Infrastructura CFR este în paragină iar fondurile disponibile acoperă doar 6% din reparaţii
0
Starea absolut deplorabilă în care se află la ora actuală întreaga reţea feroviară română este, potrivit unui raport intern, abia începutul unui declin iminent. Din 2001 şi până acum, CNCF CFR SA a cunoscut o deteriorare alertă a întregului sistem, lipsa fondurilor pentru reparaţii şi mentenanţă a infrastructurii aducând compania într-o stare critică.
Subfinanţarea constantă şi succesivă, an de an, a activităţii de reparaţii curente şi reparaţii capitale a elementelor infrastructurii feroviare a dus la degradarea continuă a stării de bună funcţionare a elementelor componente ale sistemului feroviar.
Citiţi şi:
- Promisiune: vom circula pe calea ferată dintre Braşov şi Curtici cu 160 de km/h!
- Bucureşti: Ping-pong cu despăgubiri, la Gara de Nord
- VIDEO România, ţara unde trenurile nu vin niciodată la timp - Sondaj
40% din calea ferată necesită reparaţii
Lungimea căilor de tren care ar trebui să se încadreze în reparaţia capitală este de 5.493 km ceea ce reprezintă 40% din totalul lungimii desfăşurate a liniilor directe şi curente.
Din totalul de peste 18.000 de poduri şi podeţe, 18% au durata de viaţă expirată iar 61% sunt pe lista de reparaţii pentru readucerea lor la parametrii iniţiali de funcţionare.
Din numărul total de 170 tuneluri aflate în evidenţă, 39% au nevoie de reparaţii.
492 de tronsoane de cale ferată, însumând 1.153km, au restricţii de viteză
Datorită stării necorespunzătoare a căii şi a lucrărilor de artă, dintre care unele au o vechime de peste 100 de ani, pentru garantarea siguranţei circulaţiei trenurilor, singura măsură adecvată aflşată la dispoziţia personalului CFR este reducerea drastică a vitezelor maxime de circulaţie prin introducerea de restricţii de viteză.
Din păcate, din 2001 şi până acum s-a înregistrat o creştere a numărului de puncte care obligă trenurile să respecte restricţii de viteză. Astfel, din anul 2001 şi până anul acesta, numărul punctelor cu probleme pe calea ferată s-a dublat ajungând de la 245 la 492. De asemenea, şi lungimea totală a segmentelor de cale ferată care presupun reducerea vitezei a crecut de la 602km la 1.153km.
Citiţi şi:
- Braşov: Licitaţie la Regionala CFR privind achiziţionarea de servicii de salubrizare
- Muncitorii de la CFR îşi vor primi salariu cu întârziere
- Bucureşti: Întârzieri de sute de minute la trenurile care vin în Capitală
- Bucureşti: Peste 260 de minute întârziere la trenuri - GALERIE FOTO
4.900 de trenuri au avut întârzieri în anul 2008
În ceea ce priveşte şi viteza medie a trenurilor care circulă în cadrul circuitului feroviar român, aceasta a scăzut din 2001 de la 68.31 km/h la 66.25km/h.
Pe reţeaua naţională de căi ferate există un număr mare de instalaţii de centralizare şi electrificare care în mare măsură sunt exploatate de mai bine de 40 de ani. Menţinerea acestor instalaţii (în mare parte cu durata de funcţionare depăşită) în funcţiune se face cu intervenţii repetate, costuri ridicate, prin afectarea regularităţii circulaţiei trenurilor şi cu angrenarea unui număr ridicat de utilaje şi personal de specialitate. În anul 2008, din cauza problemelor legate de funcţionarea instalaţiilor, aproximativ 4.900 trenuri au avut întârzieri, întârzieri care au însumat 874 de ore.
Deranjamentele la instalaţile feroviare care s-au produs în primele 5 luni ale anului 2009 au dus la întârzierea a 2.331 trenuri cu 421 de ore. Deranjamentele s-au produs datorită defectării unor elemente componente ale instalaţiilor care au durata normală depăşită datorită neexecutării la timp a reparaţiilor, precum şi distrugerilor şi avarierilor produse de persoane străine.
Fondurile alocate lucrărilor la infrastructură reprezintă numai 6-8% din suma necesară
În ultimii 20 de ani, din 1989 în 2008, fondurile alocate pentru lucrările capitale au fost în medie la nivelul a 14% din necesarul fundamentat solicitat anual şi prevăzut în contractele de activitate încheiate între CNFC CFR SA şi Ministerul Transporturilor , iar in ultimii 3 ani fondurile alocate au fost şi mai mici, la nivelul de 6-8% din necesar, valoare cu totul insuficientă faţă de numărul mare de elemente ale infrastructurii feroviare care ar fi avut nevoie de reparaţii.
Degradarea structurii feroviare se datorează imposibilităţii asigurării resurselor financiare care să permită executarea de lucrări de reparaţii curente şi reparaţii capitale ale elementelor infrastructurii feroviare.
Pierderele de la data de 30.042009 reprezentate de suma de 243.457 mii lei amplifică pierderile din anii precedenţi, în valoare de 2.977.810 mii lei conducând la lipsa de lichidităţi băneşti necesare achitării obligaţiilor de plată către furnizori şi bugetul de stat şi agravând şi mai mult situaţia căilor ferate române.
Pentru diminuarea ponderilor cheltuielilor cu munca în anul 2009, CNCF CFR SA derulează un program de reorganizare şi restructurare a companiei ce prevede o serie de măsuri care, cuantificate, conduc la o estimare de reducere a fondului de salarii cu circa 73.8 milioane de lei. Una dintre măsurile prevăzute în programul de reorganizare şi restructurare a CNCF CFR SA este reducerea numărului de personal cu 1.552 salariaţi.