau un sfert din diurnă”, explică Pantelimon Tetileanu unul dintre subterfugiile la care recurg firmele de transport.

Acesta vorbește și despre un alt motiv care îi determină pe șoferii profesioniști să plece din țară: în România nu îi angajează nimeni fără experiență. Chiar el a fost nevoit inițial să muncească în Danermarca până când a obținut experiența și calificările de care avea nevoie.

Conducătorii auto profesioniști renunță la această meserie și din cauza programului infernal. Trei zile pe săptămână trebuie să lucreze 13 ore pe zi, care înseamnă șofat și încărcarea mărfii în camion.

Se întâmplă de multe ori să lucreze și 15 zile prin alternanță 10 ore de condus și 9 ore de pauză, iar un astfel de ritm de muncă este prea mult fizic și psihic pentru mulți șoferi. Cei care reușesc să reziste totuși nu au practic viață personală pentru că luni bune sunt departe de cei dragi.

„Cel puțin jumătate din colegii mei sunt divorțați. Sunt șoferi care revin acasă după 6 sau 8 luni. Mediul în care stau îi schimbă. Încep să bea și să fumeze, joacă la păcănele și pierd banii și așa ajung să își piardă familia”, conchide Pantelimon Tetileanu.

Șoferi profesioniști la 18 ani, o utopie

Nu a ajutat la reducerea deficitului enorm de șoferi profesioniști din România nici stabilirea la 18 ani a vârstei minime de obținere a permisului auto pentru categoriile C, CE, D şi DE.

Niciun proprietar de firmă de transporturi nu este dispus să lase mastodonți de zeci de tone plini cu marfă de mii și chiar zeci de mii de euro pe mâna unor adolescenți, în condițiile în care statisticile Poliției Rutiere arată că cele mai multe accidente grave sunt provocate de tineri cu vârsta între 18 și 21 de ani.

În aceste condiții, România s-ar putea confrunta în următorii ani cu probleme la aprovizionarea cu alimente a marilor lanțuri de supermarketuri, dar și la aprovizionarea cu medicamente a depozitelor farmaceutice și cu materiale de construcții a șantierelor în lucru.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite