Un al doilea pod Giurgiu-Ruse ar putea fi finanțat de BERD
0Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) este interesată să investească în construirea unui al doilea pod între Ruse şi Giurgiu.
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) este interesată să investească în construirea unui al doilea pod între Ruse şi Giurgiu, precum şi în proiecte de infrastructură feroviară în Bulgaria, a reieşit la o întâlnire între ministrul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Gheorghi Gvozdeikov, şi reprezentantul BERD în Bulgaria, Anca Ionescu, a informat marţi Ministerul Transporturilor din țara vecină.
Cei doi au discutat despre posibilitățile de parteneriat în realizarea viitoarelor investiții în domeniul transporturilor. „Construirea unui nou pod peste Dunăre este o problemă prioritară care trebuie rezolvată rapid, deoarece traficul pe această direcție crește în fiecare zi. Credem că Bulgaria și România, ca două țări din familia europeană, ar trebui să lucreze împreună și în parteneriat cu Comisia Europeană, pentru realizarea acestui proiect strategic”, a spus ministrul bulgar al Transporturilor.
El a adăugat că este important orice sprijin care va ajuta realizarea investițiilor în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și a altor programe europene din sectorul „Transport”. „Avem la dispoziție instrumentele financiare necesare, ceea ce ne oferă mari oportunități de a ne atinge obiectivele, dar trebuie să accelerăm semnificativ activitatea de implementare a acestora”, a mai arătat ministrul Gheorghi Gvozdeikov. BERD a informat că până acum a investit circa 5 miliarde de euro în proiecte de transport în Bulgaria.
Prioritate europeană
„Prioritatea noastră este un al doilea pod peste Dunăre între Ruse și Giurgiu, care este din ce în ce mai important la nivel european. Suntem pregătiți pentru viitoare discuții privind construirea unui hub logistic maritim în portul Varna - Vest. În ceea ce privește partea de „transport verde”, vrem să investim atât în reabilitarea infrastructurii feroviare, cât și în construcția de stații de încărcare electrică pentru autoturisme”, a spus Anca Ionescu.
Gvozdeikov a subliniat că Ministerul este pregătit la nivel de experţi să ia în considerare imediat toate propunerile BERD, ţinând cont de proiectele deja planificate în cadrul programelor europene de sprijin.
Linii lungi de așteptare
Specialiștii susțin că un nou pod pe axa Giurgiu-Ruse ar fi extrem de util deoarece ar deservi un punct de trecere a frotierei care înregistrează constant un trafic intens, cu vârfuri semnificative în sezonul estival când românii pleacă în vacanțe în Bulgaria sau Grecia. Concret, conform aplicației „Trafic Online” a Poliției de Frontieră, joi la prânz, de exemplu, punctul de trecere Giurgiu-Ruse, care este deservit de podul cu același nume, era unul aglomerat, cu timpi de așteptare de mai bine de 30 de minute pentru autoturisme și de peste două ore pentru camioane.
Podul Giurgiu-Ruse are o vechime de 70 de ani și din punct de vedere al proiectării este unul învechit. Are numai câte o bandă pe sens și nu permite absorbirea unui trafic intens deoarece a fost conceput în anii ’50 când schimburile la frontiera dintre România și Bulgaria erau extrem de limitate.
Surse din Ministerul Transporturilor de la București susțin că România și Bulgaria au încă de anul trecut un acord pentru construirea un nou pod pe axa Giurgiu-Ruse în urma unei înțelegeri între Sorin Grindeanu și omologul său de atunci, Hristo Alexiev. Pe lângă acordul pentru noul pod, cele două părți s-au înțeles și pentru implementarea proiectului „Fast Danube”, legat de adâncirea fluviului Dunărea și libera circulație a mărfurilor pe acesta, dar partea bulgară nu își face datoria de a draga fluviul pentru a crește accesibilitatea navelor în zonă.