Interceptările din dosarele penale, restricţionate masiv de Parlament printr-o lege iniţiată de Şerban Nicolae
0
Camera Deputaţilor a adoptat miercuri, în calitate de for decizional, o iniţiativă legislativă a senatorului PSD Şerban Nicolae prin care interceptările suspecţilor din dosare penale sunt masiv restricţionate. Opoziţia a catalogat acest act normativ drept „un protocol între operatorii de date personale şi inculpaţii sau suspecţii în dosare de corupţie”.
Potrivit actului normativ, operatorii sunt obligaţi să comunice persoanelor vizate, în termen de maximum 60 de zile, faptul că sunt interceptaţi, de către cine şi în ce scop. Şerban Nicolae, iniţiatorul acestui proiect legislativ, îşi justifică iniţiativa prin obligativitatea transpunerii în legislaţia internă a Directivei europene privind GDPR, după cum informează G4Media.
Legea a fost adoptată cu 178 de voturi ”pentru” (PSD, ALDE, UDMR, minorităţi), 84 de voturi ”împotrivă” (PNL, USR) şi 16 abţineri (PMP, neafiliaţi).
Raluca Turcan: „Un protocol între operatorii de date personale şi inculpaţii din dosarele de corupţie”
Liderul deputaţilor liberali, Raluca Turcan, a atras atenţia de la tribuna Parlamentului că actul normativ reprezintă practic un protocol între operatorii de date personale şi inculpaţii sau suspecţii în dosare de corupţie.„Povestea inventată de majoritatea parlamentară încă de la preluarea mandatului pentru a justifica atacul la Justiţie a fost o aşa-zisă luptă cu statul paralel şi cu protocoalele secrete. Ce s-a întâmplat azi: exact majoritatea parlamentară care se luptă cu protocoalele şi cu statul paralel a votat înfiinţarea unor protocoale, mai multe, între operatorii de date personale şi inculpaţii sau persoanele suspectate de corupţie. Aţi dat votul pe un proiect de lege în care apar următoarele lucruri: orice persoane care ştie că a încălcat legea şi bănuieşte că ar putea fi interceptată, face solicitare în scris la operatorul de date personale şi acesta este obligat să îi răspundă. Oare în favoarea cui este un astfel de text de lege?”, a punctat Raluca Turcan.
Articolele cheie ale proiectului de lege
Legea prevede obligativitatea operatorilor de date personale să răspundă în maximum 60 de zile celor interesaţi dacă sunt sau nu interceptaţi:
Art. 12
(1) Operatorii sunt obligaţi să instituie măsurile organizatorice, tehnice şi de procedură pentru a furniza persoanei vizate informaţiile necesare (…) şi pentru a asigura transmiterea unui răspuns în legătură cu prelucrările desfăşurate (…) sau în legătură cu notificarea persoanelor vizate în cazul apariţiei unui incident de securitate.
(5) Operatorul are obligaţia de a informa persoana vizată, în scris (…) Răspunsul se transmite în mod gratuit, în cel mult 60 de zile calendaristice.
De asemenea, operatorul va trebui să transmită solicitantului cine a solicitat interceptarea, pe ce motiv şi pentru ce perioadă:
Art. 14
La cerere, atunci când legea nu prevede altfel, operatorul comunică persoanei vizate (…) următoarele informaţii suplimentare:
- Temeiul juridic al prelucrării;
- Perioada pentru care sunt stocate datele cu caracter personal sau, în cazul în care nu este posibil, criteriile utilizate pentru a stabili perioada respectivă;
- Dacă este cazul, categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, inclusiv din state terţe sau organizaţii internaţionale;
Orice alte informaţii suplimentare, în funcţie de specificul activităţilor de prelucrare, în special atunci când datele cu caracter personal sunt colectate fără ştirea persoanei vizate.
Art. 16
(2) Operatorul este obligat (…) să comunice (…) şi următoarele informaţii:
- Scopurile şi temeiul juridic al prelucrării;
- Categoriile de date cu caracter personal vizate;
- Destinatarii sau categoriile de destinatari cărora le-au fost divulgate datele cu caracter personal.
- Operatorul poate, nefiind obligat, să amâne, să restricţioneze sau să omită, pentru o perioadă de maximum un an, furnizarea informaţiilor referitoare la interceptări persoanei solicitante pentru cazuri precum evitarea obstrucţionării bunei desfăşurări a procesului penal sau a cercetării şi urmăririi penale:
Art. 15
(1) Operatorul poate dispune, după caz, măsura amânării, restricţionării sau omiterii furnizării de informaţii persoanei vizate (…) numai dacă (…) o astfel de măsură este necesară (…) pentru:
- Evitarea obstrucţionării bunei desfăşurări a procesului penal;
- Evitarea prejudicierii, prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau a executării pedepselor;
- Protejarea ordinii şi siguranţei publice;
- Protejarea securităţii naţionale;
- Protejarea drepturilor şi libertăţilor celorlalţi
(2) Măsura amânării furnizării de informaţii se dispune pe o perioadă ce nu poate depăşi un an (…) Măsura amânării poate fi prelungită în interiorul termenului de un an. La împlinirea termenului pentru care măsura amânării furnizării de informaţii a fost dispusă, operatorul transmite informaţiile prevăzute de lege.
(4) Măsura restricţionării furnizării de informaţii se dispune în situaţia în care incidenţa condiţiilor care fac imposibilă comunicarea nu este limitată în timp. În situaţia restricţionării furnizării de informaţii, operatorul transmite persoanei vizate un răspuns. Forma şi conţinutul răspunsului sunt stabilite de fiecare operator în parte.
(5) Măsura omisiunii (…) se dispune în situaţia în care chiar şi simpla informare a persoanei vizate cu privire la una sau mai multe operaţiuni de prelucrare este de natură să afecteze una dintre activităţile prevăzute la alin. (1) lit. a) – d).
(6) Omisiunea furnizării de informaţii poate să fie parţială sau totală. În situaţia omisiunii parţiale, persoana vizată este informată, în termen de cel mult 60 de zile calendaristice de la înregistrarea solicitării, cu privire la categoriile de prelucrări care nu sunt de natură a afecta activităţile prevăzute la alin. (1). În situaţia omisiunii totale, operatorul transmite persoanei vizate un răspuns. Forma şi conţinutul răspunsului sunt stabilite de fiecare operator în parte.