Două asociaţii cer DNA să ancheteze dacă Gabriel Oprea a folosit coloana oficială în interes personal
0Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România (APADOR - CH) şi Societatea Academică din România cer procurorilor anticorupţie să cerceteze acuzele din presă privind folosirea abuzivă a echipajelor poliţiei rutiere. Asta ca urmare a informaţiilor potrivit cărora vicepremierul Gabriel Oprea a avut, de la începutul anului, peste 1.600 de misiuni de urgenţă doar în Bucureşti.
„În urma accidentului mortal din 20 octombrie 2015 suferit de un poliţist care însoţea autoturismul ministrului de interne, în presă au fost exprimate suspiciuni rezonabile în legătură cu legalitatea dispunerii acestei măsuri de însoţire, care ar fi contravenit condiţiilor privind urgenţa deplasării ministrului, prevăzute în art. 223 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Lipsa unor explicaţii publice în legătură cu caracterul urgent al deplasării ministrului de la data accidentului nu a făcut decât să adâncească aceste suspiciuni”, potrivit unui comunicat emis de APADOR-CH.
De asemenea, aceştia atrag atenţia asupra declaraţiilor unor persoane care au vorbit despre practica de a se solicita şi dispune măsuri de escortare a autoturismului ministrului de Interne în mai toate deplasările pe care acesta le efectua, deci şi în cadrul deplasărilor în interes personal sau în interes profesional, dar care nu necesitau urgenţă.
În comunicatul citat se face referire la art. 13 din Legea nr. 78/2000 care prevede că fapta persoanei care îndeplineşte o funcţie de conducere într-un partid, într-un sindicat sau patronat ori în cadrul unei persoane juridice fără scop patrimonial, de a folosi influenţa ori autoritatea sa în scopul obţinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
„Ministerul Afacerilor Interne este o persoană juridică fără scop patrimonial, astfel că şi conducătorul acestui minister, ca, de altfel, al oricărui minister, intră sub incidenţa prevederilor acestui articol. Folosul necuvenit este costul operaţiunilor de însoţire. În raport de aceste considerente, organizaţiile semnatare solicită public Direcţiei Naţionale Anticorupţie să se sesizeze din oficiu şi să înceapă investigaţiile cu privire la săvârşirea infracţiunii de folosire a autorităţii pentru obţinerea unor foloase necuvenite, prevăzută în art. 13 din Legea nr. 78/2000 privind combaterea faptelor de corupţie”, arată APADOR-CH şi SAR.
Acest comunicat este semnat de Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) şi Societatea Academică din România (SAR).
Gabriel Oprea a avut 1.600 de urgenţe de la începutul anului
Maşina lui Gabriel Oprea a fost implicată, de la începutul anului, în 1.600 de misiuni urgente doar în Bucureşti, potrivit unor surse judiciare consultate de „Adevărul”. Asta înseamnă 292 de zile în care maşina a fost în situaţii de urgenţă. Astfel, în medie, cinci misiuni urgente pe zi a avut Gabriel Oprea de la începutul lunii ianuarie şi până acum. Ţinând cont că în această perioadă Gabriel Oprea a fost de două ori prim-ministru interimar, asta înseamnă că în decurs de 35 de zile ar fi avut drept la coloană oficială.
Din punct de vedere legal, doar patru persoane beneficiază de coloană oficială: preşedintele ţării, premierul şi preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului. Potrivit legii, ministrul de Interne beneficiază de coloană oficială, dar doar în situaţii de urgenţă.
O săptămână întârziere
Ministrul Afacerilor Interne a refuzat sistematic, timp de o săptămână, să dezvăluie de unde venea şi unde s-a deplasat în seara accidentului în care şi-a pierdut viaţa poliţistul Bogdan Gigină. De asemenea, demnitarul s-a eschivat să precizeze dacă a fost vorba de o deplasare de urgenţă, singura situaţie în care un ministru poate beneficia legal de coloană oficială.
Încolţit marţi de ziarişti, pe holurile Parlamentului, vicepremierul nu a putut evita întrebările, însă a ocolit răspunsurile la obiect. „Eram la serviciu, se va dovedi, se va dovedi de unde am venit. La Parchet trebuie să spunem aceste lucruri. Unde am fost se va dovedi la Parchet, am fost la instituţii. Am fost la instituţii ale statului român, se va spune la Parchet“, a afirmat Oprea.
Întrebat care era urgenţa deplasării din 20 octombrie, astfel încât să fie necesară prezenţa unui echipaj al Poliţiei Rutiere în coloana sa, Oprea a spus: „Urgenţa, este vorba doar de un echipaj de poliţie pe care l-a avut întotdeauna orice ministru de interne, sunt norme, instrucţiuni, iar Parchetul va stabili cu adevărat adevărul. Nu avem nimic de ascuns, eram la serviciu, tragedia este că a murit un coleg în timpul serviciului“.
El a mai spus că la Ministerul de Interne s-au făcut investiţii şi cele mai multe dintre motocicletele poliţiştilor sunt noi. „Ştiu că anul acesta s-au făcut investiţii, inclusiv toate motocicletele cele mai multe sunt noi. Din păcate a murit un tânăr la datorie, s-a făcut omeneşte tot ce se putea pentru el, în 3 minute jumătate a venit SMURD-ul, s-au luat toate măsurile. Am explicat foarte clar cum s-a produs accidentul. Voi răspunde ca martor la toate întrebările“, a mai arătat Gabriel Oprea.
Poliţistul Gigină, mort în timpul misiunii
Poliţistul Bogdan Cosmin Gigină, în vârstă de 28 de ani, a murit pe 20 octombrie după ce a căzut cu motocicleta într-o groapă săpată pentru lucrări la ţeava de gaze pe mijlocul străzii Ştirbei Vodă din Capitală. Accidentul s-a petrecut în jurul orei 19.00, iar afara ploua.
Deşi iniţial reprezentanţii Poliţiei Capitalei au anunţat că Gigină se îndrepta către un post de fluidizare a traficului, la două zile de la accident, Poliţia a emis un comunicat de presă în care se preciza că poliţistul făcea parte din coloana oficială a vicepremierului Gabriel Oprea.