Incident grav pe calea ferată: un tren de pasageri a lovit o osie plasată intenționat pe șine. CFR investighează un posibil act de sabotaj
0Un incident grav a avut loc, sâmbătă seară, pe magistrala feroviară 100, în stația CF Crușovăț, unde un tren de pasageri a lovit o osie plasată intenționat pe șine. CFR anunță că a fost pusă în pericol siguranța circulației. Autoritățile vorbesc despre un posibil act de sabotaj. Din cauza acestui incident, trenul a avut o întârziere de 138 de minute.

„Compania Națională de Căi Ferate «CFR» SA informează că în seara zilei de 29 noiembrie 2025, în jurul orei 19:05, pe magistrala 100, în stația CF Crușovăț, trenul IR 1691 a surprins și a lovit pe linia II directă o osie aparținând unui vagonet tehnologic”, transmite CFR.
Trenul în cauză, care pleacă din Gara București Nord și ajunge în Gara Timișoara Nord, a ajuns cu 214 minute ma târziu, calculând și întârzierile acumulate înaintea incidentului, după cum arată site-ul companiei.
„După oprirea trenului, personalul feroviar a identificat o a doua osie de vagonet amplasată pe linia III, de persoane necunoscute. Analiza preliminară confirmă că aceste elemente nu aveau justificare tehnică pe infrastructură, iar amplasarea lor a pus în pericol siguranța circulației și integritatea pasagerilor și a personalului feroviar.
La finalizarea investigațiilor la fața locului, trenul IR 1691 și-a continuat deplasarea, cu o întârziere de 138 de minute”, transmite CFR.
Astfel, compania „condamnă ferm astfel de comportamente care pot genera incidente grave și cooperează cu autoritățile pentru identificarea persoanelor implicate. Responsabilii vor răspunde în fața legii conform prevederilor aplicabile.”
„CFR SA reafirmă că siguranța circulației reprezintă prioritatea absolută. Personalul feroviar monitorizează în permanență infrastructura și aplică toate măsurile necesare pentru desfășurarea traficului în condiții de siguranță.”
Vinovații pot merge la pușcărie
Codul Penal incriminează fapte care pun în pericol siguranța circulației feroviare, inclusiv distrugerea sau degradarea infrastructurii feroviare (Art. 332) și semnalizarea falsă (Art. 332). Sancțiunile variază în funcție de gravitatea faptei, pedepsele putând ajunge la închisoare de la 10 la 15 ani în caz de catastrofă feroviară.
Mai multe sabotaje în decursul timpului
În 2009, expertiza tehnică a Autorităţii Feroviare Române (AFER) a aratat că Acceleratul 1962 a deraiat pe 21 septembrie din cauza demontării unor elemente la calea ferată, iar faptele au fost comise cu intenţie de persoane necunoscute.
”Raportul expertizei tehnice realizată de AFER arată că trenul a deraiat din cauza demontării unor elemente la calea ferată de către persoane necunoscute, iar faptele au fost comise cu intenţie de persoane care au ştiut exact ce anume trebuie să demonteze”, potrivit raportului.
Procurorii au prelevat probe ADN, de pe piuliţele găsite lângă şine, bidonul de ulei şi alte elemente găsite la faţa locului, pentru a arăta dacă principalul suspect este sau nu vinovat de sabotarea Acceleratului 1962 în care se aflau peste 300 de călători.
În anul 2017, circulația trenurilor a fost afectată de furturi la componentele feroviare pe relația Fundulea-Sărulești. Persoane necunoscute au furat 46 de relee, devastând dulapurile instalațiilor de dirijare.
Autoritățile au precizat atunci că achiziţionarea materialelor feroase şi neferoase, utilizate în activitatea feroviară, este interzisă şi constituie contravenţie sancţionată cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, potrivit OUG 31/2011, iar cei care vor săvârşi această contravenţie vor achita, pe lângă amenda contravenţională şi un tarif cu titlu de tarif de despăgubire, în cuantum egal cu valoarea elementelor feroviare în cauză şi a manoperei aferente.
În anul 2024, polițiștii au reținut doi tineri din orașul Simeria, cu antecedente penale, acuzați că au furat mai multe cabluri de alimentare ale instalațiilor de semnalizare, din stația de cale ferată Simeria.
În urma furturilor, reclamate în seara de 24 ianuarie, semnalele de intrare în nodul feroviar Simeria dinspre stația CF Orăștie nu mai au mai putut fi controlate. Din fericire, nu s-a produs niciun incident feroviar, însă lipsa semnalizării poate duce la o tragedie, în anumite condiții.
În ultimii ani, au fost semnalate numeroase furturi de componente de cale ferată în județul Hunedoara. Cel mai adesea, au fost vizate tronsoane feroviare pe care nu mai circulă trenurile de călători, cum este calea ferată Simeria – Hunedoara ori calea ferată Hațeg – Subcetate. Hoții au produs mari distrugeri și căii ferate Simeria – Petroșani.























































