Facebook şi YouTube, obligate să protejeze copiii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Consiliul Naţional al Audiovizualului va monitoriza platformele video-sharing, care vor fi obligate să filtreze conţinutul audio-video
Consiliul Naţional al Audiovizualului va monitoriza platformele video-sharing, care vor fi obligate să filtreze conţinutul audio-video

Platformele video online şi platformele video-sharing, precum Netflix, YouTube sau Facebook, vor fi obligate să filtreze conţinutul audio-video care ar putea dăuna copiilor, precum cel pornografic sau care care incită la violenţă, ură sau acte de terorism.

Este una dintre cele mai importante modificări operate de Parlamentul European la legislaţia comunitară pentru domeniul audiovizual. Astfel, de acum încolo de reguli stricte vor avea parte nu numai posturile radio şi TV, dar şi platformelor online. 

„Statele au permisiune să ia măsuri mai drastice şi în ceea ce priveşte conţinutul audio-vizual pe internet. Aceasta este principala noutate a modificărilor aprobate de Parlamentul European. Asta presupune din partea unei autorităţi precum CNA ca după ce aceste reglementări vor fi integrate în legislaţia naţională, în funcţie de termenul pe care îl avem la dispoziţie, vom fi pregătiţi să avem în monitorizare unele platforme şi astfel să putem semnala conţinutul inadecvat. Cele mai multe platforme nu sunt româneşti, iar CNA va trebui să sesizeze autorităţile care au jurisdicţie asupra loc. Dacă vor fi şi platforme româneşti, atunci e mai simplu – vom lua noi măsuri“, a explicat, pentru „Adevărul“, Răsvan Popescu preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA).

Reguli stricte pentru violenţă şi pornografie

Europarlamentarii speră ca modificarea legislaţiei audiovizualului să asigure o mai bună protejare a minorilor faţă de conţinutul publicitar care incită la violenţă, ură sau acte de terorism. 

Platformele de video-sharing, precum Faqcebook sau YouTube, vor fi obligate să aibă o reacţie rapidă atunci când conţinutul este raportat de utilizatori ca fiind periculos. Legislaţia nu prevede niciun tip de pre-verificare sau validare a conţinutului înainte de a fi postat online, dar la cererea Parlamentului, platformele trebuie să creeze un mecanism uşor de utilizat şi eficient, care să permită utilizatorilor să semnaleze sau să raporteze conţinutul.

Publicitate limitată

Noua lege include reguli stricte şi pentru domeniul publicitar, în ceea ce priveşte plasarea de produse în cadrul programelor TV dedicate minorilor şi conţinutul disponibil pe platformele video online. Europarlamentarii au propus şi un mecanism de protectie a datelor cu caracter personal pentru copii, impunând restricţii clare, astfel încât datele colectate de către sectorul audiovizual să nu fie utilizate în scop comercial.

Noile reguli impun o cotă maximă de 20% de publicitate în perioada de difuzare între orele 6.00 şi 18.00, oferind canalelor radio şi TV flexibilitatea de a-şi adapta perioadele de publicitate. Nu în ultimul rând, pentru a sprijini diversitatea culturală a sectorului audiovizual european, deputaţii europeni au susţinut că 30% din conţinut trebuie să fie european şi pe platformele video online.

Textul a fost adoptat cu 452 de voturi pentru, 132 împotrivă şi 65 de abţineri.

Înainte ca legea revizuită să intre în vigoare, acordul trebuie să fie aprobat de Consiliul de miniştri. Ulterior, statele membre dispun de 21 de luni de la intrarea sa în vigoare pentru a transpune noile norme în legislaţia naţională. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite