Video Dealul liliecilor de pe Autostrada Lugoj - Deva, brăzdat de crăpături. Cum a rezistat sectorul spectaculos în cinci ani VIDEO
0Natura a câștigat tot mai mult teren pe Dealul Liliecilor de pe Autostrada Lugoj - Deva, însă căderile de pietre, apariția crăpăturilor și ravenările nu au putut fi oprite după finalizarea lucrărilor la acest sector, în vara 2019.
Dealul Liliecilor de pe Autostrada Lugoj - Deva (video), un tronson rutier de circa doi kilometri din județul Hunedoara, numit astfel după ce existența unei mici grote în care se adăposteau câțiva lilieci a dus la blocarea lucrărilor la autostradă și-a schimbat treptat înfățișarea.
Nu doar vegetația, care a câștigat tot mai mult teren peste versantul excavat pentru a face loc autostrăzii, a contribuit la noua față a zonei spectaculoase din Autostrada Lugoj - Deva, dar și surpările.
Imaginile aeriene realizate zilele trecute arată că în numeroase locuri de pe versant au avut loc căderi de pietre, iar mai multe plăci de ciment care acoperă terasele Dealului Liliecilor s-au crăpat.
Sub unele dintre ele, pământul s-a desprins și a alunecat la baza dealului. Bolovanii smulși din pereții de calcar au ajuns, uneori, până la marginea căii de rulare a autostrăzii, însă cei mai mulți s-au oprit în plasele de protecție care acoperă versantul.
Alunecări de teren pe Dealul Liliecilor din Hunedoara
Pe Dealul Liliecilor de pe Autostrada Lugoj - Deva, aflat în vecinătatea nodului rutier Șoimuș din Hunedoara, primele alunecări de teren au fost semnalate încă din perioada 2017 - 2019, când tronsonul s-a aflat în șantier. Atunci, excavările pe una din porțiunile dealului au fost adâncite pentru a fi înlăturat materialul care nu prezenta stabilitate.
Fenomenul a continuat și după inaugurarea tronsonului de autostradă Deva - Ilia, pe care se află Dealul Liliecilor. În primăvara anului 2021, a desprindere de material de pe Dealul Liliecilor a distrus sistemul de protecție construit din plase ancorate ranforsate. Problemele au fost remediate la scurt timp, prin refacerea sistemului de protecție din plasă dublu torsionată ancorată și ranforsată. În urmă cu un an, a fost nevoie de realizarea unor lucrări suplimentare în aceeași zonă (video - în 2023).
„Având în vedere că în zona respectivă a rămas o zona de surplombă (obstacol de forma unei streșini stâncoase, situat în partea superioară a rupturilor de pantă sau pe desfășurarea unui perete), s-a impus realizarea unei soluții de susținere pe termen lung, practic o structură flexibilă din elemente metalice (panouri) ancorate. Aceste panouri au rol de susținere a umpluturii. În spatele panourilor s-a realizat zidărie uscată de piatră brută sort, s-a așternut geotextil și beton. Menționăm faptul că nu s-a mai produs nicio alunecare în ultima perioadă”, informa Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
Versantul a rămas brăzdat de urmele lucrărilor de excavare și de găurile lăsate în urmă de desprinderea pietrelor, însă treptat vegetația a ocupat suprafețe tot mai mari din versant. Unii șoferi care au traversat zona au susținut că putea fi aleasă, în locul excavării dealului, soluția construcției unui tunel care să străbată dealul.
Dealul Liliecilor, lucrări întârziate de o grotă cu câțiva lilieci
Sute de mii de metri cubi de rocă de pe Dealul Liliecilor din Hunedoara au fost excavați pentru a face loc celor doi kilometri din Autostrada A1 Lugoj - Deva, iar construcția a rămas una dintre cele mai spectaculoase lucrări de artă de pe autostrăzile din România.
Lucrările la sectorul Dealul Liliecilor, au fost întârziate mai mult de un an, după ce a fost semnalată prezența unei mici colonii de lilieci, adăpostită într-o peșteră din acest deal. După monitorizarea timp de un an a liliecilor din grotă, aceștia au fost relocați, iar lucrările de excavare a versantului au putut începe în 2017.
La finalizarea lor, constructorii autostrăzii s-au mândrit cu lucrarea de artă, pe care au considerat-o una dintre cele mai spectaculoase din România.
În prezent, circa 90 de kilometri din Autostrada Lugoj - Deva, din vestul României, sunt finalizați și pot fi folosiți de șoferi. Doar tronsonul de nouă kilometri dintre localitățile Holdea și Margina, numit și autostrada cu tuneluri, se află în șantier, având termen de finalizare anul 2026 (video).