Cum şi-a propus Zentiva să trimită la export jumătate din producţia de medicamente a fabricii din Bucureşti
0Cu o producţie anuală de 50 de mil. de cutii de medicamente, vânzări de 242,5 mil. de lei în 2012 şi investiţii de peste 12 mil. de euro începând din 2009, Zentiva, parte a liderului pieţei farmaceutice Sanofi, se va concentra în următorii ani pe consolidarea poziţiei de producător european. Exportul devine, astfel, unul dintre pilonii principali ai creşterii fabricii.
În ultimii trei ani, fabrica din Bucureşti a trecut printr-un proces de investiţii de 12 mil. de euro în retehnologizare şi optimizare a costurilor. Astfel, spune Margareta Tănase, directorul de operaţiuni industriale al Zentiva România, ”expertiza personalului şi costurile de fabricaţie reduse” au contribuit decisiv în transformarea facilităţii de producţie în Centrul Unic de testare şi punere pe piaţă a produselor betalactamice ale grupului feancez Sanofi Aventis. O consecinţă imediată din punct de vedere al business-ului este faptul că noul laborator va aduce în acest an pentru activitatea de control două molecule de antibiotice betalactamice în şase concentratii, iar până în 2016, alte cinci molecule de antibiotice betalactamice în 20 de concentraţii pentru 20 pieţe.
”Ne-am demonstrat expertiza şi eficienţa la costuri reduse în cadrul grupului Sanofi, astfel încât în trei ani am obţinut transferul în unitatea noastră de producţie a peste 40 de produse”, spune Margareta Tănase. Din 2012, unitatea de producţie este locul în care sunt testate medicamentele produse în afara Europei în cadrul Sanofi. În plus, este singura fabrică a grupului francez în care a fost implementată cea mai nouă tehnologie de peleţi.
Urmărim să asigurăm fabricii noastre un portofoliu cât mai diversificat de produse şi pieţe de export, care să maximizeze potenţialul de creştere şi să reducă riscul aferent dependenţei de un număr scăzut de pieţe. Margareta Tănase, director de operaţiuni industriale Zentiva
Compania a stabilit anul trecut un plan de investiţii de nouă mil. de euro derulat pe parcursul a cinci ani. Suma va fi direcţionată către îmbunătăţirea dotărilor tehnice şi a proceselor de fabricaţie, exporturi, asimilarea de noi produse din cadrul grupului, precum şi în consolidarea portofoliului local, eficientizarea costurilor de producţie. Pentru anul acesta, compania producătoare de generice a alocat un buget de 2,4 milioane de euro pentru investiţii în echipamente noi şi modernizarea liniilor de producţie existente.
Fosta Uzină de Medicamente Bucureşti se focusează astfel pe activităţi de export. Planurile Zentiva pentru următorii cinci- şapte ani se concentrează pe consolidare poziţiei de exportator pe pieţele din UE. Principalul motiv este dat, pe lângă apropierea geografică, de ”suficiente oportunităţi de creştere, în special Franţa – datorită noilor politici de sănătate şi Germania - datorită licitaţiilor în care avantajul costului competitiv este definitoriu”, spune Tănase. Anul trecut, compania realiza studii de fezabilitate pentru extinderea pe pieţele din Asia şi Africa de Sud.
În prezent, pentru fabrica din Bucureşti, exporturile reprezintă peste 10% din producţia locală în termeni de valoare şi 8% în termeni de volum. Încă de la sfârşitul anului trecut, compania a anunţat că şi-a propus creşterea exporturilor cu până la 50% până în 2016. În paralel cu acest obiect, Zentiva estimează că producţia fabricii va creşte cu 50%. Astăzi, pe porţile fabricii ies anual 50 de milioane de cutii de medicamente (capacitatea de producţie a fabricii Zentiva fiind de 100 milioane de cutii pe an).
Producţie: 83% din genericele oferite de Zentiva pe piaţa locală sunt produse la Bucureşti
Capacitatea de producţie anuală a fabricii Zentiva este de 100 de milioane de cutii de medicamente, iar site-ul are aproximativ 400 de angajaţi. În prezent, se foloseşte jumătate din capacitate, fabrica producând atât medicamente în formă solidă, cât şi în formă injectabilă.
Portofoliul local de produse cu autorizaţie de punere pe piaţă al companiei numără 90 de medicamente şi şase suplimente alimentare destinate uzului uman. În prezent, 83% din volumul vânzărilor Zentiva de medicamente generice pe piaţa locală provin din producţia realizată în cadrul fabricii din Bucureşti.
În prezent, potrivit ARPIM, în România vânzările de generice reprezintă circa 25% din valoarea totală a pieţei. În 2010, din totalul medicamentelor cu prescripţie, cota de piaţă a medicamentelor generice era de 24,2% în valoare, fapt ce plasa România peste media europeană de 22,4% ca valoare, în ceea ce priveste consumul de generice.
”Este confirmat faptul că medicamentele generice reprezintă o sursă de economii la bugetul de sănătate, deci de acum nu putem vorbi decât de valorificarea acestei surse”, spune Margareta Tănase. Potrivit acesteia, dialogul cu autorităţile privind promovarea genericelor trebuie intensificat.
Export: medicamentele Zentiva ajung în 15 ţări europene
Exporturile Zentiva reprezintă peste 10% din producţia locală în termeni de valoare şi 8% în termeni de volum. Compania exportă 19 produse pe 15 pieţe europene, principalele pieţe de export, activitate ce s-a intensificat anul trecut, sunt Germania, Franţa, Ungaria, Portugalia, Italia. Compania estimează că în următorii patru ani estimăm produsele fabricate în România vor ajunge pe cel puţin 25 de pieţe.