Porturile româneşti stau sub uriaşa presiune a exporturilor ucrainene

0
0
Ucraina cere extinderea capacităţii Portului Constanţa pentru a-şi exporta cerealele FOTO Shutterstock
Ucraina cere extinderea capacităţii Portului Constanţa pentru a-şi exporta cerealele FOTO Shutterstock

Kievul a cerut suplimentarea capacităţii Portului Constanţa pentru a-şi exporta cerealele şi, de asemenea, a solicitat sprijin din partea statelor UE pentru ca acestea să depoziteze pe teritoriile lor cereale ucrainene pe care Kievul nu le poate exporta prin Marea Neagră din cauza blocadei ruse, a declarat un oficial ucrainean.

„Solicităm să fie luată în considerare folosirea capacităţilor logistice româneşti, inclusiv capacităţile tehnice ale Portului Constanţa, pentru exportul produselor agricole ucrainene, inclusiv cereale, prin crearea de capacitate disponibilă în porturile româneşti“, a afirmat viceministrul ucrainean al Politicii Agrare şi Alimentaţiei, Markian Dmitrasevici, într-o intervenţie în Comisia pentru agricultură a Parlamentului European.

Oficialul ucrainean a semnalat că statele europene vor începe recolta într-o lună, iar Portul Constanţa „va coopera în principal cu companiile europene“. Prin urmare, a explicat Dmitrasevici, capacitatea acestui port va fi acoperită de exporturile europene, situaţie care „va complica şi mai mult“ exporturile de produse agricole ucrainene.

Portul Sulina, sufocat

Alt port românesc la Marea Neagră, Portul Sulina, este asaltat de nave ucrainene încărcate cu marfă, în special cereale. Verificările se fac în doar trei puncte de acostare, prea puţine pentru fluxul de nave ajunse în port, ceea ce duce la întârzieri şi blocaje. Ciprian Cotigă, reprezentant al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, a declarat că problema e că porturile sunt dimensionate pentru o anumită şarjă de marfă şi că nu se poate trece deodată de la 3-4 nave la 70-80.

Polonia şi România, două rute pentru exportarea cerealelor ucrainene

Kievul a stabilit prin Polonia şi România două rute pentru exportarea cerealelor şi evitarea unei crize alimentare globale, deşi perturbările au încetinit lanţul de distribuţie, a afirmat duminică ministrul adjunct de Externe ucrainean Dmitro Senik, citat de Reuters.

Securitatea alimentară globală este în pericol deoarece invadarea Ucrainei de către Rusia a oprit exporturile Kievului de cereale prin porturile de la Marea Neagră, provocând creşterea preţurilor şi penurii semnificative, a explicat Senik.

Ucraina este în negocieri cu statele baltice pentru a adăuga al treilea coridor pentru exporturile de alimente, a declarat Senik, fără a da detalii privind cantitatea de cereale care va fi tranzitată pe aceste rute. Căile ferate ucrainene operează ecartamente diferite faţă de vecinele europene, cum ar fi Polonia şi România, astfel încât cerealele trebuie să fie transferate către diferite trenuri la graniţă, unde nu sunt multe facilităţi de transfer sau depozitare. Redirecţionarea cerealelor către România implică transportul pe calea ferată către porturile de la Dunăre, apoi cerealele sunt încărcate pe barje care navighează spre Portul Constanţa, un proces complex şi costisitor.

Evenimente


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri