România are una dintre cele mai  îmbătrânite flote aeriene din UE. Ce tipuri de avioane au şi peste 20 de ani vechime

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aeronavele de tip ATR din dotarea Tarom au peste 20 de ani vechime
Aeronavele de tip ATR din dotarea Tarom au peste 20 de ani vechime

Flota aeriană comercială a României este una dintre cele mai îmbătrânite din Uniunea Europeană, rezultă dintr-un raport dat publicităţii recent de Eurostat,  organismul Comisiei Europene care se ocupă cu statistica,  cu ocazia zilei internaţionale a aviaţiei civile (ONU).

Concret, 39 la sută din această flotă a României are peste 20 de ani vechime, în timp ce la nivel UE procentul de avioane atât de vechi este de numai 17 la sută. La acest capitol, mai rău ca noi stau numai cinci ţări. Este vorba de Suedia (55%), Lituania (52%), Croaţia (50%), Bulgaria (44%) şi Cipru (40%).

De asemenea, datele Eurostat arată că din flota totală de 6.711 de avioane din UE aproximativ o cincime (21%) sunt avioane cu o vechime mai mică de cinci ani, aproape o treime (27%) sunt avioane cu o vechime cuprinsă între cinci şi nouă ani, 19% sunt avioane cu o vechime cuprinsă între 10 şi 14 ani, 17% sunt avioane cu o vechime cuprinsă între 15 şi 19 ani şi restul de 17% sunt avioane mai vechi de 20 de ani.

Specialiştii în aviaţie susţin că astfel de avioane pot fi menţinute în serviciu dacă mentenanţa lor se face ca la carte. Dar, mai important, ele sunt ţinute în exploatare în funcţie de numărul orelor de zbor efectuate efectiv. „Vechimea reală a aeronavelor se calculează după numărul de ore zburate, nu după numărul de ani care au trecut de la ieşirea lor pe poarta fabricii. Pot exista, de exemplu, avioane vechi de 25 de ani, dar care nu şi-au consumat nici măcar o jumătate de viaţă pentru că nu au fost zburate intensiv. În principal,  avioanele înmatriculate în România care au o vechime de peste 20 de ani sunt cele de tipul Boeing 737-300 şi ATR. Şi tocmai de aceea încercăm să le schimbăm cu unele mai noi”, a declarat expertul în aviaţie Sorin Stoicescu. 

Nici măcar 1 la sută din avioanele înmariculate în UE

Din datele Eurostat mai reiese că operatorii de transport aerian din Uniunea Europeană aveau în anul 2017 o flotă compusă din 6.711 avioane utilizate pentru transportul de pasageri sau marfă, aproape o cincime din această flotă (1.312 avioane sau 20%) era operată de companii cu sediul în Marea Britanie, în timp ce flota aeriană din România era compusă din 62 de avioane, adică 0,9% din flota UE, arată datele publicate vineri de Eurostat cu ocazia zilei internaţională a aviaţiei civile (ONU).

Statele membre cu cele mai mari flote aeriene sunt în ordine: Marea Britanie (1.312 avioane sau 20% din totalul de 6.711 de avioane), Germania (1.100 avioane sau 16%), Franţa (571 de avioane sau 9%), Irlanda (569 avioane sau 8%) şi Spania (509 avioane sau 8%). La polul opus sunt Cipru (10 avioane), Lituania (27 avioane), Croaţia (30 avioane), Slovenia (42 avioane), Estonia (46 avioane), Bulgaria (54 avioane), Letonia (57 avioane) şi România (62 avioane).

Eurostat subliniază că aceste date nu iau în calcul avioanele cu motoare cu piston, elicopterele şi aeronavele cu o greutate maximă la decolare mai mică de 2.600 de kilograme

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite