Loganul renegociat e greu de cumpărat
0
150 de maşini Dacia Logan pentru Poliţie ar fi trebuit să intre în uz la sfârşitul anului trecut. Livrarea a fost amânată din lipsa banilor. Poliţia Română are un deficit de aproape 10.000 de autovehicule. Numai anul trecut au fost casate 177 de maşini.
În prezent, în dotarea Poliţiei Române sunt 9.435 de autospeciale şi, potrivit oficialilor IGPR, toate corespund normelor tehnice pentru circulaţia pe drumurile publice.
Mai citiţi şi:
Industria auto, pregătită să intre în priză
Ar mai fi nevoie de 9.751 de maşini, destinate atât intervenţiilor cât şi transportului, pentru ca necesarul de vehicule al tuturor departamentelor şi serviciilor din poliţie să fie acoperit.
Rapoartele arată că numai la nivelul direcţiilor rutiere ar mai trebui peste 1.000 de autospeciale. Din cauza stării tehnice necorespunzătoare au fost scoase din uz, numai anul trecut, 177 de maşini.
Poliţiştii spun că pentru menţinerea acestora în funcţiune, erau necesare investiţii care depăşeau 60% din valoare de nou a autovehiculelor.
Echipamente prea scumpe
Deşi s-au făcut eforturi pentru menţinerea în circulaţie a autospecialelor vechi, dotările acestora sunt însă departe de a fi la nivelul poliţiilor din alte state ale Uniunii Europene.
Achiziţionarea unor echipamente performante se face doar în funcţie de necesităţi, numai pentru o parte din departamentele poliţiei, din cauza costului foarte mare.
Specialiştii din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române spun că, din cauza valorii mari a echipamentelor nici măcar nu se poate calcula un necesar de fonduri pentru reînnoirea parcului auto al poliţiei
naţionale.
Nu se ştie data exactă de livrare
Potrivit oficialilor Inspectoratului General al Poliţiei Române, o treime din cele 449 autospeciale Dacia Logan MCV 1,5 Dci, destinate poliţiei rutiere, ar fi trebuit livrată, de către societatea SC Ager Leasing SA, în a doua jumătate a lunii decembrie 2009.
Apoi, termenul s-a prelungit până la jumătatea lunii ianuarie 2010 dar este posibil ca livarea să fie din nou amânată. Motivul: Inspectoratul General al Poliţiei Române nu dispune încă de fondurile necesare.
Noile maşini care ar trebui să intre în dotarea poliţiei rutiere vor fi dotate cu aer condiţionat, 4 roţi suplimentare, baterie suplimentară şi vor avea garanţie extinsă pentru trei ani.
Echipamentele vor fi standard, adică sistem video radar mobil pentru monitorizarea traficului rutier, echipamente de radiocomunicaţii, sistem de avertizare optico-acustică şi etilotest electronic.
Preţul unei astfel de autospeciale se ridică la aproximativ 34.500 de euro, cu aproape 2.700 de euro mai ieftină decât varianta negociată acum doi ani.
Aliniere timidă la normele europene
Creşterea alarmantă a numărului infracţiunilor la regimul circulaţiei a determinat autorităţile române să ia măsuri suplimentare de dotare a poliţiei rutiere.
Astfel, la nivelul Brigăzii de Poliţie Rutieră Bucureşti s-a implementat un sistem cu dispozitive de acces on-line la baza de date privind identitatea persoanelor, aproape similare cu cele ale poliţiilor din Uniunea Europeană.
Dar numai câteva maşini sunt dotate cu astfel de echipamente. De fapt prin staţiile portabile de comunicare, cu ajutorul unui sistem de browsing se pot accesa bazele de date ale poliţiei, prin intermediul serverelor interne.
Comisarul-şef Carol Vârnă, de la Direcţia Rutieră din cadrul IGPR, spune că „acest sistem este deja în curs de implementare şi în judeţele Prahova, Braşov şi Constanţa, iar în celelalte judeţe va fi implementat până la sfârşitul lunii septembrie 2010".
Necesitate
Comisarul-şef Carol Vârnă a adăugat că „dotarea autospecialelor rutiere cu sisteme IT performante, cu terminal de interogare bază de date, GPS, radare şi multe altele, ar avea ca rezultat, atât reducerea timpului de reacţie şi de intervenţie cât şi prevenirea accidentelor de circulaţie şi diminuarea consecinţelor acestora".
Cinci BMW pentru Poliţia Rutieră
Anul trecut au intrat în dotarea Poliţiei Rutiere cinci autospeciale BMW 330xD dotate numai cu echipamente de radiocomunicaţii.
Preţul autoturismului de bază este de 105.187,40 lei fără TVA, iar echipamentele şi cheltuielile de modificare sunt în valoare de 10.975,17 lei, fără TVA.
Scandalul Loganului de 70.000 de euro
Scandalul "Loganului de 70.000 de euro" a început în luna octombrie 2008. La acea dată, Inspectoratul General al Poliţiei Române a anunţat încheierea a 28 de contracte de achiziţionare a 2.136 de maşini noi prin firmele Ager Leasing şi Ţiriac Leasing.
Printre acestea erau şi 329 de autoturisme Dacia Logan, pentru Poliţia Rutieră, cu motor de 1,6 litri, la preţul de 70.958 de euro bucata, din care 47.720 de euro costau numai dotările.
Şi Poliţia Rurală ar fi urmat să fie dotată tot cu Dacii Logan, dar mai ieftine. O astfel de autospecială costa 52.423 de euro şi erau contractate 449 de bucăţi. Anul trecut, IGPR a reziliat nouă contracte încheiate cu cele două firme de leasing scăzând astfel preţul de achiţie cu 61,4%.
Comparaţie cu Marea Britanie
Poliţiştii britanici au primit anul trecut maşini Volvo V70

În timp ce poliţiştii rutieri din România aşteaptă să primească Daciile Logan, colegii lor din Marea Britanie au primit, anul trecut, maşini Volvo V70 care vin echipate direct din fabrică, cu o mulţime de dotări.
Dotările echipajelor româneşti
Autospecialele de Poliţie Rutieră din ţara noastră sunt dotate cu staţie de emisie-recepţie, mijloace de avertizare sonore şi luminoase speciale, sistem de măsurare a traficului şi măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor (aparat radar), stingător de incendiu şi trusă medicală.
Echipare în Marea Britanie
Maşinile Poliţiei Rutiere din Marea Britanie sunt dotate cu următoarele echipamente:
Sistem video de monitorizare a traficului şi de măsurare a vitezelor de deplasare.
Sistem electronic de vizualizare, înregistrare şi calculare a vitezei medii.
Sistem video pentru recunoaşterea plăcuţelor cu numerele de înmatriculare.
Dispozitiv care măsoară cantitatea de lumină care trece prin geamurile fumurii.
Kit alcooltest pentru detectarea alcoolului în aerul expirat.
Echipament pentru măsurarea vitezei de deplasare tip „pistol".
Conuri rutiere; lămpi pentru conuri; indicatoare (de regulă 10, care constau din patru indicatoare cu inscripţia „ACCIDENT", două indicatoare cu „ÎNCETINIŢI", două indicatoare cu redirecţionare a traficului şi câte un indicator cu inscripţia „Folosiţi banda de urgenţă" şi „Reveniţi pe banda normală").
Folie de plastic pentru aşezat obiecte în caz de ploaie; funii (frânghii) de remorcare sau bară în formă de „U".
Stingător de incendiu.
Bară metalică cu cârlig.
Fierăstrău pentru metale.
Toporişcă, mătură, sapă, mănuşi, lanternă.
Trusă de prim ajutor; kit de protecţie contra bolilor infecţioase; folii cu inserţie de aluminiu pentru învelit corpurile victimelor pentru a le păstra temperatura.
Dispozitiv pentru dezumflarea cauciucurilor.
Jucărie ursuleţ de pluş pentru consolarea copiilor implicaţi în accidente de circulaţie.