Cauzele incidentului aviatic din 2020, de pe pista Aeroportului Băneasa, când un Boeing cu militari americani a rămas fără tren de aterizare la contactul cu solul | FOTO VIDEO
0Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a emis raportul de investigaţie a accidentului de aviaţie civilă produs în data de 28.08.2020 pe pista Aeroportului Internaţional „Aurel Vlaicu” Bucureşti-Băneasa şi în care a fost implicată aeronava Boeing 767-324 înmatriculată N423AX, căreia i-a cedat trenul principal de aterizare după contactul cu pista. Aeronava transporta oficiali militari americani de la Kabul la Washington.
![FOTO AIAS](https://cdn.adh.reperio.news/image-c/cf2296bb-b306-4b30-959f-6bb8068f5cb1/index.png?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D735%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Inspectorii AIAS au constatat că au existat probleme de întreținere la aeronava avariată. „Cauza accidentului a fost ruperea cilindrului exterior la trenul de aterizare imediat după contactul cu solul, în timpul rulajului după aterizare.
Factorii favorizanți:
- Ruperea cilindrului exterior al LH MLG (trenului de aterizare-n.red.) a fost rezultatul deteriorării termice a metalului de bază cauzate de șlefuirea abuzivă din cauza unei mașini de șlefuit cu diametrul interior care a fost identificată funcționând în afara parametrilor de intrare, în timpul procesului de reparație majoră efectuat în 2015.
- Neefectuarea unei inspecții cu testare non destructivă între ciclurile de cromare în timpul procesului de reparație majoră efectuat în 2015.
Două recomandări de siguranță au fost emise către Administrația Federală a Aviației împreună cu Boeing, una pentru a revizui manualele de întreținere și cele de proceduri pentru reparații majore precum și una pentru a analiza o situație potențial nesigură prin numărul 331 de trenuri de aterizare principale care ar fi putut fi afectate de șlefuirea abuzivă pe timpul reparației majore”, arată AIAS.
![image](https://cdn.adh.reperio.news/image-8/857fbbbb-5e69-4420-8562-64336849b86f/index.png?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D750%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Reamintim că Boeing-ul 767 Omni Air, care transporta militari americani din Kabul (Afghanistan) spre Washington şi care la aterizarea pentru realimentare pe Aeroportul Băneasa a fost implicat într-un accident aviatic după ce trenul principal s-a rupt, avea în jur de 25 de ani vechime.
![image](https://cdn.adh.reperio.news/image-b/b3c89515-9e86-4023-8109-a618e1cef12e/index.png?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D593%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Aeronava a fost înmatriculată pentru prima oară (N6055X) pe 29 ianuarie 1996 de firma de leasing GECAS şi a intrat efectiv în exploatare câteva luni mai târziu fiind operat de Ansett Australia. Compania australiană a folosit aeronava până în 2002 când a fost preluată de operatorul North American Airlines, conform airfleets.net. După aproape 12 ani, pe 9 iunie 2014, aeronava de tip Boeing 767 a intrat în flota Omni Air, o companie aeriană charter din Statele Unite cu sediul pe Aeroportul Internaţional Tulsa, Oklahoma, sub înmatricularea N423AX.
Raportul integral AICI